سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
درمان خشکی پوست
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
به قلم نارین‌گل
خرید کره انبه خالص و ارگانیک

بهترین راه های درمان خشکی پوست

آیا می‌دانستید بسیاری از ستارگان هالیوود که پوستی شفاف و شاداب دارند در روتین پوستی خود از مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌کنند؟ استفاده مرتب از لوازم آرایشی باعث خشکی پوست می‌شود ولی این ستارگان با مرطوب کردن پوست خود آن را جوان و شاداب نگه می‌دارند. مرطوب کردن پوست خاصیت ارتجاعی آن را بیشتر کرده و از چروک شدن آن جلوگیری می‌کند. خشک شدن پوست صورت و دست آزاردهنده است زیرا معمولا با التهاب، سوزش و خارش همراه است. در این مقاله به بررسی عواملی که باعث خشک شدن پوست می‌شوند می‌پردازیم و در ادامه با هم می‌خوانیم که برای درمان خشکی پوست از چه محصولاتی استفاده کنیم.

فهرست مطالبی که در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • خشکی پوست چیست؟
  • چه کسانی بیشتر به خشکی پوست مبتلا می‌شوند؟
  • انواع خشکی پوست
  • پیشگیری از خشکی پوست
  • کدام نواحی بدن بیشتر دچار خشکی پوست می شود؟
  • کره‌ها و روغن‌های مناسب در درمان خشکی پوست

خشکی پوست چیست؟

پوست خشک پوستی است که آب زیادی از دست داده و بافتی خشن دارد. خشکی پوست یک عارضه پوستی شایع است و در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. خشکی باعث پوسته‌پوسته شدن سطح پوست می‌شود. همچنین ممکن است باعث خارش نیز بشود. پوست بر اثر خشکی زیاد ممکن است ترک بخورد و خونریزی کند. برای درمان خشکی پوست می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های پوستی و روغن‌ها استفاده کنید.

چه کسانی بیشتر به خشکی پوست مبتلا می‌شوند؟

عارضه پوست خشک بسیار رایج است و در طول عمر هر کسی ممکن است بارها اتفاق بیفتد. ولی بعضی افراد بیشتر در معرض این مشکل هستند.

عواملی که باعث خشکی پوست دست و صورت می‌شوند عبارتند از:

  • زندگی در آب و هوای سرد و خشک
  • کار کردن در فضای باز
  • شستن زیاد دست‌ها
  • آلرژی
  • بالا رفتن سن

انواع خشکی پوست

برای درمان خشکی پوست ابتدا باید با علت به وجود آمدن خشکی پوست آشنا شویم. پوست شما به دلایل مختلفی ممکن است خشک شود. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درماتیت تماسی:

این التهاب بر اثر تماس پوست با چیزهایی به وجود می‌آید که باعث خشک شدن پوست می‌شوند. بنابراین پوست، قرمز شده و دچار التهاب و خارش می‌‌شود. بعضی فلزات و جواهرات مانند نیکل، مواد آرایشی، شوینده‌ها و برخی داروها باعث این نوع التهاب پوستی می‌شوند.

اگزما:

اگزما نوعی بیماری پوستی است که در اثر آن پوست دچار لکه‌های قرمز شده و ملتهب می‌شود. اگزمای شدید موجب ترک خوردن پوست و ایجاد عفونت می‌شود. این بیماری شایع پوستی بر اثر تماس با محرک‌ها و استرس شدیدتر می‌شود. درمان خشکی پوست التهاب ناشی از اگزما را کاهش می‌دهد.

قارچ:

التهاب و خشکی ممکن است به علت رشد قارچ در بدن به وجود بیاید. خشکی و پوسته‌پوسته شدن کف پا یکی از اثرات رشد قارچ در پوست است.

پیشگیری از خشکی پوست

  • در هوای سرد و خشک از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا لایه خارجی پوست بازسازی شود.
  • بیشتر از 10 دقیقه در حمام نمانید. زیرا شستشوی زیاد باعث می‌شود که سطح چربی پوست از بین رفته و پوست خشک شود. بهتر است از آب ولرم به جای آب داغ استفاده کنید چرا که آب داغ، چربی و رطوبت پوست را سریع‌تر از بین می‌برد. همچنین کمتر از صابون و شوینده استفاده کنید. در صورت لزوم از شوینده‌هایی استفاده کنید که مرطوب‌کننده دارند و چربی طبیعی پوست را نگه می‌دارند.
  • در حمام از لیف‌های نرم استفاده کنید. همچنین بعد از حمام برای خشک کردن بدن از حوله‌های نرم و لطیف استفاده کنید که به پوست‌تان آسیب نرسد. سپس از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از خشکی پوست صورت حداقل 2 بار در روز صورت‌تان را بشویید. بعد از شستن دست و صورت حتما از مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌ها فضای خالی بین سلول‌های پوست را پر می‌کنند و رطوبتی که در پوست وجود دارد را نگه می‌دارند.
  • از شوینده‌های بدون عطر استفاده کنید.
  • از پوشیدن لباس‌های پشمی و پارچه‌های زبر خودداری کنید.
  • بعضی از مواد غذایی مانند کافئین، قند و نمک آب بدن را دفع می‌کنند و باعث خشکی می‌شوند. بهتر است در خوردن آن‌ها زیاده‌روی نکنید.
  • از دیفیوزرها استفاده کنید. این محصولات با مرطوب کردن هوا از خشکی پوست صورت و دست جلوگیری می‌کنند و برای رفع خشکی پوست بسیار موثر هستند.

دیفیوزرهای نارین‌ گل را اینجا ببینید.

همانطور که گفتیم بیشتر افراد به دلایل مختلفی دچار عارضه پوست خشک می‌شوند. اما باید توجه داشت که اغلب افراد در ناحیه دست و صورت بیشتر دچار این عارضه پوستی هستند. چرا که دست و صورت بیشتر از سایر نقاط بدن با شوینده‌ها، مواد آرایشی و نور خورشید در تماس است. بنابراین باید توجه داشته باشید که برای شستن دست و صورت مواد شوینده ملایمی به کار برید و پس از شستشو حتما از مرطوب‌کننده استفاده کنید. استفاده مرتب از ضدآفتاب هم تاثیر بسیار زیادی بر حفظ و سلامتی پوست دارد.

کره‌ها و روغن‌های مناسب در درمان خشکی پوست

برای درمان پوست خشک از کره‌ها و روغن‌ها استفاده می‌شود. در ادامه با چند کره و روغن آشنا می‌شوید و درباره اثرات آن‌ها بر خشکی و التهاب پوست می‌خوانید:

این کره منبع غنی ویتامین A، E، C، B6، آهن، پتاسیم و منیزیوم است و مقدار زیادی فیبر دارد. کره انبه منبع عالی تری‌گلیسیرید است. این کره آب‌رسان عمیق پوست است و برای درمان پوست خشک استفاده می‌شود. تری‌گلیسیرید یک نوع اسید چرب است که به عنوان نرم‌کننده و مرطوب‌کننده برای پوست عمل می‌کند. کره انبه یک لایه نازک چربی روی پوست ایجاد می‌کند و رطوبت پوست را نگه می‌دارد. برای درمان خشکی پوست دست می‌توانید از این کره استفاده کنید، زیرا این کره اثرات التهاب، قرمزی و پوسته‌پوسته شدن پوست را از بین می‌برد و برای درمان اگزما و خارش‌های پوستی بسیار مفید است. همچنین آنتی‌اکسیدان و ویتامین  Aموجود در این کره از چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند و کلاژن‌های پوست را بازسازی می‌کند. پوست با تولید سلول‌های سالم سفت‌تر می‌شود و شاداب و جوان می‌ماند.

خرید کره انبه

این کره حاوی اسیدهای چرب بسیاری است و برای ازبین بردن خشکی پوست دست اثری فوق‌العاده دارد. کره کاکائو التهاب و خشکی را تسکین می‌دهد و با آب‌رسانی به سطح پوست باعث می‌شود خاصیت ارتجاعی آن بیشتر شود و در نتیجه پوست لطیف و نرم می‌شود. چربی موجود در این کره یک سطح محافظ روی پوست ایجاد می‌کند و از رطوبت پوست محافظت می‌کند. اسید لینولئیک موجود در کره کاکائو خاصیت ضد التهابی و ضد آکنه دارد و از خارش پوست جلوگیری می‌کند. این کره مقدار زیادی ویتامین D2 دارد که موجب ساخت ویتامینD  در پوست می‌شود. همچنین مقدار زیادی اسید چرب، فسفر، پتاسیوم، روی، آهن و ترکیب گیاهی فیتوکمیکال نیز دارد و پوست را بازسازی می‌کند.

خرید کره کاکائو

این کره پوست شما را مرطوب می‌کند و برای رفع خشکی پوست دست استفاده می‌شود. اسیدهای چرب موجود در این کره باعث می‌شود که چربی پوست متعادل شود. همچنین آنتی‌اکسیدان‌هایی که در این کره وجود دارد به رشد سلول‌های جدید پوست کمک می‌کند. کره شی با ساخت سلول‌های جدید پوستی، رطوبت زیادی در پوست تولید می‌کند و از سلول‌های پوست در مقابل عوامل محیطی مانند آب، مواد شوینده و هوای خشک محافظت می‌کند. در نتیجه التهاب و اگزمای پوست را کم کرده و خارش سطح پوست را درمان می‌کند. کره شی به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین A وE ، آنتی‌اکسیدان زیادی دارد و این آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست شما در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. بنابراین کره شی علاوه بر خاصیت آب‌رسانی و ضدالتهابی از چروک شدن پوست نیز جلوگیری می‌کند.

خرید کره شی

این روغن مقدار زیادی پتاسیم و ویتامین E دارد و برای درمان خشکی پوست صورت و دست استفاده می‌شود. همچنین اسید چرب موجود در روغن آووکادو موجب جوان‌سازی پوست خشک می‌شود. این روغن منبع عالی بیوتین است که بخشی از ویتامین‌های ب‌کمپلکس می‌باشد و لایه‌های عمیق پوست را آب‌رسانی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن آووکادو بیشتر از سایر روغن‌ها مانند روغن زیتون و بادام به آب‌رسانی پوست کمک می‌کند. این روغن درمان موثری برای پوست‌های خشک، ترک خورده و پوسته شده است. آووکادو به دلیل پتاسیم بسیار زیادی که دارد برای درمان اگزما مفید است.

خرید روغن آووکادو

 روغن نارگیل برای درمان پوست خشک استفاده می‌شود. این روغن اثرات ضدالتهابی دارد و آب‌رسان عمیق پوست است. مطالعه‌ای در سال 2019 انجام شده و نشان داده که روغن نارگیل تاثیر زیادی بر درماتیت و خشکی پوست دارد. طبق این مطالعه، روغن نارگیل می‌تواند خشکی بسیار عمیق پوست را نیز درمان کند، زیرا این روغن به دلیل ویژگی خاصی که دارد قادر است به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کند. همچنین این روغن از پوست در مقابل اشعه خورشید محافظت می‌کند ولی نباید جایگزین ضدآفتاب شود.

خرید روغن نارگیل

پوست شما ممکن است به دلایل زیادی خشک شود. پوست خشک یک عارضه شایع است و معمولا به دلیل شستشوی زیاد، استفاده از لوازم آرایشی، آب و هوای سرد و خشک و اگزما به وجود می‌آید. علت این عارضه از دست دادن رطوبت طبیعی پوست است. بنابراین برای درمان پوست خشک لازم است تا لایه‌های پوست آب‌رسانی شوند. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از روغن‌ها و کره‌های نارین‌ گل برای رفع خشکی پوست استفاده کنید. کره انبه، کره کاکائو، کره شی، روغن آووکادو و روغن نارگیل با آب‌رسانی قوی درمانی موثر برای پوست خشک هستند. این محصولات در شرکت نارین‌ گل با کیفیت و خلوص بالایی تولید می‌شوند. شرکت نارین ‌گل تنها نماینده شرکت موکشا Moksha اتریش در خاورمیانه است. تمامی محصولات نارین‌ گل گواهینامه ارگانیک از آمریکا و هند، تاییدیه سازمان بهداشت جهانی و عدم تست حیوانی دارند. تمام محصولات نارین‌‌ گل قابل بازیافت هستند.

خرید کره کاکائو خالص و ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

فواید روغن آووکادو

آشنایی با مهمترین فواید روغن آووکادو

معمولا با شروع فصل سرما، پوست و مو خشک می‌شوند. کسانی که با این مشکل مواجه هستند، با شروع فصل پاییز نیاز دارند که بیشتر به خود رسیدگی کنند. یکی از مهم‌ترین فواید روغن آووکادو این است که پوست و مو را آبرسانی می‌کند و رطوبت کافی را به آنها می‌رساند. بنابراین خشکی پوست و مو به مرور از بین می‌رود و حس بهتری به شما می‌دهد. روغن آووکادو خواص دیگری نیز برای پوست و مو دارد که در این مقاله با آنها بیشتر آشنا می‌شوید. در این مقاله از خواص این روغن می‌گوییم و در انتهای مقاله برای خرید این روغن شما را راهنمایی می‌کنیم.
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید