سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
حرکات یوگا
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
به قلم نارین‌گل
خرید روغن رز ارگانیک

قدرت جادویی حرکات یوگا برای کاهش استرس

حرکات یوگا برای کاهش استرس

یادگیری تکنیک‌های یوگا و حرکات مدیتیشن برای کاهش استرس هم بر آرامش جسم و هم بر آرامش روح تاثیرگذار است. علاوه‌بر یوگا درمانی، از اهمیت نقش رایحه درمانی بر کاهش سطح استرس هم نباید غافل شد. در این مقاله، قصد داریم تا راه های کاهش استرس از جمله یوگا و رایحه درمانی را به شما معرفی کنیم.

ورزش یوگا چیست ؟ و فواید آن چیست؟

یوگا، به معنی «اتحاد»، ورزشی برخاسته از هندوستان و شامل چندین حرکت و ژست بدنی گوناگون است. همان ‌طور که از نامش پیداست، تمرکز یوگا بر کنترل و ایجاد هماهنگی میان بدن، ذهن و روح است. بنابراین، این هماهنگی توانایی عملکرد فرد را افزایش داده و علاوه‌بر آرامش جسم، روح را هم تسکین می‌دهد.  از جمله فواید جسمی و ذهنی یوگا عبارتند از:

  • کاهش دردهای مزمن مفصلی و آرتروز
  • کاهش فشار خون و سلامت قلب و گردش خون
  • ایجاد تعادل متابولیسم و کاهش وزن
  • افزایش قدرت عضلانی و انعظاف‌پذیری
  • بهبود تنفس، انرژی، نشاط و عملکرد ورزشی
  • مدیریت استرس و اضطراب
  •  افزایش تمرکز و بهبود سلامت ذهن
حرکات یوگا

حرکات یوگا برای کاهش استرس

به مجموع حرکات و ژست‎‌های یوگا آسانا گفته می‌شود. آسانا انواع حرکات گوناگون را شامل می‌شود که هر یک اسم جداگانه‌ای دارند. برای غلبه بر فشار ذهن و جسم انجام حرکات یوگا در خانه هم امکان‌پذیر است؛ به شرطی که حرکت‌ها را به درستی انجام دهید. در این بخش به معرفی برخی از این حرکات یوگا برای کاهش استرس پرداخته‌ایم.

سوخ‌آسانا (Sukhasana)

حرکت سوخ آسانا یا «حالت راحت»، همان حرکت نشسته معروف به صورت چهار زانو است. در این حرکت زانوها به حالت ضربدری قرار می‌گیرد. ابتدا ساق پای راست جلوتر قرار گرفته، پنج بار نفس می‎کشید و سپس ساق چپ جلو می‌آید.

در حرکت سوخ آسانا می‌توانید برای افزایش بازدم دستان خود را روی زمین قرار دهید. سپس در همان حالت دست‌ها را روی زمین نگه می‌دارید و به صورت ایستاده پاها را کشیده به سمت جلو نگه می‌دارید.

اوتاناسانا (Uttanasana)

در حرکت اوتان آسانا یا «خم به جلو ایستاده»، پس از ایستادن تنه به سمت پایین کشیده می‌شود تا جایی که دست‌ها روی زمین قرار گیرد. سر ابتدا صاف و بدون خم نگه داشته ‌می‌شود و به تدریج به سمت ساق پا کشیده شده و دست‌ها پشت پاشنه پا قرار می‌گیرد.

همچنین می‌توان دست‌ها را روی هم گذاشته به پشت سر ببرید و به سمت بالا بکشید. خم به جلو با افزایش بازدم از میزان استرس وارد شده می‌کاهد.

پراساریتا پاد اوتان آسانا (Prasarita Padottanasana)

این حرکت با نام «خم به جلوی ایستاده با پاهای کاملا باز» شناخته می‌شود که مانند حرکت قبل بدن در حالت ایستاده با بازدم به سمت پایین کشیده می‌شود. اما این بار پاها کاملا باز و به دو طرف کشیده شده و کف پاها به داخل چرخانده می‌شود. سر و دست‌ها هم روی زمین قرار می‌گیرند. به اندازه 10 دم و بازدم این حالت را نگه دارید.

سسانگ آسانا (Sasangasana)

سسانگ آسانا که به حرکت خرگوش معروف است، تقریبا شبیه به حرکت کودک انجام می‌شود. در حالت نشسته روی پاشنه پا، سر روی زمین قرار گرفته و بدن و دست‌ها تا حد امکان روی زمین کشیده می‌شود. در حالت دیگر این حرکت می‌توان دست‌ها را در پشت سر به هم گره کرده و به سمت بالا بکشید.

حرکات کششی جانبی

حرکات کششی یکی دیگر از انواع حرکات یوگا برای کاهش استرس است. این کشش را در هر سمتی می‌توان انجام داد. به عنوان مثال، در حالت نشسته روی دو زانو، یک دست را روی زمین گذاشته و از بدن دور می‌کنید.

سر را به همان سمت خم کرده و دست دیگر را هم بالای سر و در امتداد آن بکشید. این کشش‌ها سر، گردن و شانه‌ها را رها و فشار وارد بر آن‌ها را می‌کاهد و از ساده‌ترین تمرینات کاهش استرس به شمار می‌رود.

حرکات یوگا

رایحه درمانی و بهبود استرس

یوگا، با همه فواید و اثرات مثبتش بر روح و جسم، سریعترین راه کاهش استرس محسوب نمی‌شود. اما رایحه درمانی از راه های کاهش استرس در لحظه به شمار می‌رود که با تاثیر مستقیم بر سیستم بویایی مغز را در کنترل احساسات یاری می‌کند.

در رایحه درمانی از روغن‌های گیاهی به صورت موضعی و یا استنشاق استفاده می‌شود. برخی از این روغن‌ها عبارتند از:

کلام آخر

حرکات یوگا برای کاهش استرس از بهترین و موثرترین راه‌ها به شمار می‌رود و کنترل جسم و ذهن را به صورت همزمان در پی دارد. علاوه‌برآن، تاثیر بسزای رایحه درمانی در کنترل و کاهش اضطراب را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

 

خرید روغن لوندر فرانسوی ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

نگهداری روغن های اسانسی

شیشه های مناسب نگهداری روغن های اسانسی

اگر شما از خریداران و مصرف کنندگان پر و پا قرص روغن های اسانسی هستید حتما نمونه های متنوعی از این محصولات را در شیشه هایی با رنگ های مختلف دیده اید. درباره انتخاب محصول شما ممکن است وسوسه شوید و بنا به سلیقه خود جذاب ترین رنگ را انتخاب کنید. اما قضیه به این سادگی ها نیست، از آنجایی که نگهداری روغن های اسانسی شرایط خاصی دارد و به نور حساس هستند انتخاب رنگی که به نگهداری بهتر روغن کمک کند مهم و ضروری است.
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید