سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
جوش های زیر پوستی
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
به قلم نارین‌گل
خرید روغن لوندر فرانسوی ارگانیک

چطور جوش های زیر پوستی را درمان کنیم؟

اگر بگویید که تجربه داشتن جوش های زیر پوستی را نداشته‌اید، باید بگوییم بسیار خوشبخت هستید. این مورد یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی به شمار می‌رود و اغلب هم راه درمان طولانی دارد.

برای رفع این جوش‌ها ابتدا باید علت بروز آنها را پیدا کرد و سپس نسبت به درمان‌شان اقدام کنید. در مورد دلایل بروز جوش زیر پوستی باید بدانید که گاهی اوقات مشکلات هورمونی باعث ایجاد آنها می‌شوند. در برخی از مواقع دیگر هم روتین پوستی نامناسب سبب بروز این جوش‌های مقاوم می‌شوند. همچنین استفاده از محصولات آرایشی نامناسب هم در پیدایش این جوش‌ها بی‌تاثیر نیستند.

در حالت اول باید تحت نظر پزشک، معالجه انجام گیرد. برای حالت دوم هم تغییر روتین پوستی و استفاده از محصولات گیاهی اصل می‌تواند راه مناسبی برای درمان این جوش‌ها باشد. با ما همراه باشید تا در این مقاله روش‌های طبیعی مناسب برای درمان جوش های زیر پوستی را بررسی کنیم. منظور استفاده از روغن‌های گیاهی ارگانیک است. البته کسانی که مشکلات هورمونی دارند هم پس از رفع مشکل‌شان می‌توانند از این محصولات برای زیبایی و شادابی پوست‌ خود کمک بگیرند.

در ابتدا قدری در خصوص این که این جوش‌ها چگونه جوش‌هایی هستند و چرا به وجود می‌آیند صحبت می‌شود و سپس به روغن‌های گیاهی موثر برای درمان‌شان اشاره می‌شود.

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

  • جوش زیر پوستی چگونه جوشی است؟
  • فرق جوش زیر پوستی با سایر انواع جوش و آکنه در چیست؟
  • علل ایجاد جوش های زیر پوستی
  • چه کسانی بیش از همه مستعد ابتلا به جوش های زیر پوستی هستند؟
  • درمان جوش های زیر پوستی
  • استفاده از روغن گیاهی اصل برای درمان جوش های زیر پوستی
  • روغن اسطوخودوس
  • نحوه استفاده از روغن اسطوخودوس برای از بین بردن جوش‌های زیر پوستی
  • روغن درخت چای
  • نحوه استفاده از روغن درخت چای برای رفع جوش‌های زیر پوستی

جوش های زیر پوستی نوعی آکنه هستند که در عمق پوست ایجاد می‌شوند. این جوش‌ها معمولاً به صورت برآمدگی‌های کوچک و سفت زیر پوست هستند و ممکن است دردناک هم باشند. جوش زیر پوستی می‌تواند در هر قسمت از بدن، از جمله صورت، گردن، شانه‌ها، پشت و سینه ایجاد شود.

جوش زیر پوستی، نوعی آکنه است که در زیر سطح پوست ایجاد می‌شود و همانطور که اشاره شد، ممکن است بسیار دردناک باشند. اما سوال این است که فرق این نوع جوش با جوش‌های دیگر در چیست؟

  • جوش سر سیاه: این جوش‌ها در اثر تجمع چربی و سلول‌های مرده پوست در منافذ باز ایجاد می‌شوند. سر سیاه آنها به دلیل وجود اکسیداسیون چربی در منافذ پوست است که به رنگ سیاه دیده می‌شود.
  • جوش سر سفید: این جوش‌ها نیز در اثر تجمع چربی و سلول‌های مرده پوست در منافذ پوست ایجاد می‌شوند، اما منافذ پوست در این حالت بسته هستند.
  • جوش کیستی: این جوش‌ها بزرگترین و عمیق‌ترین نوع جوش هستند. جوش‌های کیستی معمولاً در زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند و می‌توانند بسیار دردناک باشند.

تفاوت اصلی جوش های زیر پوستی با سایر انواع جوش و آکنه در این است که جوش زیر پوستی در زیر سطح پوست ایجاد می‌شود و سر آن بیرون نمی‌زند. این امر باعث می‌شود که جوش زیر پوستی متفاوت از سایر انواع جوش و آکنه تشخیص داده شود.

همچنین، جوش زیر پوستی معمولاً بیشتر از سایر انواع جوش و آکنه طول می‌کشد تا بهبود یابد. این امر به این دلیل است که این جوش در زیر سطح پوست قرار دارد و دسترسی به آن برای درمان دشوارتر است.

جوش زیر پوستی کوچکتر و کم‌عمق‌تر از جوش کیستی است. این جوش‌ها معمولاً در زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند و ممکن است دردناک باشند. جوش های زیر پوستی معمولاً با التهاب و قرمزی همراه هستند، اما به اندازه جوش‌های کیستی شدید نیستند.

تفاوت‌های کلیدی بین جوش کیستی و جوش زیر پوستی عبارتند از:

  • اندازه: جوش کیستی بزرگتر و عمیق‌تر از جوش زیر پوستی است.
  • عمق: جوش کیستی در عمق بیشتری از پوست ایجاد می‌شود.
  • درد: جوش کیستی معمولاً دردناک‌تر از جوش زیر پوستی است.
  • التهاب: جوش کیستی معمولاً با التهاب و قرمزی بیشتری همراه است.
  • احتمال ایجاد جای زخم: جوش کیستی بیشتر از جوش زیر پوستی احتمال دارد منجر به ایجاد جای زخم شود.
جوش های زیر پوستی

علت جوش زیر پوستی می‌تواند ترکیبی از عوامل مختلف باشد، از جمله:

1- تولید بیش از حد چربی در پوست

غدد چربی پوست برای حفظ رطوبت پوست و محافظت از آن در برابر عفونت، چربی تولید می‌کنند. اما اگر این غدد بیش از حد چربی تولید کنند، چربی اضافی می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش شوند.

2- التهاب

التهاب یکی دیگر از عوامل اصلی ایجاد جوش است. التهاب می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، استرس یا عفونت باشد.

3- باکتری

باکتری‌های خاصی که روی پوست زندگی می‌کنند، می‌توانند در ایجاد جوش نقش داشته باشند. این باکتری‌ها زمانی که منافذ پوست مسدود می‌شوند، می‌توانند رشد کرده و باعث عفونت شوند.

4- تجمع سلول‌های مرده پوست

سلول‌های مرده پوست به طور طبیعی از روی پوست می‌ریزند. با این حال، اگر این سلول‌ها به درستی از روی پوست جدا نشوند، می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند.

5- رشد مو

موها نیز می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند. این حالت معمولاً در ناحیه چانه و فک رخ می‌دهد.

6- ژنتیک

ژنتیک یکی از عوامل مهم در ایجاد جوش است. اگر اعضای خانواده شما جوش دارند، احتمال ابتلای شما به جوش نیز بیشتر است.

7- سن

جوش معمولاً در دوران بلوغ، زمانی که هورمون‌ها در حال تغییر هستند، شایع‌تر است. اما جوش می‌تواند در هر سنی ایجاد شود.

8- جنسیت

جوش در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. این امر به دلیل تغییرات هورمونی در زنان است که باعث افزایش تولید چربی در پوست می‌شود. این تغییرات ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی باشند.

9- استرس

استرس افزایش تولید هورمون کورتیزول را به دنبال دارد. کورتیزول تولید چربی در پوست را بالا برده و در نتیجه شاهد بروز جوش هستیم. علاوه بر این، استرس می‌تواند باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شود. سیستم ایمنی بدن به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، احتمال ابتلا به عفونت‌های پوستی مانند جوش زیر پوستی بیشتر می‌شود.

10- مصرف برخی داروها

برخی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد بارداری خوراکی و داروهای ضدافسردگی سبب بروز جوش و آکنه می‌شوند.

11- آلودگی هوا

آلودگی هوا در التهاب پوست و ایجاد جوش های زیر پوستی بی‌تاثیر نیست.

12- محصولات نامناسب آرایشی و مراقبت از پوست

برخی از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست منافذ آن را مسدود می‌کنند و شکل‌گیری جوش را به دنبال دارند. این محصولات معمولا حاوی موادی مانند روغن‌های معدنی، پارابن‌ها و الکل هستند.

13- لایه‌برداری بیش از حد

لایه‌برداری بیش از حد، آسیب به پوست و ایجاد جوش را به دنبال دارد.

14- فشار دادن جوش‌ها

دستکاری کردن و فشار دادن جوش‌ها سبب تحریک پوست شده و جوش‌های بیشتر شکل می‌گیرند.

این سوال یک سوال مهمی است که احتمالاً برای شما هم پیش آمده است. در پاسخ باید بدانید که نمی‌توان رده سنی خاصی را در این مورد تعیین کرد؛ ممکن است در دوره نوجوانی، جوانی و حتی میانسالی شاهد بروز این جوش‌ها باشید. هر چند تحقیقات علمی نشان داده است که دوره نوجوانی و جوانی، بازه سنی است که در آن افراد بیشتر درگیر جوش و آکنه می‌شوند.

برای درمان جوش های زیر پوستی باید علت ایجاد آن را شناسایی کرده و بر اساس آن، درمان مناسب را انتخاب کنید. اگر جوش‌های شما خفیف هستند، ممکن است بتوانید با استفاده از محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه، آنها را درمان کنید. اما اگر جوش‌ها شدید هستند، ممکن است نیاز به درمان با داروهای تجویزی داشته باشید. درمان جوش زیر پوستی به شدت آن بستگی دارد. در موارد خفیف، ممکن است بتوان با رعایت نکات زیر از بروز جوش زیر پوستی جلوگیری کرد یا شدت آن را کاهش داد:

از لایه‌برداری بیش از حد پوست خودداری کنید. لایه‌برداری بیش از حد می‌تواند پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد جوش شود.

  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست بدون چربی
  • اجتناب از لمس صورت و دستکاری جوش‌ها
  • استفاده از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست فاقد چربی و غیر کومدوژنیک
  • استفاده از روبالشی نخی و شستشوی منظم آن
  • مدیریت استرس خود را مدیریت

آروماتراپی یک روش موثر برای کاهش استرس و اضطراب در بدن است که می‌توانید از آن کمک بگیرید. روغن‌های اسانسی را می‌توان با کمک دستگاه دیفیوزر و یا اسانس‌سوز در محیط کار یا زندگی پخش کرد و از خواص آنها برای کاهش استرس و یا اضطراب بهره برد.

جوش های زیر پوستی

برخی از روغن‌های ارگانیک اصل دارای خواصی هستند که می‌توانند به درمان جوش های زیر پوستی کمک کنند. مهمترین این روغن‌ها، روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس هستند که در ادامه به بررسی چگونگی اثرگذاری آن پرداخته می‌شود.

روغن اسطوخودوس

یکی از خواص روغن اسطوخودوس این است که به درمان آکنه و جوش کمک می‌کند. این روغن چربی پوست را متعادل کرده و به این ترتیب از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. از طرفی خاصیت آنتی‌باکتریال این روغن باعث می‌شود پوست ضدعفونی شده و از ایجاد جوش پیشگیری می‌شود. همچنین این روغن با پاک‌سازی پوست، منافذ پوست را کوچک کرده و به اندازه طبیعی خود بازمی‌گرداند.

نحوه استفاده از روغن اسطوخودوس برای رفع جوش زیر پوستی

برای داشتن یک ترکیب ضدجوش و پاکسازی‌کننده منافذ، این روغن را با روغن دانه پاپایا رقیق کنید. روغن دانه پاپایا یکی از بهترین روغن‌های حاملی است که می‌توانید با روغن اسطوخودوس ترکیب کنید.

10 قطره روغن اسطوخودوس را با 3 قاشق غذاخوری روغن دانه پاپایا ترکیب کنید. هر شب در آخرین مرحله روتین پوستی، 2 تا 4 قطره از ترکیب به دست آمده را روی پوست تمیز ماساژ دهید و بگذارید تا صبح بماند. صبح روز بعد پوست را شسته و از ضدآفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید.

روغن درخت چای

چنانچه پوست چربی دارید و می‌خواهید از ایجاد جوش جلوگیری کنید، روغن درخت چای می‌تواند در این زمینه یار خوبی برای شما باشد.

اما این روغن چطور این کار را برای پوست شما انجام می‌دهد؟ ماساژ روغن درخت چای بر روی پوست، به معنی از بین بردن چربی‌ها و آلودگی‌ها از درون منافذ پوست است. ورود این آلودگی‌ها به منافذ پوست باعث ایجاد عفونت و سپس بروز جوش های زیر پوستی می‌شود. بنابراین با قدرت فوق‌العاده روغن درخت چای پوست از همه این آلودگی‌ها پاک می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص روغن درخت چای

یکی از دلایلی که این روغن برای از بین بردن جوش و آکنه مفید است، مقدار زیاد اسید اولئیک و اسید لینولئیک موجود در آن است. این ترکیبات توانایی پاکسازی و ضدعفونی کردن پوست را دارند. روغن درخت چای تاثیر فوق‌العاده روی پوست‌های چرب و مختلط دارد و به این دلیل هم چربی‌های اضافه پوست را از بین می‌برد و هم تولید چربی را به حالت متعادل می‌رساند. گفتنی است که با کمک این روغن جای جوش هم از بین می‌روند.

در حقیقت میزان استقبال از این روغن به دلیل کاربرد آن در رفع جای جوش است. پس این روغن را حتماً در روتین پوستی خود قرار دهید و به یاد داشته باشید که از این روغن به تنهایی روی پوست استفاده نکنید.

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای از بین بردن جوش زیر پوستی

برای داشتن یک ترکیب ضدجوش فوق‌العاده با کمک روغن درخت چای، می‌توانید این روغن را با روغن هسته انگور که یکی از انواع روغن‌های حامل محسوب می‌شود، ترکیب کنید.

سپس این ترکیب را روی پوست ماساژ داده و بگذارید تا صبح بماند و روز بعد با شوینده مناسب پوست آن را شستشو دهید. پیشنهاد می‌شود که پیش از بیرون رفتن حتماً از ضدآفتاب استفاده کنید.

جوش های زیر پوستی و درمان آنها، دغدغه اصلی کسانی است که به این مشکل پوستی مبتلا هستند. اما باید ابتدا از دلایل بروز آنها مطلع شد و سپس نسبت به درمان‌شان اقدام کرد. نکته دیگر هم که باید بر آن واقف باشید این است که، روند درمان این جوش‌ها طولانی است و ممکن است تا ماه‌ها هم طول بکشد. پس حوصله به خرج دهید و زود ناامید نشوید.

همانطور که در این مقاله اشاره شد، راه‌های درمان این جوش‌ها بنا به دلایل بروز آنها متنوع هستند. چنانچه علت ایجاد آنها مشکلات هورمونی و مصرف برخی از داروهای خاص نباشد، می‌توان با استفاده از روغن‌های گیاهی ارگانیک نسبت به رفع‌شان اقدام کرد و حتی اثر آنها هم روی پوست باقی نخواهد ماند.

خرید روغن دانه پاپایا خالص و ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

مراقبت از پوست چرب

نکات مهم در روتین مراقبت از پوست چرب

اگر شما در حال مطالعه این مقاله هستید، حتما دغدغه‌تان مراقبت از پوست چرب بوده و می‌خواهید از مشکلاتی مانند: جوش، آکنه و منافذ باز خلاص شوید. اغلب کسانی که جنس پوست‌شان چرب است از این که همیشه صورت‌شان برق ناشی از چربی دارد، گلایه داشته و اکثریت هم با مشکلات ناشی از آن که همان جوش و آکنه است، دست به گریبانند. اما جای نگرانی نیست؛ این دست از افراد می‌توانند با مراقبت‌های معمولی و روزانه، پوستی صاف و بدون چربی‌های اضافه و سایر مشکلات آن داشته باشند.
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید