سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
روغن های اسانسی
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
به قلم نارین‌گل
خرید روغن درخت‌ چای ارگانیک

چرا نباید روغن های اسانسی را به تنهایی استفاده کرد؟

دلیل رقیق کردن روغن های اسانسی

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا روغن های اسانسی نباید به تنهایی استفاده کرد؟ شاید هم فکر کنید این توصیه تنها مربوط به افرادی با پوست حساس است و حتی شاید از دسته کسانی باشید که تا الان روغن اسانسی خاصی را بدون رقیق کردن مصرف می کردید و مشکلی هم ندارید.اما من دوستی داشتم که چون پوست حساسی نداشت به هیچ یک از توصیه ها در رابطه با تنها استفاده نکردن روغن های اسانسی توجه نمی کرد و اعتقاد داشت چرا وقتی مشکلی ندارم روش استفاده ام را تغییر دهم؟

تا اینکه یک بار برای جوش های پوستش روغن درخت چای را به او پیشنهاد کردم و البته طبق معمول توصیه کردم که حتما با یک روغن حامل رقیق شود. اما او پس از سوزاندن پوستش با آن روغن، تصمیم گرفت هیچ وقت سمت روغن های اسانسی نرود.اگر شما هم مثل دوست من فکر می کنید، باید بدانید به جای کنار گذاشتن این روغن های بی نظیر به دلیل استفاده اشتباه، بهتر است در این مقاله همراه من باشید تا به شما بگویم که دلیل این رقیق کردن چیست و چطور باید این روغن ها را رقیق کرد.

نکته: قبل از استفاده حتما روغن های اسانسی را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید و اگر حساسیتی ایجاد نشد از آن استفاده کنید.

چرا باید روغن های اسانسی را رقیق کرد؟

جلوی حساسیت احتمالی را می گیرد

رقیق کردن روغن ها خطر ایجاد سوزش و حساسیت پوستی را کم می کند. برخلاف باور اغلب مردم، پوست شما ممکن است به هر روغن اسانسی حساسیت نشان دهد و مهم نیست آن روغن چقدر خالص، چقدر ارگانیک و یا چقدر دارای خاصیت درمانی باشد.

حتی روغن اسانسی اسطوخودوس که خواص درمانی فراوانی دارد، باز هم ممکن است اگر به تنهایی روی پوست قرار گیرد برای شما ایجاد حساسیت کند.

علاوه بر این، بسیاری از افراد فکر می کنند که میزان حساسیت زایی روغن ها به برند آن روغن مربوط می شود اما در واقع ترکیبات موجود در آن روغن است که امکان ایجاد حساسیت های پوستی از خفیف تا بسیار شدید را دارا هستند.

Robert Tisseran، یکی از متخصصان مشهور آروماتروپی (رایحه درمانی) می گوید: هیچ برند بی خطری برای روغن های اسانسی وجود ندارد و بی خطر بودن استفاده از روغن های اسانسی به برند ارتباطی ندارد. (بلکه به نوع استفاده از آن روغن مربوط می شود).

عوارض جانبی احتمالی در استفاده تنها از روغن های اسانسی می تواند شامل: تحریک، قرمزی، خارش، تاول، کهیر، سوختگی و علائم دیگر شود.

روغن های اسانسی

پس در استفاده از روغن های اسانسی، حساسیت مسئله ای است که باید جدی گرفته شود. به یاد داشته باشید اینکه شما همیشه از یک روغن اسانسی استفاده کرده اید و حساسیتی نداشته اید، به این معنی نیست که استفاده از این روغن در آینده برای شما حساسیت ایجاد نخواهد کرد.

چون به صرفه تر است

رقیق کردن روغن های اسانسی باعث می شود مقدار کمتری از آن مصرف شود پس امکان خرید در بازه های زمانی کمتری را نیز فراهم می کند.

چون موثرتر است

وقتی صحبت از مصرف روغن های اسانسی می شود، هرچه کمتر بهتر است. به این معنی که استفاده بیشتر از این روغن ها باعث بیشتر شدن خواص درمانی آن ها، جذب بهتر یا سریع تر جواب گرفتن از مصرف آن ها نمی شود.

روغن های حامل در کنار استفاده برای رقیق کردن، دارای خواص درمانی بسیاری هم هستند که با ترکیب شدن با روغن های اسانسی، بسیار موثرتر واقع می شود.

به خاطر داشته باشید که رقیق کردن این روغن ها با روغن حامل، نه تنها باعث کمتر شدن خاصیت روغن های اسانسی نمیشود بلکه رقیق کردن، باعث جذب بهتر در پوست شده و امکان استفاده برای قسمت های بیشتری از پوست شما را فراهم می کند.

چون باعث ماندگاری بیشتر رایحه می شود

 این روغن ها قابلیت تبخیر شدن را دارند، به همین دلیل رقیق کردن روغن های اسانسی با روغن حامل، از تبخیر شدن آن ها جلوگیری می کند.

همچنین به این دلیل که این روغن ها در آروماتراپی ( رایحه درمانی) کاربرد بسیاری دارند، رقیق کردن آن ها با روغن حامل، باعث قوی تر شدن و ماندگاری بیشتر رایحه آن ها می شود.

بیشتر بخوانید: آروماتراپی چیست؟

طریقه رقیق کردن روغن های اسانسی

برای رقیق کردن بی خطر، می توانید از مقادیر زیر استفاده کنید.

  • برای استفاده روزانه و استاندارد برای بزرگسالانی با پوست معمولی و غیر حساس، به ازای هر 4 یا 5 قطره روغن اسانسی 2 قاشق چای خوری روغن حامل برای رقیق سازی باید استفاده شود.
  • برای استفاده کودکان، افرادی با پوست حساس و خانم های باردار ( خانم های باردار یا شیرده باید حتما قبل از استفاده از این روغن ها با پزشک خود مشورت کنند)، به ازای هر 2 قطره روغن اسانسی، 2 قاشق چای خوری روغن حامل برای رقیق سازی باید استفاده شود.
  • برای کودکان خیلی کم سن نیز می توانید به ازای 1 قطره روغن اسانسی، 2 قاشق چای خوری روغن حامل برای رقیق سازی استفاده کنید.

نکات مهم در رقیق کردن روغن های اسانسی:

هرچه روغن اسانسی مورد استفاده شما قوی تر باشد میزان رقیق سازی باید افزایش پیدا کند.همچنین، توجه کنید که منظور از 4 تا 5 قطره روغن اسانسی به ازای 2 قاشق چای خوری روغن حامل، این است اگر شما می خواهید از ماسکی حاوی روغن اسانسی کندر و روغن اسانسی گل شمعدانی و روغن آووکادو به عنوان روغن حامل استفده کنید، باید 2 قطره روغن کندر، 2 قطره روغن گل شمعدانی و 2 قاشق چای خوری روغن آووکادو را با یکدیگر ترکیب کنید.برای افزایش قطرات روغن های اسانسی نیز، باید میزان روغن حامل را بر اساس همین الگو افزایش بدهید. (مثلا 4 قطره روغن کندر، 4 قطره روغن گل شمعدانی و 4 قاشق چای خوری روغن آووکادو)

روغن های حامل مناسب برای رقیق کردن روغن های اسانسی

در این قسمت نارین گل برای هر یک از انواع پوست، روغن های حاملی را به شما پیشنهاد می دهد

نکته: آب نمی تواند به عنوان رقیق کننده روغن های اسانسی استفاده شود.

روغن های حامل مناسب پوست چرب

روغن جوجوبا روغن سبکی با ساختاری مشابه چربی طبیعی پوست است که برای پوست نیز حساسیت ایجاد نمی کند. این روغن همچنین با داشتن ویتامین E و B کمپلکس برای تغذیه پوست به خصوص پوست های چرب بسیار مناسب است.

روغن هسته انگور غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین E است که از سلول های پوست شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد (عوامل تخریب پوست) محافظت می کند.

روغن هسته انار با داشتن خاصیت ضد التهاب، آنتی باکتریال و اسید چرب امگا 5 برای پوست های چرب و دارای آکنه بسیار مناسب است

  • روغن میوه نسترن

پوست های چرب اغلب با کمبود لینوئیک اسید که یک اسید چرب است مواجه هستند، که این خاصیت در روغن میوه نسترن موجود می باشد. این به دلیل غنی بودن از ویتامین A به رطوبت رسانی پوست کمک زیادی می کند. ( یکی از دلایل چرب بودن پوست کمبود رطوبت مفید است)

روغن های اسانسی
روغن های حامل مناسب پوست معمولی (مختلط)

روغن بادام شیرین غنی از ویتامین E، A و اسید های چرب است که با محاظت از پوست در برابر اشعه UV، سلول های پوستی را نیز سالم نگه می دارند. همچنین روغن بادام با رطوبت رسانی بالا برای نرمی و مراقبت از پوست به خصوص در فصول سرد سال بسیار مناسب است.

  • روغن جوجوبا
  • روغن هسته انگور
  • روغن هسته انار
  • روغن میوه نسترن
روغن های حامل مناسب پوست خشک
  • روغن جوانه گندم
  •  روغن جوانه گندم با داشتن ویتامین A,B,D,E، یک مرطوب کننده فوق العاده برای پوست های خشک است، که با آبرسانی مناسب به پوست، مانع از ایجاد خشکی و التهاب ناشی از آن بر روی پوست های خشک می شود.
  •  روغن آووکادو

روغن آووکادو با داشتن ویتامین Bو E روغنی دارای خواص مرطوب کنندگی و آبرسانی بالاست. اگر در فصل های سرد دچار خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می شوید روغن آووکادو یکی از مناسب ترین ها برای نرمی و مرطوب نگه داشتن پوست شماست.

روغن هسته زرد آلو یک مرطوب کننده بسیار سبک و مناسب برای انواع پوست به خصوص پوست خشک است. این روغن با داشتن ویتامین های گروه B و ویتامین E در درخشندگی و روشن شدن پوست نقش به سزایی دارد.

  •  روغن میوه نسترن
  • روغن بادام شیرین

روغن های اسانسی اگر درست استفاده شوند، خواص بسیار زیادی برای پوست و مو دارند.

نکته مهم این مقاله این است که، حتی اگر تا الان از این روغن ها به تنهایی استفاده کرده اید و آسیبی ندیده اید، دلیل بر آن نیست که در آینده نیز پوست شما به آن روغن حساسیت نشان ندهد و استفاده بیشتر از این روغن ها نیز دلیل بر اثر بیشتر و بهتر نخواهد بود.

پس با استفاده مناسب و رقیق کردنِ درست روغن های اسانسی، لذت داشتن پوستی شفاف و موهایی نرم و زیبا را با این روغن ها تجربه کنید.

آیا شما از روغن های اسانسی درست استفاده می کنید؟ خوشحال می شویم اگر تجربیات خود را در اختیار ما بگذارید.

 اگر از خواندن این مقاله لذت بردید، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

خرید روغن لوندر فرانسوی ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

درمان اگزما

معرفی بهترین روغن‌ها برای درمان اگزما

اگزما یک مشکل پوستی مزمن است که تاثیر بسیاری بر روی کیفیت زندگی افراد مبتلا دارد. این بیماری باعث تحریک و التهاب پوست می‌شود، که به طور معمول با خارش، قرمزی و ترشحات پوستی همراه است. برای درمان اگزما معمولاً از محصولات مراقبتی ضد التهاب و داروهای ضد حساسیت استفاده می‌شود. همچنین مراقبت‌های پوستی مناسب و اجتناب از عوامل تحریک‌کننده مانند استرس، آلرژن‌ها و تغذیه نقش مهمی در کنترل این بیماری دارند.
ادامه مطلب
درمان خشکی پوست

بهترین راه های درمان خشکی پوست

آیا می‌دانستید بسیاری از ستارگان هالیوود که پوستی شفاف و شاداب دارند در روتین پوستی خود از مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌کنند؟ استفاده مرتب از لوازم آرایشی باعث خشکی پوست می‌شود ولی این ستارگان با مرطوب کردن پوست خود آن را جوان و شاداب نگه می‌دارند. مرطوب کردن پوست خاصیت ارتجاعی آن را بیشتر کرده و از چروک شدن آن جلوگیری می‌کند. خشک شدن پوست صورت و دست آزاردهنده است زیرا معمولا با التهاب، سوزش و خارش همراه است. در این مقاله به بررسی عواملی که باعث خشک شدن پوست می‌شوند می‌پردازیم و در ادامه با هم می‌خوانیم که برای درمان خشکی پوست از چه محصولاتی استفاده کنیم.
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید