سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
درمان چاکرای چهارم
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
به قلم نارین‌گل
خرید باکس یوگا چاکرا قلب

پاکسازی و درمان چاکرای چهارم (چاکرای قلب)

بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی به دلیل بسته شدن چاکرای قلب ایجاد می‌شوند. این چاکرا در قفسه سینه قرار گرفته و نقش مهمی در سلامتی انسان دارد. در این مقاله به بررسی و روش های درمان چاکرای چهارم می‌پردازیم.

فهرست مطالبی که در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • چاکرای قلب کجاست و کارکردش چیست؟
  • دلایل تیره و بزرگ شدن چاکرای قلب چیست؟
  • روش های پاکسازی و درمان چاکرای چهارم

چاکرای قلب کجاست و کارکردش چیست؟

ما چاکرای اصلی دیگری که در وسط قفسه سینه قرار دارد را چاکرای قلب می‌نامیم. این چاکرا اولین چاکرا از چاکراهای بالایی بدن است، که همه آنها به مسائل معنوی مربوط هستند. چاکراهای قسمت پایین بدن بیشتر با مسائل جسمانی و مادی مربوط هستند. چاکرای قلب، که با سرعت نسبتا سریعی می چرخد، رنگ سبز زیبایی دارد. چاکرای پاک و متعادل قلب، مانند زمرد سبزی در زیر نور درخشان سفید می‌درخشد. اگر چاکرای قلب آلوده شود به رنگ سبز تیره در می‌آید.

چاکرای قلب تحت تأثیر افکار و احساسات مربوط به موارد زیر است:

  • روابط: با مادر، پدر، مادر شوهر، پدر شوهر، مادربزرگ، پدربزرگ، بچه ها و اعضای دیگر خانواده، عشاق یا همسران گذشته، دوستان، همکاران، کارمندان، معلمان، غریبه ها و همسالان.
  • عشق: عشق الهی و عشق به خود برتر، عشق عاطفی، عشق افلاطونی و عشق خانوادگی.
  • علائق انسانی: وابستگی متقابل، وابستگی‌های ناسالم در روابط یا نگرانی در مورد فرد خاص.
  • بخشیدن یا نبخشیدن: در مورد خود، دیگری (زنده، مرده، مشهور، دوست، یا عضو خانواده یا در مورد کشور و گروهی از افراد یا دولت یا سازمان و مؤسسه خاص)
  • الهام: احساس روشن بینی، درون بینی یا راهنمایی های الهی که از طریق احساسات عاطفی یا جسمانی به دست می‌آید.

برای آشنایی با سایر چاکراها می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید:

چاکرا چیست؟

دلایل تیره و بزرگ شدن چاکرای قلب چیست؟

چاکرای قلب! چه چاکرای زیبایی! چاکرای قلب مرکز چاکراهاست. این چاکرا پلی است بین سه مرکز جسمانی و روانی پایین‌تر و سه مرکز ذهنی و روحانی بالاتر. این چاکرا جایی است که محل شفابخشی و دگرگونی خودتان و دیگران است. زمانی که چاکرای قلب باز می‌شود، توانایی شما برای ارتباط با نیروی برترتان نیز باز می‌گردد. چاکرای قلب عشق ورزی و بخشایش ایجاد می‌کند. جایی که شما ظرفیت خود را برای عشق ورزی بالا می‌برید. هنگامی که برای دریافت عشق والاتر آماده شدید، آنگاه برای دریافت خرد آماده می‌شوید. دریچه حکمت خود را بگشایید. انرژی جاری را نگهداری کنید، با تجسم انرژی طلایی پاکیزه و زیبا، تاثیرات (منفی) را همان‌گونه که در وجودتان بالا می‌آید، از بین ببرید. رنگ درمانی برای این چاکرا صورتی و یا سبز است. بنابراین شاید تنفس در این رنگ‌ها مفید باشد. شفای کامل می‌تواند در این چاکرا روی دهد، بنابراین با خود مهربان باشید، خود را ببخشید و شادی دریافت کنید.

نگاهی به خودتان و چاکرای قلب تان بیندازید. چاکرای قلب بعضی از مردم چنان بزرگ است که همه جامعه را فرا می‌گیرد. آیا شما همواره حامی دیگران، مادری کردن، گوش دادن به مشکلات مردم و مراقبت کردن از آنها هستید؟ آیا آشپزخانه شما (محل کار، دفتر) معمولا پر از افرادی است که در حال گفت و گو با شما و در جستجوی اندرز شما هستند؟ آیا شما همیشه از گربه‌ها و سگ‌های آواره و گاهی مردم نیازمند نگهداری می‌کنید؟ معمولا شما می‌توانید این گونه اشخاص را از روی قلب بزرگ و سمبل عشق که حامی و نقطه قوت دیگران است بشناسید.

درمان چاکرای چهارم

شما که هستید؟ خود را چگونه می‌بینید؟ چاکرای قلب همچنین با حسن شناخت شما از هویت‌تان ارتباط دارد. اگر چاکراهای خود را کشف کنید و بدین ترتیب آگاهی‌تان را از باورها و برنامه هایتان افزایش دهید (با به حرکت درآوردن انرژی و از بین بردن تاثیرات منفی همان‌طور که بالا می‌آیند)، بدان معنا است که مفهوم آنچه از خودتان درک می‌کنید، در حال تغییر است. هویت و سلامتی، بیشتر در چاکرای قلب روی می‌دهد. تصاویر و مفاهیمی که شما ممکن است از شخصی که فکر می‌کنید باید مثل او باشید، چه هستند؟ چه کسی آنها را به شما داده؟ چه کسی به شما گفت که نیاز دارید در شغلتان شخص موفقی باشید؟ چه کسی به شما گفته که تنها اگر تحصیلات عالی داشته باشید به حساب می‌آیید؟ چه کسی به شما گفت که نمی‌توانید خواست قلبی خود را دنبال کنید و اینکه این خواسته ها احمقانه و بی ارزش هستند؟ شما چه پیام‌هایی دریافت کردید؟ چه کسی قلب شما را شکست؟ اکنون زمان آن است که بتوانید آسیب و درد را از خود دور کنید، با علم به اینکه شما از سوی خداوند محافظت می‌شوید قلب خود را از بخشایش و عشق پر کنید. نخستین کسی که به شما یاد داد گاهی نمی‌توانید اعتماد کنید چه کسی بود؟ چه کسی به شما خیانت کرد؟ ما نیز مانند کودکان قلب‌های شگفت انگیز و باز داریم. بچه ها شور و شوقی باورنکردنی در زندگی دارند، آنها به طور کامل زنده اند. قلبشان باز است و هیچ چیز بی ارزشی را دریافت نمی‌کنند. شما بار دیگر توانایی به دست آوردن آن را دارید!

نخستین رویداد زندگی که به شما یاد داد باز بودن قلب، امن نیست کدام بود؟ نیازی ندارید آن را به یاد بیاورید، ولی اگر تصویری از آن به ذهن می‌آید، آن را از بین ببرید. هیچ نیازی ندارید آن را تحلیل کنید. شما خیانت، آسیب ها، ناامیدی ها و باخت را تجربه کرده‌اید؟ از دست دادن یک حیوان خانگی دوست داشتنی؟ حیوانات خانگی نیز جزو خانواده هستند، به ویژه برای یک کودک. چه کسی شما را ترک کرد؟ خواهران و برادران، پدر و مادر، بهترین دوستان؟ آیا آنها مرده‌اند، از آنجا رفته‌اند، و یا بی هیچ خبری شما را ترک کرده‌اند؟ آیا دچار اندوه شدید و ترس از دست دادن شدید؟ آیا شما ترس از نزدیک شدن و عاشق شدن را به راستی در خود پرورانده‌اید؟

احتمالا همه ما این کارها را انجام داده و از این رویدادها تجربه کسب کرده‌ایم: اجازه دادن به کسانی تا “بسیار نزدیک” شوند، سپس هل دادن آنها به عقب، زیرا نمی‌خواستیم آسیب پذیر باشیم. ما از فقدان هر آنچه داریم می‌ترسیم. گم کردن هویت مان، قلب مان، خودمان. چه زمانی در زندگی‌تان چاکرای قلب خود را بسته‌اید؟ چه کسی در زندگی‌تان خانواده شما، همکار یا دوست شما خویشتن دار است و اجازه بیان احساسات و عواطف را نمی‌دهد؟ چه کسی این تفکر را دارد ” من اجازه نمی‌دهم کسی آنچنان به من نزدیک شود تا به من آسیب برساند. نمی‌خواهم آسیب پذیر باشم. نمی‌خواهم خطر آن را بپذیرم”. آیا بسیاری از این مفاهیم درون شما وجود دارد؟ اگر این‌گونه است در مورد آن داوری نکنید، فقط آن را رها سازید، آن را از بین ببرید و خود را ببخشید. بخشش با چاکرای قلب پیوند دارد. بخشش خودتان، داوری‌هایی که شما در مورد خود یا دیگری فراگرفته اید، بخشش دیگران، و بخشش خداوندی در این چاکرا هستند. شاید در این مرحله از بهبودی، به راستی بخشیدن گناه دیگری امکان پذیر نباشد. آنچه بیشترین اهمیت را دارد این است که شما خود را ببخشید و بدانید خداوند شما را دوست دارد. چه کسی به شما اجازه داده است هویتی برای خودتان بیافرینید؟ آموزگاران؟ پدر و مادر؟ دوستان؟ همکاران؟ آگاه باشید همان‌گونه که دگرگون می‌شوید، هویت و احساس شما از خودتان نیز دگرگون می‌شود. ممکن است کسانی به زندگی‌تان وارد و از آن خارج شوند. به دلیل اینکه قابلیت پذیرش دگرگونی در زندگی شما را ندارد، شاید آنها این “من” تازه‌ای را که دارد در شما ظهور می‌کند، تحقیر کنند. آنان علاقه‌ای نهادینه شده به ” شمای قدیمی” دارند. بگذارید بروند، چه کسی به شما ارزش می‌دهد، چه کسی بی ارزشتان می‌کند؟ می‌توانید بی اعتباری را در قلبتان احساس کنید. معمولا به صورت اندوهگینی و تیرگی در پشت آن را حس می‌کنید. اگر چاکرای قلب متعادل نباشد، به سوی کسانی کشیده می‌شوید که شما را بپذیرند و تایید کنند. زیرا افسردگی نیاز به تایید از بیرون دارد. اکنون اندکی صبر کنید و خود را سرشار از عشق کنید، عشق و بخشش نسبت به خودتان.

آیا در زندگی‌تان از آسم، برونشیت، ذات الریه و مشکلات قلبی رنج برده‌اید؟ اینها با شرایط سلامتی چاکرای قلب رابطه دارد. هنگامی که دچار آسم می‌شوید، مرضی که بیشتر اوقات از احساسی سرکوب شده نشات می‌گیرد- “عشق فرو خورده”- این احساس روی شما اثر گذاشته است. اکنون آن را رها سازید. چاکراهای دوم و چهارم روابط متقابل خوبی دارند. زهدان (در چاکرای دوم) گاهی اوقات به صورت “ قلب پایین” مورد اشاره قرار می‌گیرد. در حالی که قلب در قفسه سینه به صورت ” قلب بالا” مورد اشاره است. اگر قلب پایین یک زن (چاکرای دوم) از راه تجاوز، زنای با محارم یا خشونت دچار گرفتگی شود، آن زن به درستی نمی‌تواند قلب بالای خود را باز کند مگر هنگامی که روند تندرستی در قلب پایین آغاز شود. در فرهنگ ما، زنان همچنین گرایش دارند قلب های پایین خود (نیازهای جنسی و شهوانی) را مهار کنند، زیرا ما فکر می‌کردیم ” که دختران خوب فاقد میل جنسی هستند.” هم چنین فکر می‌کردیم که تماس داشتن با عواطف و احساسات از راه چاکرای قلب خوب است. بنابراین ساختاری برای ناسازگاری بین چاکراهای دوم و چهارم وجود دارد.

به عقیده دکتر کریستیان نورتروپ، بررسی‌ها، تفاوت‌های شخصیتی را بین بیماران با سرطان دهانه ی رحم (چاکرای دوم) و سرطان پستان یا ریه (چاکرای چهارم) نشان داده است. یک بررسی نشان داد که پنجاه درصد بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم از نظر فیزیکی پدرانشان را بر اثر مرگ یا جدایی در دوران کودکی از دست داده‌اند. این بیماران ویژگی‌های دیگر مربوط به چاکرای دوم را نشان می‌دهند. چند بار ازدواج کردن، روابط جنسی زیاد با کسانی که نه هرگز عاشق بوده اند و نه ارزشی برای عشق قائل بوده اند، بدون تناسب با شکل و اندازه بدن، و همچنین احساسی از موجود فراموش شده‌ای مانند کودکان داشته‌اند. از طرف دیگر، در آنهایی که سرطان پستان دارند (بیماری های منسوب به چاکرای چهارم)، پدر از نظر احساسی دور بوده است (الگوی منسوب به چاکرای چهارم). این بیماران گرایش بیشتری به ماندن در ازدواجی بدون عشق دارند و احتمالا شبیه مسئولیت سنگین نگهداری خواهران و برادران در دوران کودکی و محروم کردن خودشان از مراقبت های درمانی و پرورش جسمانی داشته‌اند.

اندکی صبور باشید و توجه کنید که چه کسی در چاکرای قلب شما بند به وجود آورده است. معمولا بندها در چاکرای قلب به این معنی هستند: ” من شما را دوست دارم" یا من “عاشق شما هستم”. هم چنین بعضی از بندها می‌توانند به صورت عبارت شرطی بیان شوند: ” من شما را دوست خواهم داشت، اگر…، من عاشق شما خواهم بود اگر…، من تو را خواهم پسندید اگر…”، اگر بندی را حس می‌کنید، می‌توانید به آرامی آن را آزاد کنید. نیازی نیست که از هر چیز دل بکنید. گاهی اوقات نگه داشتن بعضی از بندها خوب است. شاید کسی وجود داشته باشد که شما دوستش دارید و او تنها بند برقرار کرده است تا بگوید “سلام”، شاید شما دوست داشته باشید آن بند را برای مدتی نگه دارید و سپس آن را آزاد کنید. خوب است آن فرد را درکنار قلب خود نگه دارید.

درمان چاکرای چهارم

به طور کلی نمی‌توان گفت، شما نمی‌خواهید بندهای چندان زیادی داشته باشید، زیرا در این صورت نمی‌توانید با انرژی خودتان حرکت کنید، و روی انرژی دیگران سوار می‌شوید. بنابراین با باورها و شرایط آنها زندگی می‌کنید، اگر بند، انرژی شما را تحلیل نمی‌برد، چندان زیان بار نیست. ما نیازی نداریم ” رها از بند” باشیم. اگر از ” بند رها” بودیم، نمی‌توانستیم عاشق شویم، با دیگران ارتباط برقرار کنیم یا هماهنگی با زندگی را تجربه کنیم. شما فکر می‌کنید مفهوم ” رشته‌های پیوند  قلبی” از کجا آمده است؟ آنها به راستی بندهایی هستند برای عشق که از چاکرای قلب به بیرون فرستاده شده‌اند. بررسی کنید تا ببینید با چه کسی از راه قلب بند ایجاد کرده‌اید؟ ببینید آیا می‌خواهید انرژی‌تان را فرا بخوانید و آن را به خودتان برگردانید. شما در جست و جوی خشنودی چه کسی بوده‌اید؟ شما از چه کسی تمنای عشق کرده‌اید؟ هنگامی که دلبستگی به طور یکسان دوطرفه نباشد، می‌تواند آزار دهنده باشد. این درحالتی است که آن رشته های قلبی عقب نشینی کنند. انرژی‌تان را دوباره زنده کنید، قلبتان را با عشق، بخشش و رضایت از خودتان پر کنید.

والدین و همسران، عاشق ایجاد بند در چاکرای قلب هستند، زیرا این بند می‌تواند دگرگون شده و به صورت “عشق” وارد چاکرا شود. گاهی یک بند کوچک فریب دهنده وجود دارد که از قلب می‌گذرد و دزدانه به چاکرای سوم وارد می‌شود، در این حالت شما عشق مشروط دارید. ” من شما را دوست دارم- ولی می‌خواهم شما را کنترل کنم. اگر شما این کار را انجام دهید، من شما را دوست خواهم داشت”. آیا هر باوری درباره وجود “روح” عاشقانه، قلب را باز می‌کند و مرزها از بین می‌برد؟ از خیر این یکی باید گذشت! عاشق بودن و دلسوزی کردن برای خودتان به معنی برقرار کردن مرزهایی برای خودتان و ایجاد ظرفیت عاشق شدن در شماست. عمل کردن از چاکرای قلب این معنی را نمی‌دهد که شما می‌بایست هر لحظه سرشار از عشق و علاقه باشید، یا اینکه همیشه در گروهی باشید که یکدیگر را در آغوش می‌کشند و نمی‌خواهند هرگز از هم جدا شوند! این چیزی نیست که از ” قلب می‌آید”. ممکن است گاهی برای هر کسی اتفاق بیفتد. بار دیگر، مرزها را برقرار کنید! عاشق شدن به اندازه کافی به خود عشق ورزیدن است تا آنچه را که در زندگی تحمل می‌کنید، آنچه را که نمی‌خواهید و آنچه را که به آن خوشامد می‌گویید، به روشنی ببینید.

چاکرای قلب شفادهنده نیرومندی است. هنگامی که شما قلب خود را گشوده‌اید، تنها یک نگاه و یا یک فکر می‌تواند کس دیگری یا خودتان را در بهبودی یاری دهد. قلب مرکز مشاوره (مرکز شنوایی قلب)، تندرستی و دگرگونی است.  با این حال، پاک نگه داشتن آن فکر خوبی است. وقتی سنگینی را در قلب خود احساس می‌کنید، جدایی را برگزینید. شما می‌توانید هنوز عاشق باشید و نیازی به آن نداشته باشید تا کسانی در چاکرای قلب شما زندگی کنند. در این صورت شما قادر خواهید بود آنها را بیشتر دوست داشته و مشاور کارآمدتری باشید.

ما بسیاری از تاثیرات را در پشت چاکراهای‌مان پنهان می‌کنیم، به ویژه چاکرای قلب. اینجاست که ترس های دوران کودکی، بی ارزش شدن و آزردگی‌ها را نگه می‌داریم. بنابراین هم اکنون، رودخانه ای از انرژی صورتی، سبز، یا طلایی را تجسم کنید که به آرامی در این چاکرا به جریان می‌افتد و هر انرژی درگیر را که شما آماده رهایی از آن هستید، آزاد می‌کند. اجازه دهید این انرژی به بیرون جریان پیدا کند، بگذارید رها شود. خود را با عشق به خودتان سرشار کنید. اندیشه‌های پوچ را در دورترین قلمروها رها سازید. اکنون می‌توانید خودتان را از آن محدودیت‌ها رها کنید و نیکبختی را دریابید. با یک چاکرای قلب گشوده، خلاقیت شما به جریان می‌افتد زیرا شما به لذت‌های کودکانه بیشتری از معصومیت، شادی و آزادی راه یافته‌اید. توانایی‌های طبیعی بهبودی شما نیز پایدار می‌شود و ممکن است پی ببرید که تماس انگشتان شما انرژی شفابخش بیشتری دارد. ممکن است گرمایی را که از دستان‌تان سرچشمه می‌گیرد، حس کنید. این انرژی شفابخش است که از پشت چاکرای قلب، به کانال های باز و بیرون کف دست‌ها جریان پیدا می‌کند. با راهنمایی و تمرین می‌توان از این انرژی، برای یاری رساندن به سلامتی دیگران بهره گرفت. درمانگرها و روان درمانگرها، این انرژی شفابخش را در برنامه کارشان می‌گنجانند. در حالی که ما مشغول کشف چاکرای قلب هستیم، ممکن است خواستار پالایش کشش ” دلخواه قلب تان ” شوید. در حال تنفس در انرژی صورتی/سبز/طلایی، تصور کنید که من برتر شما با هدیه‌ای به سمت شما می‌آید، این هدیه را بپذیرید. شما سزاوار دریافت آن هستید. این هدیه می‌تواند در به دست آوردن و یا کشش دلخواه قلبتان به شما یاری برساند. شاید این ابزاری است که بتوانید از آن بهره بگیرید، شاید الهام یا عبارت عاشقانه باشد، شما همیشه به این هدیه دسترسی دارید. با چاکرای قلب متعادل و باز، می‌توانید به نیروی برترتان، عشق الهی، الهام و بخشایش در هر زمان دسترسی پیدا کنید. من شما را تشویق می‌کنم گوش فرا دهید و از خردمندی قلب تان پیروی کنید.

روش های پاکسازی و درمان چاکرای چهارم

تقریبا هر روز با افکار نگران کننده ای مواجه می‌شویم. ما اغلب با افراد و موقعیت هایی مواجه می‌شویم که به نوعی در ما احساس ترس و نگرانی ایجاد می‌کنند. در نتیجه ما انرژی منفی ترس و شک را به درون چاکرای‌مان جذب می‌کنیم. به همین دلیل بسیار خوب است که هر روز چاکراهای‌تان را پاک کنید. درست همان طور که هر روز صبح صورت‌مان را می‌شوییم بگذارید انرژی وجودتان از این پاکسازی مداوم بهره‌مند شود. شفاف سازی چاکراها دو مرحله دارد:

  1. پاکسازی: رها کردن چاکراها از افکار منفی، وابستگی ها، بندها و گره ها.
  2. تعادل چاکراها: بزرگ کردن چاکراها به طوری که همه آنها به یک اندازه باشند.

شما می‌توانید ترکیبی از یک یا چند مورد از روش‌های زیر را برای متعادل کردن چاکرای خورشیدی استفاده کنید.

مدیتیشن و مراقبه

ابتدا محلی آرام پیدا کنید تا بتوانید تنها باشید یا کسی مزاحم افکار شما نشود. این مکان می تواند گوشه‌ای از اتاق خواب، حمام، باغچه، یا حتی خودرو باشد. سپس راحت بنشینید. آرامش درونی کاری طاقت فرسا نیست. درحالتی طبیعی که راحت هستید بنشینید یا چشم‌هایتان را ببندید یا نگاهتان را به زیر بیندازید تا مسائل بیرونی حواس شما را پرت نکنند. سپس دو سه نفس عمیق بکشید. از دهان نفس بکشید و از بینی بیرون بدهید. وقتی نفس‌تان را فرو می دهید آن را چند ثانیه نگه دارید و سپس آن را به طور کامل بیرون بدهید.

درحال مراقبه، نفس یا خود درونی ممکن است تلاش کند حواس‌تان را پرت کند. نفس این کار را می‌کند چون می‌ترسد شما به آرامش فکری برسید. اگر به آرامش برسید و دیگر نترسید، نفس تمام نیروی خود را در مهار وجود شما با ترس و هراس از دست خواهد داد. از این رو نفس ذهن شما را با افکاری در مورد چیزهای کم اهمیت مثل صورت‌حساب‌ها، ترافیک، درگیری‌ها و... درگیر می‌کند. بسیار مهم است که با نفس خود نجنگید و از آن عصبانی نشوید. خشم و عصبانیت به نفس شما حقانیت و قدرت می‌دهد.

مدیتیشن چاکرای قلب

با چشمانی بسته و در حالتی راحت و آسوده، چند نفس عمیق بکشید. تصور کنید که ابری از نور سبز روشن شما را احاطه کرده است. وقتی نفس‌تان را فرو می‌دهید، انرژی شفابخش را به درون می‌برید. این انرژی را به درون ریه ها، سلول‌ها و قلب‌تان می‌برید. وقتی می‌گذارید نور سبزرنگ همه چیزهای منفی که باعث احساس رنج شما می‌شود را پاک کند، بر قلب خود تمرکز کنید.

با نفس عمیقی، بگذارید نور، تمام ترس‌های شما را در مورد عشق با خود ببرد. بخواهید تا از هراس عشق ورزیدن رها شوید. هیچ کاری به جز نفس کشیدن و تمایل برای رهایی از هراس و ترس از عشق نباید بکنید. نفس عمیق دیگری بکشید، بخواهید تا از هراس محبوب قرار گرفتن رها شوید. از این احساس که در صورتی که کسی تو را دوست بدارد تو را می‌فریبد، گول می‌زند، از تو سوء استفاده می‌کند، تو را ترک می‌کند، طرد می‌کند، آزار می‌دهد یا به هر شکل دیگری آسیب می‌زند رها شوید. با نفس عمیق دیگری، بگذارید تمام این ترس‌ها، متعلق به هر دوره از زندگی شما بیرون بروند.

حالا، بگذارید نور تمام ترس‌های شما را از عشق ورزیدن پاک کند. با نفس عمیقی، این هراس را که با عشق ورزیدن ممکن است تحت سلطه قرار بگیرید، آزرده شوید، فریب بخورید، خیانت ببینید، مصدوم شوید یا به هر نحو دیگری آسیب ببینید از خودتان دور کنید. بگذارید این ترس‌ها طوری بیرون بیایند که گنجایش حقیقی قلب شما برای عشق ورزیدن روشن شود. از هر کینه کهنه‌ای نسبت به افرادی که در گذشته در روابط عاشقانه به نظر رسیده است که به شما صدمه زده‌اند رها شوید. بخواهید تا کينه و هر نوع احساس آزار و ناخشنودی در مورد عشق که از آنها دیده‌اید، پاک شود و به کلی از یاد برود. نسبت به مادر، پدر و دیگران. فقط درس‌هایی که از هر رابطه گرفته‌اید و جوهره حقیقی عشق که در هر یک از این رابطه‌ها بوده است، باقی می‌ماند. چون این تنها چیزی است که ماندگار است و حقیقت درونی هر رابطه است. حالا با نفس عمیق دیگری، بگذارید نور شما را پاک کند. بگذارید از هر کینه‌ای که در مورد عشق نسبت به خودتان دارید رها شوید. بخواهید تا برای خیانت به وجودتان، برای نادیده گرفتن شهود درونی و برای آن که در پی والاترین علائق خود نبوده‌اید، خود را ببخشید. خودتان را در آغوش بگیرید، چه در ذهن چه در واقعیت. به خود درونی اطمینان بدهید که هرگز دیگر خیانت به خویشتن را تکرار نمی‌کنید.

درمان چاکرای چهارم

حالا باید متعهد شوی که از شهود و بصیرت خود پیروی می‌کنی تا هرگز درگیر یا اسیر روابط عاشقانه آزارنده نشوی. از کینه‌ای که بر اثر هر اشتباهی در رابطه عاشقانه نسبت به خودت پیدا کرده‌ای رها شو، از جمله در رابطه با خودت. با نفس عمیق و پاک کننده دیگر، حس کن که شفایافته‌ای، کاملا شفایافته‌ای و آماده لذت بردن از عشقی حقیقی به آنچه واقعا هستی باش.

مراقبه صبحگاهی برای پاکسازی چاکرای قلب

پس از نفس عمیق دیگری، توجه خود را بر روی چاکرای قلب متمرکز کن. در این قسمت حلقه‌ای درخشان با نور سبز روشن می‌بینی یا حس می‌کنی، که با پره‌هایی از یشم درخشان نور می‌افشاند و می‌چرخد. این چاکرای قلب توست، مرکز انرژی مربوط به افکار و باورهای تو در مورد عشق و روابط با دیگران. چاکرای خود را با دید درونی‌ات یا با احساست مشاهده کن. ببین آیا در آن هیچ تیرگی ناشی از ترس و نگرانی می‌بینی؟ اگر با تیرگی مواجه شدی، بدون هیچ داوری به آن توجه کن و فقط آن را به روح مقدس و نور الهی خود واگذار کن و بگو: « من می‌خواهم همین حالا از تمام ترس‌هایی که در مورد دریافت یا بخشیدن عشق دارم رها شوم. من از روح مقدس و نور ابدی خود می‌خواهم تا تمام این تیرگی‌ها و گرفتگی‌ها را که مانعی در برابر  لذت بردن من از عشق حقیقی است پاک کند.»

حالا نفس عمیقی بکش و این جمله تأكیدی را تکرار کن: « من حالا کاملا به خودم اجازه می‌دهم که عشق ببخشم و عشق دریافت کنم، من در امان و دوست داشتنی هستم. من دوست داشتنی هستم، من دوست دارم، من دوست دارم، دوست دارم، دوست دارم، دوست دارم.»

مراقبه شبانگاهی چاکرای قلب

نفس عمیقی بکش و این جمله تأکیدی را بگو: « همه افراد در زندگی من در هدف لذت بردن من از عشق حقیقی سهیم هستند. من با روحی یگانه که حقیقت تمام چیزهایی است که خدا آفریده، در هم آمیخته‌ام. من با تمام هستی یگانه هستم و از این حقیقت سپاسگزار و شکرگزار هستم.»

حالا بخواه که فرشته مقرب با انرژی شفابخش خویش قلب تو را در بر بگیرد و هرگونه تیرگی را از قلب تو بزداید. فرشتگان در بعدی بدون زمان و مکان زندگی می‌کنند. بنابراین می‌توانند در یک زمان در مکان‌های مختلف و با افراد متعدد باشند. فقط با درخواست کمک و حمایت از فرشته مقربت، او بلافاصله در کنار تو ظاهر خواهد شد. بخواه که هر تیرگی، سنگینی یا کینه ای را به فرشته مقربت واگذاری تا او آن را به نور بسپارد و تصفیه کند و تبدیل به نیکویی کند.

طبیعت درمانی

در نواحی روستایی گردش کنید، تپه ماهورهای پیچ در پیچ، از بارش باران تازه، پرپشت و سرسبز هستند. در آن گستردگی رویش سبز، نفس بکشید و انرژی تندرستی را همان‌گونه که قلب شما را تشویق به باز شدن می‌کند حس کنید. اکنون کمی بیشتر قدم بزنید و گل های صورتی رنگ زیبا را که بر دامنه‌های تپه شکوفا شده‌اند، تماشا کنید. بگذارید شگفتی‌های طبیعت، تندرستی، امیدواری و عشق را به چاکرای قلب شما بیاورد.

صدا درمانی

موسیقی‌ای که قلب شما را لمس کند می‌تواند چاکرای چهارم شما را آرام و متعادل کند و به درمان چاکرای چهارم کمک ‌کند. چه این موسیقی کلاسیک باشد، چه مدرن یا موسیقی مذهبی که از سنت‌های شرقی یا غربی گرفته شده باشد. بگذارید موسیقی در قلب شما گرمی به وجود آورد. این بسیار رؤیایی است، پس با قلب خود همراهی کنید و به غریزه‌تان در این باره اطمینان کنید. از نظر آوایی می توانید «آه» را بخوانید، یا آن را در کلید F با آواز تکرار کنید.

رنگ درمانی

رنگ سبز در چاکرای چهارم برای به وجود آوردن بازآفرینی، رویش تازه، صلح درونی و آرامش مورد استفاده قرار می‌گیرد. از رنگ صورتی نیز استفاده می‌شود، چون آرامش و ارتعاش‌های آرام آن می‌تواند تنش‌ها را در قلب رها کند و احساسات، عشق و محبت را همانند احساسات دوران کودکی از شگفتی، معصومیت و شادی سرشار نماید.

رایحه درمانی

همان‌گونه که قلب باز می‌شود، تندرستی واقعی آغاز می‌گردد. با این اندیشه، رایحه‌هایی که برای شفای بیشتر مورد بهره قرار می‌گیرند، هماهنگی و تعادل را تلقین می‌کنند، سیستم بدن را پاک و آرام می‌نمایند و سرزندگی را افزایش می‌دهند، این رایحه ها عبارتند از: نعنا، مریم گلی، مشک، تکمه گیاه، زنجبیل و رز.

برای استفاده از روغن‌های اسانسی برای متعادل کردن و درمان چاکرای چهارم سه راه دارید:

  1. استفاده از دستگاه دیفیوزر یا اسانس‌سوز:2 تا5   قطره از روغن های بالا را در دستگاه دیفیوزر بریزید و در حین یوگا و یا مدیتیشن مربوط به این چاکرا دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید عطر سحرانگیز این گل‌ها و گیاهان در خانه پخش شود.
  2. ماساژ:1 قاشق غذاخوری روغن هسته هلو و 2تا 5 قطره از یکی از روغن های بالا را با هم مخلوط نموده و پیش از یوگا و یا مدیتیشن مخصوص این چاکرا بر پشت ساق پا ماساژ دهید.
  3. اسپری:3 قاشق غذاخوری آب یا گلاب را با 10 تا 15 قطره از یکی از روغن های بالا مخلوط نمایید و پس از بهم زدن و پیش از شروع یوگا یا مدیتیشن مخصوص این چاکرا در هوا اسپری کنید.

باکس چاکرای قلب نارین گل را اینجا ببینید.

بازتاب شناسی

نقطه‌ فشار را درست روی برآمدگی پای‌تان پیدا کنید. آن را به آرامی فشار داده و با حرکتی چرخشی ماساژ دهید تا گرفتگی‌های انرژی رها شود.

سنگ ها و کریستال ها

سنگ‌هایی که چاکرای قلب را متعادل می‌کنند عبارتند از: عقیق سرخ، کریسوفاز، زمرد، اونچراین سبز، یشم، کاتریت، مرمر سبز، رودوکروزیت، رودونیت، کوارتز رز، یاقوت تورمالین.

هر کدام از سنگ ها چه خواصی دارند؟

عقیق سرخ: به جریان خون در بدن انرژی می‌دهد، نیروی زندگی، نیروی جسمانی و بردباری را برمی‌انگیزد، کمک می‌کند به طور فیزیکی زمینی شوید، ارتباط با خود برترتان را افزایش می‌دهد و به تمرکز حواس کمک می‌کند؛ قلب را با گرمی و شادی باز می‌کند.

کریسوفاز: بی منطقی و الگوهای رفتاری وسواسی را متعادل می‌کند. افت روحی را تسکین می‌دهد. بی‌نظمی‌های جنسی را متعادل می‌کند. هماهنگی، بخشایش و عشق بی قید و شرط را ایجاد می‌کند. جسم، احساس و ذهن را شفا می‌دهد. به شما کمک می کند بینش روشنی در مورد مشکلات شخصی به دست آورید. هدیه‌های درونی به ارمغان می‌آورد و استعدادهای شما را شکوفا می‌کند.

زمرد: دستگاه ایمنی بدن، قلب، کبد، کلیه ها و دستگاه عصبی را قوی می‌کند. توانایی شما را برای به یاد آوردن دانسته‌هایی که در رویا و مدیتیشن دریافت می‌کنید افزایش می‌دهد. این کار برایتان روح و بینش شخصی ژرف‌تری فراهم می‌کند، حافظه، بصیرت و خرد را بالا می‌برد و نیروی عقلانی را افزایش می‌دهد. توان روحی شما را بیشتر می‌کند. بیان خلاق، عشق، تعادل و بردباری را زیاد می‌کند. کمک می‌کند تا دلواپسی، نگرانی و عدم اطمینان را رها کنید. به شما آرامش ذهنی و دید مثبت می‌دهد. به شما کمک می‌کند متعادل شوید و با انرژی هستی در یک راستا قرار گیرید. الهام درونی، بینش، شفابخشی و رفاه را افزایش می‌دهد.

يشم: کمک می‌کند دستگاه خون پالایش شود و سوهاضمه را برطرف می‌کند. گستره زندگی، زایش و خلاقیت را افزایش می‌دهد. بصیرت، فروتنی، شجاعت، عدالت و خرد را بالا می‌برد. منفی بودن را دور می‌کند و صلح، آرامش و پرورش را زیاد می‌کند. اگر حس می‌کنید عصبی هستید یا از بی‌خوابی رنج می‌برید، يشم می‌تواند به شما کمک کند خواب شبانه آرام بخشی داشته باشید و رویاهایی دوست‌داشتنی ببینید.

درمان چاکرای چهارم

کانزایت: کانزایت برای افراد معتاد و کسانی که از شدت افسردگی رنج می‌برند، یا رفتارهای اعتیادآور نشان می‌دهند سودمند است. چون مقدار زیادی یشم دارد که به طور طبیعی تسکین‌بخش است، فرد را آرام می‌کند و متعادل می‌سازد. پذیرش را با باز کردن چاکرای قلب به روی عشق به خدا (عشق الهی) و احاطه کردن با یک نیروی برتر ترغیب می‌کند.

مرمر سبز: قلب و دستگاه گردش خون را تقویت می‌کند. وزن را کاهش می‌دهد. فشار و تنش روحی را کم می‌کند. بافت‌ها را بازسازی می‌کند و به بدن و ذهن انرژی می‌دهد. گرفتگی‌های بدن را آزاد می‌کند. جسم، ذهن و احساس را متعادل می‌کند.

رودوکروزایت: آگاهی ذهن را بالا می‌برد. در طی بحران های روحی و جسمی تعادل را نگه می‌دارد. به بهبود آزردگی‌های روحی کمک می‌کند و مابین چاکراهای پایین‌تر با بیان عاشقانه قلب ارتباط برقرار می‌کند. عشق به خود و عشق به بخشایش دیگران را بالا می‌برد.

رودونیت: تأثیر آرامش‌بخشی به هنگام درد دارد. انرژی جسمی را ذخیره می‌کند و حس ارزش دادن به خود را افزایش می‌دهد. چاکرای ریشه را با چاکرای قلب برای پدیدار کردن عشق الهی روی این سیاره خاکی در یک راستا قرار می‌دهد. گونه‌ای از رودونیت که رنگ آن صورتی است این درک عمیق را به وجود می‌آورد که آسیب پذیری نشانه ضعف نیست بلکه به راستی نشانه‌ای از قدرت زیاد است.

کوارتز رز: مهربانی، عطوفت، عشق را زیاد می‌کند. به شما یاد می‌دهد تا خود را باور کنید و به خودتان عشق بورزید و قلب‌تان را برای همه ی جلوه‌های عشق و مهربانی درون آن باز کنید. این سنگ « سنگ عشق» نام دارد، زیرا با همه موضوعات قلب، عشق، دلبستگی، بخشایش و مهربانی سروکار دارد. این سنگ، نامتعادل بودن جنسی و احساسی را برطرف می‌کند. کمک می‌کند خشم انبار شده، آزردگی، گناه، ترس و حسادت رها شود. به توانایی شما برای بخشیدن و پذیرفتن با عشق کمک می‌کند. فشار و تنش روحی را کم می‌کند. تب بالا را پایین می‌آورد.

یاقوت: احساس عشق و بخشایش را افزایش می‌دهد، قوای جنسی را تحریک می‌کند. بر شجاعت، صراحت، تمایل به خدمتگزاری، تمرکز روحی، قدرت و رهبری تأکید می‌کند. به بازسازی کالبد قلب کمک می‌کند و به خون و همه ارگان‌های بدن انرژی و نیرو می بخشد.

تورمالین (سبز): بیانی شفابخش و متعادل از عشق و بخشایش به وجود می‌آورد. به شما کمک می‌کند تا بگذارید دردهای عاطفی و عدم اطمینان از بین برود. سموم را از بدن بیرون می‌کشد و انرژی تازه و جوان را جذب می‌کند. در هنگام دگرگونی احساسی، خستگی یا فشار روحی، آرام‌بخش و متعادل‌کننده است. اعتقاد، آرامش، فراوانی و خوشبختی ایجاد می‌کند.

تورمالین (صورتی سبز): بین انرژی‌های مخالف بدن (مانند قطبی شدن‌های مذکر و مونث) هماهنگی ایجاد می‌کند. به شما کمک می‌کند آزردگی‌های کهنه را رها کنید، بنابراین می‌توانید عشق تازه و شفابخش را جذب کنید.

تورمالین (سرخ یا صورتی): توانایی شما را در رابطه با رقابت های زندگی و دیدار با افراد تازه با ایجاد شجاعت، خوش‌بینی، زیبایی و آرامش افزایش می‌دهد. به شما کمک می‌کند اندوه، گناه و دلواپسی را رها کنید. شما را به بخشندگی، از خودگذشتگی، خدمتگزاری و خلاقیت فرا می‌خواند.

یوگا درمانی

این یوگا با چاکرای چهارم پیوند دارد. بهاکتی یوگا، یا «یوگای از خودگذشتگی» نام دارد. هدف آن کمک به شما برای از بین بردن من خودتان و یافتن خود واقعی‌تان است. این تمرین با بهره گیری از مانتراها، حالت مراقبه بیشتری دارد. بهاکتی یوگا خودآگاهی را پالایش می‌کند. شعله همواره روشن عشق بهاکتی ویژگی هایی را که از نظر روحی ناخوشایند و ناخالص است را ( مانند تنفر، خشم، طمع، تکبر و احساس های ویرانگر دیگر ) می‌سوزاند. بهاکتی یوگا، یوگای محبوبی در هند است که به خلوص قلب، رضایت خاطر و از خودگذشتگی استوار نیاز دارد. تمرین آن راه شما را به روی آرزوی قلبی‌تان، ارشاد و خرد می‌گشاید.

تمرین های پیشنهادی یوگا برای مشکلات جسمانی

آسم: حالت کوهستان، وضعیت سکون، نیلوفر، تعظیم.

 برونشیت: کبرا، حالت کوهستان، ماهی، راست نگه داشتن شانه.

تمرین های جسمانی و تنفسی

چرخش بالای شکم:

1) راست بایستید، پاها را به اندازه عرض شانه‌ها از هم باز کنید، زانوها کمی خمیده، عضله های شکم به درون کشیده شده است.

 ۲) با شانه راست‌تان شروع کنید. همان طور که شانه راست را به سوی گوش‌ها بالا می‌آورید نفس را به درون بدمید و چرخش شانه را به سوی پشت ادامه دهید، با پایین آوردن شانه و آوردن آن به سمت جلو چرخشی کامل انجام می‌شود. این یک تنفس(دم) است.

 ۳) نفس را بیرون بدهید (بازدم) و با شانه چپ این حرکت را تکرار کنید.

4) به طور پیوسته تکرار کنید، تا حرکت ممتد باشد. روی چرخش شانه راست نفس را به درون بدهید، اکسیژن کافی به بدن برسانید تا انرژی بگیرید، بازدم انجام دهید. سپس روی چرخش شانه چپ تمرکز کنید، تا همه تنش‌های روحی یا حالت های منفی بدن را رها کند.

 ۵) یک ریتم پایدار بیابید و چرخش شانه‌ها به سوی پشت را ادامه دهید. اکنون آرنج‌ها را جلو بیاورید، این حرکت را برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه ادامه دهید.

 ۶) اکنون شروع کنید به جلو آوردن دست‌ها، انگار در حال شنا کردن به پشت هستید. به یاد داشته باشید که روی دست راست نفس بکشید (دم) و روی دست چپ نفس را بیرون بدهید (بازدم). این حرکت را برای یک تا دو دقیقه تکرار کنید. این تمرین آهنگ حرکت قلب را بالا می‌برد و تنش را از راه شانه‌ها و پشت رها می‌کند، بنابراین قلب را باز می‌کند. سپس جهت چرخش شانه‌ها را به یک چرخش به جلو که به حرکت پارو زدن (کاملا به جلو) منجر می شود تغییر دهید.

تمرین کبرا:

۱) روی شکم دراز بکشید، سر به طرف پشت کشیده شود. دست‌ها را در کنارتان راحت بگذارید. به طور منظم نفس بکشید.

 ۲) سر را به جلو آورده پیشانی را روی کف زمین بگذارید. دست‌ها را به طور مستقیم روی کف اتاق زیر شانه‌ها بگذارید. بازوها را نزدیک بدن نگه دارید.

 ۳) نفس بکشید (دم)، بخش بالایی بدنتان را به آرامی و با دقت به بالا بکشید، پشت را با حرکتی نرم خم کنید. به طور منظم نفس بکشید و با خم کردن بقیه ستون مهره‌ها ادامه دهید، باسن را در جهت مخالف کف اتاق نگه دارید.

 ۴) پشت‌تان را به عقب خم کنید تا جایی که به راحتی بتوانید این وضعیت را حفظ کنید. به خودتان فشار نیاورید. به یاد داشته باشید که نفس را نگه دارید.

5) هنگامی که آماده شدید این وضعیت را رها کنید. بسیار آرام و با حرکت کنترل شده، خودتان را به کف اتاق پایین بیاورید، این کار را با شکم، قفسه ی سینه، چانه، بینی و پیشانی انجام دهید.

 ۶) بازوها و دست‌ها را در کنارتان آرام بگذارید. سرتان را به سمت مخالف بچرخانید و استراحت کنید.

سخن پایانی

چاکرای قلب در وسط قلب قراردارد. اگر روابط شما با پدر، مادر، خویشاوندان و همسر دچار مشکل بوده باشد، اگر در عشق آسیب دیده باشید اگر نتوانسته باشید علایق خود را دنبال کنید اگر هنوز نتوانستید افرادی را ببخشید چاکرای قلب شما از تعادل خارج شده است. برای باز گرداندن چاکرای قلب به حالت تعادل و پاکسازی و درمان چاکرای چهارم روش های متفاوتی از مدیتیشن تا رایحه درمانی وجود دارد که می توانید از یک یا چند مورد از این روش ها استفاده کنید.

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

خاصیت روغن کندر برای پوست

8 خاصیت روغن کندر برای پوست و مو

روغن کندر یک روغن اسانسی است که برای پوست و مو بی‌نظیر است. هریک از روغن‌های اسانسی خواص و مزایای خاص خود را دارند و برای منظور متفاوتی مصرف می شوند. ما با ترکیب کردن این روغن‌ها و البته اضافه کردن روغن حامل به این ترکیب، می توانیم سرم یا کرم خانگی خود را با روغن‌هایی کاملا ارگانیک تهیه کنیم. در این مقاله به بررسی خاصیت روغن کندر برای پوست و مو می‌پردازیم و به سوالات شما در رابطه با این روغن پاسخ می‌دهیم. در انتهای مقاله برای خرید روغن کندر باکیفیت شما را راهنمایی می‌کنیم.
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید