سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
نارین گل
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
به قلم نارین‌گل
خرید روغن یلنگ‌ یلنگ ارگانیک

رایحه درمانی چیست؟ (تا زمانی که این متن را نخوانده‌اید از آروماتراپی استفاده نکنید)

"شیوه درمانی یا استفاده‌ی دارویی از روغن‌های اسانسی برای همه‌ی جوانب سلامتی" تعریف بالا متعلق به انجمن ملی آروماتراپی جامع می‌باشد اما اگر بخواهیم بیشتر و عمیق‌تر راجع به  کلمه آروماتراپی و رایحه درمانی بدانیم، مجبور به تجزیه کلمات موجود در آن می‌شویم.همان‌طور که می‌دانیم آروماترپی را  از دو کلمه آروما و تراپی ساخته شده است. آروما  به معنی رایحه و عطر خوش است. این کلمه‌ به وضوح پیوندی با حس بویایی ما دارد حسی که بخش زیادی از پیام‌های شیمیایی موجود در بدن ما را جمع و تفسیر می‌کند.

حس بویایی خیلی وقت‌ها مورد غفلت ما واقع می‌شود و هنگامی که آن را به دلایل مختلفی و به صورت موقت و یا دائم از دست می‌دهیم تازه وجودش را با تمام وجود  خود درک می‌کنیم. شاید برای  شما هم  این موضوع  جالب است که  چرا هنگامی که  مثلا سرما خورده‌ایم و حس بویایی خود را از دست داده‌ می‌دهیم، حس چشایی ما نیز دیگر خوب عمل نمی‌کند؟

یکی از دلایل این است  که هر وقت غذایی را می‌چشیم، 80% مزه‌ی آن‌را از طریق بویایی و تنها 20% مزه‌ی آن را از طریق زبان حس می‌کنیم. تراپی کلمه‌ای هم معنای درمان است. پس حالا اگر بخواهیم آروماتراپی را به زبان ساده تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم: نوعی درمان  است که از طریق رایحه دلپذیر و خوشبو روغن‌های اسانسی و سایر ترکیبات گیاهان معطر  انجام می‌شود ولی به هیچ عنوان نمی‌توان آن را درمانی مستقل دانست و حتما باید به عنوان درمان مکمل و یا جایگزین مورد استفاده قرار گیرد، هنگامی به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد   که با دستور پزشک، آروماتراپیست، فیزیوتراپیست، ماساژدرمانگر باشد و درصورتی که تجویز نشود، به هیچ عنوان نباید به این شیوه  درمانی عمل کرد.حالا که تا حدوی با آروماتراپی آشنا شدیم، بهتر است که نگاهی به تاریخ  و  استفاده گذشتگان از آن بیندازیم تا بهتر چرایی  و چیستی استفاده از آن را دریابیم.

تاریخچه آروماتراپی

قدمت استفاده از این درمان به 4000 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد یعنی دستکم 6000 سال پیش! در تمدن‌های یونانیان، رومیان، مصریان و ایرانیان شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد که این اقوام سابقه‌ای عظیم در استفاده  از رایحه درمانی داشته‌اند. این مسیر را با تمدن مصر شروع می‌کنیم:مصری‌ها از آروماتراپی بیشتر استفاده آرایشی، بهداشتی داشتند و همچنین از آن برای آرامش روحانی خود استفاده می‌کردند و هنگامی که فردی فوت می‌کرد برای خوشبوسازی او، از آروماتراپی  استفاده می‌کردند.

در آن عصر مردان و زنان مصری مخروطی جامد از مواد خوشبو بر روی سر خود می‌گذاشتند که توسط گرما ذوب می‌شد و رایحه‌ای خوش از آن متصاعد می‌شد. در عصر باستان مصریان به دلیل علاقه خاصی که به گیاهان و دانه‌های خوشبو داشتند، بیشتر از هرجای دیگری در این سیاره، آن‌ها از شیوه‌های درمانی و رایحه‌های این گیاه‌ها استفاده نمودند.بررسی تاریخ آروماتراپی ما را به مقصد بعدی یعنی یونان می‌برد.

یونانیان همچون مصریان استفاده‌ی آرایشی و بهداشتی از این روغن‌ها را داشته‌اند مثلا هیپوکراتس (400 سال قبل از میلاد مسیح) که به او پدر علم پزشکی نیز می‌گویند بیان کرد، اعتقاد دارد که با استفاده از ماساژها و حمام‌های معطر با گیاهان دارویی، سلامتی  تا حدی ارتقا می‌یابد که دیگر انسان نیاز به هیچ جراحی نیاز ندارد. صرف نظر از نادرستی این گزاره، سخن هیپوکراتس نشان می‌دهد که آروماتراپی در آن عصر یکی از روش‌های رایج درمانی بوده است.اما رومیان  با استفاده از دانش خود در مورد داروهای طبیعی ، تکنیک تمدن‌های مصر و یونان را برای تقطیر و استخراج روغن گیاهان معطر را گسترش دادند و بهبود بخشیدند. شناخته شده ترین پزشک در آن عصر، کلودیوس گالن (حدود سال 150 میلادی) بود که پس از کسب علم در مورد داروهای گیاهی و معالجه صدها گلادیاتور زخمی از طریق آن، پزشک شخصی امپراطور روم مارکوس آئورلیوس شد.

در طی سالیان بشر به طرق مختلفی از این درمان بهره می‌برد مثلا بوعلی سینا از گیاهان معطر استفاده‌های متفاوتی برای بیماری‌ها می‌کرد و به طبع دامنه این نوع درمان روزبه‌روز در حال گسترش بود و زمانی که بازرگانان به در دوران رنسانس به اروپا تجارت می‌کردند این روغن‌های طبیعی و گیاهان معطر، بسیار مورد علاقه اشراف‌زادگان و نجبای اروپایی رسید. آن‌ها به طور گسترده از آروماتراپی برای پاکسازی میکروب و بوی آن استفاده می‌کردند.در سال 1920 یک شیمیدان فرانسوی به نام گتفوسی به صورت اتفاقی متوجه شد هنگامی که روغن اسطوخودوس می‌سوزد، درد ناشی از سوختی کوچکش کاهش می‌یافت و در آن زمان بود که عبارت آروماتراپی متولد شد و سپس در جنگ ‌جهانی بازهم از خاصیت ضدعفونی کننده آن برای جراحت سربازها استاده کردند و تولید، خرید و فروش آن تا قرن 20 ادامه یافت که پس از مدتی آروماتراپیست‌ها پی به خواص متعدد رایحه‌درمانی بردند.

رایحه درمانی چگونه اثر می‌کند ؟

دکتر آلن هاچ، نورولوژیست، روانپزشک و مدیر مرکز تحقیقات بویایی و چشایی شیکاگو می گوید: بوها مانند دارو به طور مستقیم روی مغز اثر می گذارند. بینی ما توانایی تشخیص صدهزار بوی مختلف را دارد که بسیاری از آنها بدون اینکه بدانیم بر ما تأثیر می گذارند.بو وارد بینی شده و با سیلیا (مژک ها) یعنی موهای ظریف داخل غشای بینی تماس پیدا می کند. گیرنده های سیلیا به حباب بویایی که در انتهای مسیر بویایی قرار دارد، متصل هستند. این مسیر بویایی به مغز می رود. بوها توسط سیلیا به تکانه های الکتریکی تبدیل می شوند که از طریق سیستم بویایی به مغز منتقل شده و به سیستم حاشیه ای می رسند.

سیستم حاشیه ای بخشی از مغز است که با روحیات، احساسات، حافظه و یادگیری ارتباط دارد. تمام بوهایی که به سیستم حاشیه ای می رسند، تأثیر شیمیایی مستقیمی بر روحیات ما می گذارند.برای مثال، بوکردن اسطوخدوس امواج آلفا را در مغز افزایش میدهد و این موجی است که به ما کمک می کند تا آرامش پیدا کنیم. بوی یاسمن (یاس سفید) امواج بتا را در مغز افزایش می دهد و این موج به افزایش چابکی و حالت هوشیاری مرتبط است.در مغز ما میلیونها بو به خاطر سپرده شده است و به همین دلیل است که بوی علف تازه ما را به دوران کودکی می برد.

از سوی دیگر اندازه مولکولی روغن های اسانسی خیلی کوچک است. این مولکول ها می توانند به آسانی از طریق ماساژ آروماتراپی در پوست نفوذ کنند و وارد جریان خون شوند. چیزی بین چند ثانیه تا دو ساعت طول می کشد که روغن های اسانسی وارد پوست شوند و طی چهار ساعت توکسینها از طریق ادرار، عرق و مدفوع از بدن خارج می شوند.روغن های معطر کاربردهای بیشماری دارند. به عنوان مثال، برای مشکلات ناشی از استرس، اختلال های روان تنی، عفونت های پوستی، ریزش مو، التهاب ها، دردهای ناشی از اختلال های ماهیچه ای و استخوانی تأثیر معجزه آسایی دارند.

آروماتراپی و کاهش درد

حالا شاید برای ما این سوال پیش بیاید که چگونه رایحه بر روی درد و یا سایر چیزها اثر می‌گذارد؟ پاسخ این سوال را در مغز  می‌توان پیدا کرد زیرا هنگامی که رایحه‌ای را استنشاق می‌کنیم در مرحله اول مولکول‌های وارد شده به ریه‌ها می‌روند و در آنجاست که در سایر بخش‌های بدن  توزیع می‌شوند.  یکی از این اجزا مغز ماست و در آن‌جا وارد ناحیه لیمیبیک مغز می‌شوند که بر روی ضربان قلب، فشارخون، تنفس و حافظه اثر می‌گذارد.

تاثیرگذاری عمیق این نوع درمان بر مجموعه‌ای از رفتار، خلقیات، حالت روحی، احساسی، هیجانی و دردهای فیزیکی  ما مثلا دردهای عضلانی  حائز اهمیت می‌باشد. البته تا به امروز اثر فیزیکی قابل اندازه‌گیری و علمی مشخصی از تاثیر رایحه درمانی موجود نیست و تنها تجربه آروماتراپی هر فرد است که  این تاثیرات را بیان می‌کند زیرا به هرحال این رایحه‌ها بر آمدیگدال و هیوکامپ اثر می‌گذارند که این بخش‌ها با ناحیه حافظه، تجربه و احساسات ارتباط دارد.

ماساژ آروماتراپی چیست؟

ماساژآروماتراپی می تواند هر نوع ماساژ از ماساژ سوئدی تا ماساژعمیق بافت یا حتی ماساژ سیاتشو باشد که در آن برای ماساژ از روغن های اسانسی معطر به همراه روغن های حامل استفاده می شود. در این نوع ماساژ، چند روغن مختلف را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا علاوه براینکه رایحه‌ای دلنشین‌تر داشته باشد خواص درمانی روغن‌ها نیز هم‌افزایی پیدا کند که موجب اثربخشی بیشتر این ترکیبات نیز شود.

این ماساژ باید ملایم و محکم باشد  و معمولا از پشت و هنگامی که روی شکم خوابیده است شروع می‌شود.در طول ماساژ درمانی گردش خون افزایش می‌یابد و با افزایش گردش خون این روغن‌ها به پوست جذب می‌شوند و به تمام اجزا و ارگان‌های بدن نفوذ می‌کنند و سموم بدن را  از بین می‌برند معمولا پس از ماساژ درمانی احساس آرامشی عمیق تمام وجود را فرا می‌گیرد و علاقه‌مندان به ماساژ حتما این احساس را بارها تجربه کرده و خواهند کرد. استفاده از آروماتراپی و ماساژ درمانی برای تمدد اعصاب بسیار فوق‌العاده و اثربخش می‌باشد.

آموزش ماساژ آروماتراپی

در ابتدای ماساژ آروماتراپی باید روغن های معطری را که می خواهید برای ماساژ گیرنده استفاده کنید به او معرفی کرده، خواصشان را توضیح دهید و از او بخواهید آن ها را بو کرده تا روغن مورد علاقه اش را پیدا کند. شما می توانید از قبل ترکیب های مختلفی از روغن ها را تهیه نمایید و آن ترکیب ها را در اختیار ماساژ گیرنده قرار دهید. از ترکیب آرامش بخش یا شاداب کننده تا ترکیب ضد درد عضلات و مفاصل.بعد از انتخاب روغن ها برای چند دقیقه ماساژ گیرنده را در اتاق تنها بگذارید و بعد از بازگشتن به اتاق از او بخواهید در حالیکه ترکیب روغن های اسانسی یا یک روغن اسانسی را به بینی خود نزدیک می کند سه نفس عمیق بکشد.

این سه نفس عمیق از رایحه روغن های اسانسی سریع ترین راه برای رسیدن پیام روغن ها به مغز است. بعد از آن می توانید ماساژ خود را از صورت ماساژ گیرنده شروع کنید چون با اینکار در طی تمام ماساژ بدن روغن های روی صورت ماساژ گیرنده باقی می ماند و می تواند تا آخر ماساز بوی روغن ها را احساس کند.ترکیب روغنی که برای ماساژ صورت و بدن ماساژ گیرنده به کار می برید باید حتما از طریق رقی شدن یک یا چند روغن اسانسی با یک یا چند روغن حامل بدست آمده باشد و به هیچ عنوان روغن های اسانسی را به تنهایی روی بدن ماساژ گیرنده ماساژ ندهید.

روش های آروماتراپی (رایحه درمانی)

روغن های معطر را می توان به شیوه های مختلف در خانه و محل کار مورد استفاده قرار داد:

استنشاق

بسته به روغنی که انتخاب کرده اید، ۲ تا ۳ قطره روغن اسانسی را به آب جوش اضافه کنید و برای جلوگیری از فرار بخار، حوله ای روی سرتان بیندازید و بخار آب را استنشاق کنید. بخور دادن به بازشدن منافذ پوست هم کمک می کند، بنابراین روغن بیشتری جذب می شود و اثر بیشتری صورت می گذارد. کاسه حاوی آب داغ و روغن معطر را می توانید زیر تخت خواب قرار دهید تا رایحه ای معطر اتاق را در بر گیرد.

این کار را می توانید با همان کاسه آب داغ در حال تبخیر و روغن اسانسی که قبلا برای استنشاق استفاده کرده اید، انجام دهید. یک یا دو قطره روغن معطر چکانده شده روی دستمال می تواند برای مدت طولانی اثر روغن معطر را به شما بدهد. همچنین برای داشتن خوابی راحت و آرام می توانید دستمالی را به یک یا دو قطره روغن معطر آغشته کنید و درون بالشت یا تشک بگذارید.

اسانس سوز

دستگاه های پخش کننده معمولا از سرامیک یا سفال ساخته می شوند. دستگاه پخش سوراخ غار مانندی دارد که شمع کوچک یا چراغ روغنی گلی در آن قرار می گیرند و بالای آن یک پیاله قرار دارد که کمی آب و چند قطره روغن معطر در آن ریخته می شود. پیاله بالایی را پر از آب کنید و باتوجه به روغن انتخاب شده، چند قطره اسانس به آن اضافه کنید. شمع یا چراغ را روشن کنید. برای اینکه چراغ روغنی مدت بیشتری روشن بماند، روغن کرچک به آن اضافه کنید. روغن کرچک در مقایسه با روغن های دیگری که برای روشن کردن چراغ مورد استفاده قرار می گیرند، مدت بیشتری می سوزد.

هنگامی که آب و روغن گرم می شوند، تبخیر اتفاق می افتد و کل فضا از بوی خوش پر می شود. فرآیند تبخیر، تقریبا پنج تا شش ساعت ادامه پیدا خواهد کرد. این کار برای ایجاد فضایی مطبوع در یک گردهم آیی یا حتی در اتاق خواب، هتل، اتاق نشیمن یا هر مکان دیگری که هوای معطر لازم باشد، ایده آل است. در صورت استفاده به جا از روغن معطر مناسب، دردها به سرعت تسکین می یابند و احساس آرامش و خوشایندی به همراه می آورند. البته باید در انتخاب روغن معطر مناسب دقت داشته باشید.

ماساژ

متداول ترین شیوه رایحه درمانی، ماساژ است؛ در این شیوه فرد به طور همزمان از مزایای لامسه درمانی و رایحه درمانی بهره خواهد برد. ماساژ جریان خون را بهتر، ماهیچه ها را تقویت، بدن را سم زدایی و انرژی گیر افتاده را از ماهیچه های منقبض آزاد می کند، همچنین بوی عطر احساس لذت و سلامت ایجاد می کند. نفوذ روغن اسانسی در پوست در زمان ماساژ افزایش می یابد. معمولا روغن های معطر را با روغن های حامل مانند روغن آفتابگردان، نارگیل، زیتون، بادام شیرین، کنجد و سبزیجات مخلوط می کنند. یادآوری می کنیم که نباید روغن های معطر را به طور مستقیم و بدون رقیق سازی برای ماساژ استفاده کنید. شما میتوانید حدود ۱۰ قطره یا یک قاشق چای خوری روغن اسانسی را با حدود ۳۰ میلی لیتر روغن حامل مخلوط کنید. این مخلوط، روغن ماساژی بسیار طراوت بخش است.

حمام

حمام شیوه آسان آرامش یافتن به کمک روغن های اساسی است. چند قطره از روغن انتخاب شده را به آب وان اضافه کنید، آب را خوب به هم بزنید و ۲۰ دقیقه در وان بمانید. روغن معطر از طریق پوست وارد بدن شما می شود و آثار بلندمدتی به جا می گذارد. فراموش نکنید که فقط چند قطره روغن باید به آب وان اضافه شود. می توانید روغن اسانسی را به جای وان به یک سطل آب اضافه کنید. روغن را به طور کامل در آب مخلوط کنید؛ چون برخی روغن های معطر نامحلول در آب هستند.

حمام پا

می توانید پاهایتان را در یک ظرف آب ولرمی بگذارید که ۲ تا ۳ قطره روغن اسانسی به آن اضافه کرده اید. بعد از یک روز پرکار وسخت، حمام پا خیلی نشاط آور است و اگر پاهایتان عرق می کنند، این حمام برای رفع این مشکل مفید خواهد بود.جام گل خشک: جام گل خشک همان طور که از نامش پیداست ترکیبی از گل های خشک، علوفه خشک و غلاف دانه هاست. چند قطره روغن اسانسی که به جام گل خشک اضافه شود و در یک ظرف نگهداری گردد، به مدت ۴ تا ۶ هفته بوی خوش میدهد. شیوه مؤثر دیگر آن است که مخلوط جام گل خشک را بعد از اضافه کردن روغن اسانسی یک شب در ظرف سر بسته نگه دارید تا روغن به خوبی جذب آن شود. صبح روز بعد با برداشتن در ظرف رایحه ای مطبوع فضا را پر خواهد کرد.

زمان خواب

۲ تا ۳ قطره از روغن معطر روی روبالشی یا دستمال بچکانید، آن را زیر روتشکی یا روبالشی قرار بدهید و قبل از خواب یا در طول خواب استنشاق کنید. این کار در درمان سردرد، استرس و تنش و برای تقویت اعتماد به نفس بسیار مفید است. برخی از روغن های اسانسی خاصیت افزایش میل جنسی دارند.

کمپرس

کمپرس های سرد و گرم هر دو برای سلامتی مفید هستند. ۲ تا ۳ قطره از روغن معطر را به یک ظرف آب داغ (با توجه به میزان حرارتی که می توانید تحمل کنید) یا گرم اضافه کنید و یک حوله کوچک یا قطعه ای از پارچه کتانی را در آن فرو ببرید که مخلوط آب و روغن را به خود جذب کند. سپس آب اضافه آن را بگیرید و حوله یا پارچه را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. کمپرس ناحیه درد به مدت دو ساعت بسیار مؤثر است. معمولا روغن هایی مثل اسطوخدوس برای کمپرس مورد استفاده قرار می گیرند. کمپرس روغن اسطوخدوس باعث تسکین کوفتگیها، مشکلات پوستی و سندرم پیش از قاعدگی می شود.

برای کمپرس سرد، ۶ تکه یخ را به یک ظرف حاوی ۲ تا ۳ قطره روغن اسانسی اضافه کنید یک حوله کوچک یا یک تکه پارچه کتانی را در آن فرو ببرید تا مخلوط را به خود جذب کند. سپس آب اضافی آن را بگیرید و حوله یا پارچه را روی ناحیه مورد درمان قرار دهید. کمپرس سرد در درمان سوختگی ها، زخم پا، رگ به رگ شدگی و سردرد خیلی مفید است. کمپرس متناوب سرد و گرم به پوست صورت کمک می کند.

درمان زیبایی پوست

روغن های معطر از گذشته های خیلی دور برای پوست به کار برده شده اند. چون روغن های معطر در درمان و افزایش زیبایی طبیعی پوست بسیار اثربخش هستند، می توانند بدون هیچ خطری در محصولات مربوط به صورت، ماساژ، مانیکور، پدیکور، درمان پوست سر، شست وشوی مو، درمان مو به صورت کرم ها و روغن های دیگر استفاده شوند. گل سرخ، بابونه، ليمو، اسطوخدوس، ژرمانیوم، چوب صندل تعدادی از روغن های مناسب برای استفاده عمومی در محصولات پوستی صورت هستند.

بدون توجه به این که درمان زیبایی برای پوست نرمال، پیر، خشک، چرب، حساس یا پوست مشکل دار صورت می گیرد، می توانید از هر یک از این روغن ها یا ترکیب آنها استفاده کنید. روغن های حامل سودمند برای مصرف در زیبایی عبارتند از : روغن بادام شیرین، روغن جوانه گندم، روغن هسته هلو و روغن آفتابگردان. نتیجه بخور صورت با روغن های اسانسی علاوه بر جوانی پوست بهبود و ترمیم بافت آن است.

اسپری اتاق

حفاظت از محیط زیست لازم و ضروری است و این موضوع عامل نگرانی زیادی در سراسر جهان شده است. استفاده از آیروسل ها به خاطر ویژگی از بین بردن لایه ازون توسط آنها ممنوع است. روغن های اسانسی طبیعی هستند؛ بنابراین می توانید برای خوشبو کردن حمام، اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق ناهارخوری، دفتر کار و مکان های دیگر آزادانه از آنها استفاده کنید. کافی است ۱۰ تا ۱۲ قطره از روغن معطر را به نیم لیتر آب اضافه کنید و با کمک یک آبپاش مخلوط را به اطراف اسپری کنید. روغن هایی مثل اسطوخدوس، لیمو، نعناع، كاج و اکلیل کوهی برای این کار بسیار مناسب هستند.

کابینت های آشپزخانه و کمدها را هم می توانید با این روش ضدعفونی کنید. اگر اتاق بوی رطوبت میدهد یا در اتاق های هتل، خانه، دفتر کار، کارخانه و فروشگاه کپک وجود دارد، می توانید برای از بین بردن آنها روغنهای اسانسی را همراه با آب اسپری کنید.

کاربردهای دیگر

روغن معطر را به آب اضافه کنید و برای تمیز کردن خانه به کار ببرید. از این مخلوط می توانید برای تمیز کردن آشپزخانه، سکوها، میز ناهارخوری، ضدعفونی کردن کهنه بچه و همچنین برای شستن حمام و توالت استفاده کنید. روغن های معطر کاربردهای گوناگون و منافع بیشماری دارند.

خواص ماساژ آروماتراپی

ماساژ آروماتراپی خواص فوق العاده ای برای جسم و روح دارد. اگر تحت فشارهای عصبی هستید و دوران پر استرسی را تجربه می کنید تجربه ماساژرایحه درمانی با روغن های معطر آرامش بخش نظیر روغن اسطوخودوس، روغن شمعدانی، روغن یلنگ یلنگ و روغن ریحان می تواند آرامش را برای شما به ارمغان آورد.اگر احساس افسردگی و غم و اندوه دارید و احساس می کنید سطح انرژیتان بسیار پایین است استفاده از ماساژ آروماتراپی نشاط آور همراه روغن های وانیل، ترنج، گریپ فروت و پرتقال می تواند حس سرزندگی و نشاط را در شما برانگیزد.علاوه بر این ماساژ آروماتراپی برای رفع خستگی بعد از یک روز پرکار فوق العاده است.

کافی است پارچه ای را روی مبل یا زمین بیاندازید و حوله ای را گرم کرده و روی پارچه بیاندازید و سپس روی حوله دراز بکشید و از ماساژ رایحه درمانی با روغن هایی نظیر دارچین، زنجبیل، ترنج و ریحان لذت برده و آرامش را به جسمتان بازگردانید.اگرمرتب ورزش می کنید و بعد از ورزش عضلاتتان دچار گرفتگی و درد می شود ماساژ آروماتراپی با روغن هایی مثل روغن نعناع فلفلی، روغن فلفل سیاه، روغن سرو و روغن مریم گلی می تواند به بهبود دردهای عضلانی کمک کند.

تاثیر رایحه درمانی بر اضطراب

بر اساس تحقیقات انجام شده رایحه درمانی و آروماتراپی با روغن های معطر  می تواند به کاهش میزان اضطراب و استرس در افراد کمک کند. بوییدن روغن هایی نظیر اسطوخودوس، یاس، ریحان، بابونه رومی، رز، وتیور، یلنگ یلنگ، کندر، مریم گلی، نعناع هندی و شمعدانی باعث تغییرات در عملکرد هیپوتالاموس (بخشی از مغز که جریان ترشح هورمون ها را کنترل می کند) شده  و میزان استرس را کاهش می دهد. برای استفاده از آروماتراپی در کاهش میزان اضطراب یک تا سه تا از روغن ها مذکور را انتخاب نمایید و در مواقع لازم با استفاده از دستگاه دیفیوزر، اسانس سوز و یا بخور به مدت یک ساعت در خانه پخش نمایید.

رایحه درمانی برای میگرن

میگرن از نظر میزان دردی که حس می شود و عوارض جانبی با سردرد معمولی متفاوت است. سردرد معمولی تا چند ساعت بعد از استفاده از درمان های متداول درمان می شود اما میگرن ممکن است تا چند روز با شما بماند باعث خالت تهوع، حساسیت به نورو بی حسی عضلات شود. میگرن در واقع سردردهای شدیدی است که برای مدت زمان طولانی باقی می ماند. معمولا 73 درصد کسانی که میگرن را تجربه می کنند زن ها هستند.

حال چطور می توان با آروماتراپی یا رایحه درمانی میگرن را بهبود بخشید؟اگر چه مدارک قطعی مبنی بر اینکه روغن های اسانس میگرن را درمان می کند وجود ندارد اما بعضی تحقیقات نشان می دهد که روغن های اسانسی می تواند تاثیر مثبتی بر کاهش سردردهای میگرنی داشته باشد.در یک تحقیق که درمجله نیروساینس اروپا منتشر شده بود 47 نفر به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول روغن اسطوخودوس را برای 15 دقیقه استشمام کردند و گروه دوم موم پارافین را برای همان مدت استشمام کردند.

گروهی که روغن اسطوخودوس را استشمام کرده بودند علائم میگرن برای آنها تا 92 درصد بهبود یافت در حالیکه علائم گروه دیگر تا 50 درصد بهبود یافت و به همین جهت روغن اسطوخودوس می تواند درمانی امن برای کنترل میگرن ها باشد.برای استفاده از خواص روغن اسطوخودوس در کنترل میگرن از چند روش می توانید استفاده نمایید. برای مثال همیشه یک بطری 10 میلی لیتری از روغن اسطوخودوس را در کیف یا خانه خود نگه دارید و هر زمان سردرد میگرنی به سراغتان آمد آنرا بو کنید. علاوه بر این می توانید در یک ظرف اسپری مقداری آب را با چند قطره روغن اسطوخودوس مخلوط نموده و بر بالش خود اسپری کنید.طبق تحقیقات چند روغن معطر دیگر نیز بیش از باقی روغن ها در درمان میگرن موثر هستند: روغن روغن نعناع فلفلی، روغن یلنگ یلنگ و روغن زمستان سبز.

خواص آروماتراپی روغن های معطر به تفکیک

آلرژی: بابونه ، اسطوخودوس

بی اشتهایی: بابونه ، نارنگی ، لیمو

ضد درد: بابونه ، اکالیپتوس ، شمعدانی( ژرمانیوم) ، رزماری

تقویت‌کننده غرایز جنسی: یاس ، گل رز ، صندل چوب ، یلنگ یلنگ

آرتروز: رزماری ، اکالیپتوس ، اسطوخودوس

برونشیت: اسطوخودوس، رزماری، ترنج، نعناع، صندل چوب

آرامش بخش: بابونه، شمعدانی، اسطوخودوس، ترنج، یاس ، گل رز ، صندل چوب ، یلنگ یلنگ

سلولیت‌ها: شمعدانی، رزماری، لیمو، گریپ فروت

مشکل گردش خون: اسطوخودوس، رزماری، شمعدانی

سرماخوردگی: اکالیپتوس، رزماری، لیمو، نعناع

سرفه: اکالیپتوس، نعناع، صندل چوب

درد مفصل ران: بابونه، اسطوخودوس، نعناع

افسردگی: شمعدانی، ترنج، بابونه، یاس، اسطوخودوس، گل رز، یلنگ یلنگ

فشار خون بالا: اسطوخودوس، یلنگ یلنگ، بابونه، برگاموت، لیمو، گل سرخ

بی خوابی: اسطوخودوس، بابونه، لیمو، گل رز، صندل چوب، یلنگ یلنگ

دافع حشرات: اسطوخودوس، اکالیپتوس، شمعدانی، لیموترش

خارش: بابونه، اسطوخودوس، نعناع

یائسگی: بابونه، اسطوخودوس، شمعدانی

میگرن: رزماری، بابونه، اسطوخودوس، اکالیپتوس، لیمو، نعناع

چاقی: رزماری، شمعدانی

پریود: رزماری، بابونه

پسوریازیس: اسطوخودوس، برگاموت

روماتیسم: رزماری، اسطوخودوس، بابونه، شمعدانی

سینوزیت: اکالیپتوس، لیمو، نعناع، اسطوخودوس

پوست (چرب و مختلط): درخت چای، لیمو، سروکوهی، اسطوخودوس، کندر، ترنج، چوب رز و ...

پوست (خشک): اسطوخودوس، شمعدانی، بابونه، یاس، گل رز، چوب صندل، یلنگ یلنگ

روغن های آروماتراپی  (روغن رایحه درمانی)

برای رایحه درمانی باید از روغن های اسانسی معطر استفاده نمایید. روغن های اسانسی در واقع جوهر یا عصاره های غلیظی از گل ها و گیاهان هستند که عطر و خواص گل و گیاهان را در خود دارند و عمدتا در اثر تقطیر گیاهان با بخار و در برخی موارد از طریق پرس سرد حاصل می‌شوند . این عصاره را می‌توان از قسمت‌های مختلف بوته و درختچه تهیه کرد : از گلبرگ‌های گل سرخ ( گل محمدی ) ، یاسمن ، بهارنارنج ؛ از ریشه‌ی گیاه ، مانند زنجبیل ؛ برگ بته مانند درخت چای ؛ صمغ درخت کُندور و حتی از خود چوب صندل .

در صورتیکه بخواهید از دستگاه دیفیوزر و یا نیبلایزر، اسانس سوز ، دستگاه بخور و اسپری جهت رایحه درمانی و آروماتراپی استفاده کنید می توانید چند قطره از یک روغن تکی و یا چند قطره از روغن های مختلف را داخل دستگاه دیفیوزر، اسانس سوز و یا ظرف اسپری ریخته و بگذارید برای یک تا دو ساعت در هوای خانه پخش شود یا در خوای خانه اسپری کنید. اما اگر می خواهید از ماساژ آروماتراپی بهره ببرید باید حتما روغن های اسانسی را با یک روغن حامل رقیق و بعد روی پوست ماساژ دهید در غیر اینصورت و در صورت مصرف تنهایی روغن های اسانسی بر روی پوست، روغن های اسانسی معطر باعث آسیب به پوست و ایجاد حساسیت های شدید خواهند شد.

روغن های معطر آروماتراپی

روغن اکالیپتوس : یکی از مهم‌ترین روغن‌های مورد استفاده در آروماتراپی می‌باشد که می‌تواند در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به کمک ما بیاید و برای تسکین دادن و آرام شدن مجاری تنفسی مورد استفاده قرار گیرد. ترکیب روغن اکالیپتوس با نعناع بوی دلنشین و جذابی تولید می‌کند.

روغن بابونه رومی : بابونه رومی عطری سحرآمیز و منحصر به فرد دارد و یکی از خوش عطرترین روغن ها برای آروماتراپی است. این روغن دارای خواص خواب آور، آرامش بخش و ضد استرس است و برای ماساژ آروماتراپی ریلکسی، ماساژ سردرد و ماساژ عضلات فوق العاده است.

 روغن  فلفل سیاه: روغن فلفل سیاه گردش خون را تحریک می‌کند و دردهای عضلانی و کبودی را کاهش می‌دهد، در صورتی که از آرتروز رنج می‌برید ترکیب این روغن با زنجبیل می‌تواند درد ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

روغن ترنج: این روغن در عین آرامش بخش بودن باعث رفع خستگی و بازگرداندن انرژی به شما می شود و به همین این دلیل این روغن را به یکی از بهترین روغن ها برای ماساژ آروماتراپی ریلکسی و ماساژ رفع خستگی تبدیل می کند و هم چنین رایحه درمانی آرامش بخش تبدیل می کند.

 روغن گل میخک: میخک می تواند برای سردردهای میگرنی فوق العاده عمل کند.

 روغن ژرانیوم: این روغن می‌تواند استرس را کاهش دهد.

یاسمن: برای تحریک قوای جنسی و نشاط بخشیدن به‌کار می‌رود.

 روغن اسطوخودوس: خواص ضدعفونی کننده دارد و برای سوختگی‌های جزیی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسطوخودوس بسیار آرامش بخش است و  لذت خواب را چندین برابر می‌سازد.

روغن لیمو: تسکین علائم استرس و افسردگی و بهبود روحیه از مزایای روغن لیمو می‌باشد.

روغن رزماری: رشد مو، تقویت حافظه، جلوگیری از اسپاسم عضلات، حمایت از سیستم عصبی و گردش خون از فواید روغن رزماری می‌باشد.

روغن صندل سفید: برای غرایز جنسی به کار می‌رود.

روغن درخت چای: دارای خواص ضدعفونی، ضد میکروبی، گندزدا می‌باشد و در ترکیبب شامپوها و محصولات مراقبت از پوست حضور دارد و برای درمان آکنه و سوختگی ناشی از گزش حشرات به کار می‌رود.

 روغن آویشن: می‌تواند خستگی و استرس را کاهش دهد.

 روغن بومادران: برای التهابات مفصلی، سرماخوردگی و آنفولانزا به کار می‌رود.

آروماتراپی اسطوخودوس (رایحه درمانی با اسطوخودوس)

روغن اسطوخودوس یکی از شناخته شده ترین و پرمصرف ترین روغن های اسانسی برای آروماتراپی و رایحه درمانی است. یکی از دلایل آن عطر ملایم و گلی آن است و از دلایل دیگرش اینکه روغن اسطوخودوس برای انواع افراد قابل استفاده است و معمولا حساسیتی ایجاد نمی کند. مهم ترین خاصیت آروماتراپی و رایحه درمانی روغن معطر اسطوخودوس آرامش بخشیدن به روح است. عطر سحرانگیز روغن اسطوخودوس شما را به دشت های سراسر بنفش و جذاب گل های اسطوخودوس می برد و آروماتراپی با روغن اسطوخودوس می تواند آرامشی بی نظیر را برای شما فراهم کند. یکی دیگر از کاربردهای رایحه درمانی با اسطوخودوس کمک به بهبود خواب است.

ساده ترین روش این است که چند قطره از روغن اسانسی اسطوخودوس را هر شب پیش از خواب بر بالش خود بریزید. روش های دیگر این است که چند قطره از روغن اسانسی اسطوخودوس را در دستگاه دیفیوزر بریزید و راه دیگر استفاده از ماساژ ریلکسی با روغن اسطوخودوس پیش از خواب است.

برای ماساژ ریلکسی اسطوخودوس یک قاشق غذاخوری روغن هسته هلو و ده قطره روغن اسطوخودوس را با هم مخلوط نمایید. یک حوله گرم تمیز را روی زمین را روی مبل یا تخت بیاندازید و سپس مقداری از این ترکیب را بردن ماساژ دهید بعد 15 تا بیست دقیقه ماساژ از حمام آب گرم استفاده کرده و سپس خوابی آرام و عمیق را تجربه کنید. علاوه بر این طبق تحقیقات آروماتراپی روغن اسطوخودوس می تواند به بهبود میگرن کمک نماید. برای میگرن در زمان حس سردرد چند قطره از روغن اسطوخودوس را در دستگاه دیفیوزر بریزید و بگذراید برای 15 دقیقه در هوا پخش شود. روش دیگر استفاده از روغن اسطوخودوس برای میگرن این هست که یک قاشق غذاخوری روغن دانه خیار و پنج قطره روغن اسطوخودوس را مخلوط و در مواقع لازم مقداری از آن را بر روی دو طرف پیشانی ماساژ دهید.

آروماتراپی دارچین (رایحه درمانی دارچین)

روغن اسانسی دارچین دارای عطر ادویه ای و گرم دارچین است. یکی از مهم ترین کاربردهای روغن اسانسی دارچین در رایحه درمانی سا آروماتراپی بهبود سردرد است. کافی است مقداری از ترکیب 1 قاشق غذاخوری روغن هسته هلو و 3 قطره روغن دارچین را بر پیشانی ماساژ دهید و بگذارید برای نیم ساعت روی پیشانی بماند و سپس شست و شو دهید. آروماتراپی دارچین خاصیت دیگری نیز دارد و آن نشاط آور بودن و رفع خستگی است.

کافی است بعد از یک روز پر مشغله و خسته کننده یا زمانی که کسل هستید و نیاز به شاداب شدن دارید چند قطره از روغن اسانسی دارچین را در دستگاه دیفیوزر، دستگاه بخور دارای مخزن روغن اسانسی و یا در اسانسی سوز ریخته و بگذارید در کل خانه پخش شود. راه دیگر استفاده ا آروماتراپی روغن دارچین برای رفع خشتگی این است که وارد حمام شوید و دوش آب گرم را باز کنید و بعد از اینکه حمام را بخار گرفت چند قطره از روغن اسانسی دارچین را در کف حمام بریزید و بگذارید در حمام پخش شود.

خرید روغن آروماتراپی

همان طور که در طول این مقاله به آن اشاره شد روغن های آروماتراپی شامل دو دسته از روغن ها می شود. روغن های اسانسی معطر (essential oils) و روغن های حامل یا روغن های پرس سرد (carrier oils or cold press oils). از آنجاییکه روغن های اسانسی معطر در ایران تولید نمی وشند و باید وارد شوند در حال حاضر در ایران فروشگاه اینترنتی نارین گل تنها مرکز فروش و وارد کننده روغن های اسانسی معطر اصل و خالص است که دارای برگه آزمایشگاهی جی سی ام اس می باشند که به تفکیک اجزای روغن ها را نشان می دهد تا با اطمنیان از میزان خلوص روغن ها بتوانید این روغن ها را بخرید.

در مورد روغن های پرس سرد نیز اگر چه این روغن ها در ایران تولید می گردند اما خیلی از روغن هایی که در ایران به عنوان روغن پرس سرد ارائه می شود در واقع روغن پرس سرد نیست و به دلیل ایجاد حرارت بیش از حد مجاز در فرایند تولید ممکن است خواص روغن ها از دست برود. روغن های پرس سرد نارین از سوی دیگر توسط دستگاه های پیشرفته پرس سرد تولید شده و حتی ریز مولکول های آن جدا می شود تا بتوان برای پوست و مو از این روغن ها استفاده کرد.

دستگاه آروماتراپی (دستگاه رایحه درمانی)

برای استفاده حداکثری از خواص روغن های معطر بهترین روش استفاده از روغن ها داخل دستگاه دیفیوزر و نیبلایزر است. دستگاه دیفیوزر وسیله ای است که مواد را در محوطه بزرگی پخش می کند. با ریختن روغن های اسانسی در داخل دستگاه دیفیوزر عطر و خواص روغن ها در خانه و یا محل کار پخش می شود. انواه مختلفی از دستگاه های دیفیوزر برای پخش کردن روغن های اسانسی وجود دارد که در ادامه به صورت مختصر به آن ها خواهیم پرداخت.

انواع دستگاه آروماتراپی (دستگاه بخور رایحه درمانی)

1. دیفیوزرهای آلتراسونیک

این نوع دیفیوزرها باعث ایجاد و پخش شدن بخار و مهی از روغن های اسانسی می شوند. دفیوزر آلتراسونیم یک دیسک دارد که به سرعت در آبی که روغن های اسانسی در داخل آن قرار دارد می لرزد. این لرزش روغن و آب را به مولکول های ریز تبدیل و سپس درهوا پخش می کند. در حالیکه معمولا تبدیل مایع به بخار نیاز به گرما دارد در این روش هیچ گونه حرارتی به آب و روغن اسانسی وارد نمی شود و چون روغن اسانسی با آب مخلوط شده است دستگاه از دمای اتاق برای تبخیر روغن استفاده می کند؛ به همین دلیل عطر و خواص گیاه حفظ شده و هیچ تغییری در ماهیت آن ایجاد نخواهد شد.

صدای این دستگاه بسیار کم و حتی می توان گفت صدای حاصل از فرایند تبخیر آب و روغن اسانسی حاصل از این دستگاه بسیار آرامش بخش و خوشایند است. این نوع دیفیوزرها نسبت به نیبلایزرها ارزان تر هستند و برای استفاده خانگی و در محل کار بسیار مناسب هستند.

2. دیفیوزرهای نیبلایزینگ

این نوع دیفیوزرها از طریق استفاده از یک منبع هواه ثابت کار می کنند. فشاری از هوا بر مخزن حاوی روغن های اسانسی دمیده می شود و این جریان هوا خاصیت مکندگی ایجاد کرده و روغن را از مخزن بیرون می کشد و به درون هوا به شکل بخاری ملایم بیرون می دهد. متاسفانه ممکن است این فرایند کمی صدا ایجاد کند. این نوع دستگاه ها بهترین نوع دستگاه برای پخش کردن عطر و خواص روغن ها هستند زیرا ساختار روغن ها را به هیچ عنوان تغییر نمی دهند و از آنجایی که نیازی به مخلوط کردنشان با آب نیز وجود ندارد بخار خارج شده از دستگاه قوی تر و غلیظ تر از بخار حاصل از دستگاه های دیفیوزر آلتراسونیک خواهد بود. این نوع دیفیوزرها گران تر از دیفیوزرهای آلتراسونیک هستند.

عطرسازی

به موادي که از طریق تکنیکهاي جداسازي  فیزیکی، از قبیل تقطیر  و عصاره گیري و از منابع طبیعی به دست میآیند، مواد اولیۀ طبیعی عطر سازی گفته میشود. محصولات طبیعی، هزاران سال است که به عنوان مواد اولیۀ عطر سازی استفاده میشوند. تمام قسمتهاي گیاه، اعم از گل، میوه ، تُخم ، برگ ، چوب ، ریشه و صمغهایی که از گیاهان تراوش میشود، همگی منابع مواد اولیۀ عطرسازی هستند. در تمدنهاي مصر و یونان باستان، مواد گیاهی خوشبو در روغنهاي مرهم مانند خیسانده شده و براي نرم و خوشبو نمودن پوست یا براي معطّر کردن نوشیدنیها استفاده میگردید.

در قرون وسطی، دانشمندان ایرانی، تکنیک تقطیر با استفاده از بخار آب که از آن ، ’’اسانس روغنی ‘‘ غلیظی به دست میآمد را توسعه دادند. این اسانس روغنی، از طریق گذر دادن بخار آب، از میان مواد گیاهی نمدار و سپس سرد نمودن بخار و جمع آوري مایع حاصله انجام میپذیرفت. این روغنها ، اصالتاً به عنوان دارو و در عطرسازی نیز استفاده میشدند.تا سال 1800 میلادي، تمایز روشنی بین عطرسازی و داروسازي وجود نداشت. در قرون گذشته ،هدف اصلی عطرها، دفع و درمان بیماريها، با منشأ نشئه هاي مضر به شمار می آمد. امروزه عرق -گیري  با استفاده از بخار آب، هنوز یکی از مهمترین روشهاي تولید مواد طبیعی عطرسازی به شمار میرود.

برخی اسانسهاي روغنی از قبیل آنهایی که در پوست مرکّبات وجود دارند، اغلب اوقات با فشردن  مستقیم پوست این نوع میوه ها به دست میآیند.در قرن هجدهم، الکل غلیظ که از تقطیر الکل تخمیري به دست می آمد تولید گردید . این موضوع امکان تهیۀ تنتورهایی که با خیساندن مواد جانوري و گیاهی در این نوع الکلها به دست می آمد را فراهم نمود. این وقایع مهمترین اتّفاقات قرن نوزدهم عطرسازی به شمار می رود. امروزه، به دلایل عملی و هزینۀ بالاي این قبیل روشها، استفاده از مواد اولیۀ طبیعی فقط به ’’عطر سازی فاخر‘‘ محدود گردیده است. از مواد طبیعی در برخی از عطرهایی که در دهه هاي اول قرن حاضر خلق شدند استفاده شد.

آروماتراپی در بارداری (رایحه درمانی در زایمان طبیعی)

از آنجایی که بر روی تاثیر روغن های اسانسی در بارداری و جنین تحقیقات گسترده ای صورت نگرفته است به صورت قطعی نمی توان گفت که روغن ها چه تاثیری بر بارداری و زایمان خواهند گذاشت و به همین جهت بهتر است در طول دوران بارداری، در هنگام زایمان و در زمان شیردهی از مصرف روغن های اسانسی پرهیز کنید.

آموزش آروماتراپی

برای استفاده از آروماتراپی چه برای خودتان و چه به عنوان یک حرفه منابع معتبر زیادی وجود دارد و هم چنین د رخارج از ایران دوره های آنلاینی برگزار می شود که می تواند از آن ها بهره ببرید.

هشدارها و الزامات رایحه درمانی یا آروماتراپی

در زمان بارداری، زایمان و شیردهی از آروماتراپی استفاده نکنید.در صورت داشتن بیماری هایی نظیر آلرژی و حساسیت پوستی حتما با مشورت پزشک از روغن های آروماتراپی استفاده نمایید زیرا ممکن است باعث تشدید حساسیت یا آلرژی شوند.پیش از مصرف روغن های معطر و پرس سرد آروماتراپی حتما آن ها را تست نمایید تا حساسیت نداشته باشید.روغن های معطر اسانسی را تنها از مراکز معتبر تهیه نمایید.به هیچ عنوان روغن های اسانسی را به تنهایی روی پوست مصرف نکنید، روغن های اسانسی برای مصرف روی پوست باید حتما با یک روغن حامل رقیق و سپس استفاده شوند.

در غیر اینصورت ممکن است باعث ایجاد حساسیت های شدید پوستی، خارش، سوزش، چروک شدن پوست و آسیب به پوست شوند.در صورتی که در حال حاضر درگیر یک بیماری مزمن نظیر دیابت، سرطان، ام اس و ... هستید حتما پیش از آروماتراپی روغن ها با پزشک خود مشورت نمایید.در صورتی که دارو مصرف می کنید قبل از آروماتراپی با پزشک خود مشورت نمایید و مطمئن شوید مصرف روغن های اسانسی باعث ایجاد اختلال در عملکرد داروهای شما نمی شود.

آروماتراپی برای افراد زیر 15 سال توصیه نمی شود. به هیچ عنوان از روغن های اسانسی برای درمان بیماری های کودکان خود استفاده نکنید و حتما برای درمان بیماری های کودکان به پزشک متخصص مراجعه نمایید.همچنانکه بارها در متن نوشته شد تمام این روغن‌ها اگر برای درمان مورد استفاده قرارگیرند باید حتما با مجوز دکتر همراه باشد و مانند هر موضوع دیگری اگر خود سر و بدون مشورت با پزشک، خود درمانی صورت گیرد می‌تواند باعث مشکلات به مراتب بزرگتر شود.به‌طورکلی آروماتراپی قسمتی از سیستم بهداشتی درمان جامع (Holistic Healing ) می‌باشد. در این شیوه به روابط بین سلامت جسم، ذهن، احساس و روح مورد توجه قرار می‌گیرد و در آن توجه به عضو و یا مجموعه خاصی از بدن نیست. آروماتراپی برای داشتن حداکثر ثمربخشی باید به همراه یک سبک زندگی سالم باشد تا بتواند ما را به سطح بالاتری از سلامت برساند.

خرید روغن اکالیپتوس خالص و ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

خواص روغن نعناع هندی

4 خواص روغن نعناع هندی که می تواند شما را زیباتر کند!

کسانی که زیبایی پوست و مو مد نظرشان است، از خواص روغن نعناع هندی غافل نشوند. داشتن پوستی صاف و شفاف و بدون چروک، باعث افزایش اعتماد به نفس و حضور موثرتر در اجتماع می‌شود. افرادی که جای جوش و اسکار روی صورت خود دارند، افرادی که با چین و چروک پوستی درگیر هستند و کسانی که پوستی خسته و کدر دارند، همیشه برای پوشاندن این مشکلات خود به لوازم آرایشی پناه می‌برند؛ در حالی که این چاره کار نیست.
ادامه مطلب
روغن حامل

خواص روغن بذر کتان ،ضد سرطان ، جلوگیری از بیماری قلبی و عروقی و ….

بذر کتان منبع غنی فیبر غذایی است که موجب کاهش کلسترول خون می شود و از نظر پزشکی برای پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی و سرطان مفید تشخیص داده شده است . این ماده غذایی اخیرا توجه دانشمندان را برای پی بردن به نقش آن ها در بهبود سلامت قلب و عروق به خود جلب کرده است . روغن بذر کتان دارای اسید چرب از نوع امگا 3 و 6 است و این نامگذاری به ساختار شیمیایی این اسید چرب غیر اشباغ از لحاظ جایگاه پیوند دو گانه در ساختمان اسید چرب
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید