سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
چاکرا
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
به قلم نارین‌گل
خرید نارین باکس چاکرا ریشه

چاکرا چیست؟ (مقاله جامع چاکراها و چاکرادرمانی)

در بدن هر فرد هفت چاکرا وجود دارد. این چاکراها در امتداد ستون فقرات قرار دارند و وظیفه آنها برقراری انرژی بدن با جهان هستی است. در این مقاله با چاکراهای بدن و وظایف هر کدام از آنها آشنا می‌شوید و می‌خوانید که اگر چاکراها غیرفعال شدند چگونه آنها را فعال کنیم و از بیماری‌های جسمی و روحی دور شویم.

فهرست مطالبی که در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • چاکراهای بدن چه هستند؟
  • هفت چاکرای اصلی کدامند؟
  • چاکرای اول (چاکرای ریشه)
  • چاکرای دوم(چاکرای خاجی)
  • چاکرای سوم (چاکرای شبکه خورشیدی)
  • چاکرای چهارم(چاکرای قلب)
  • چاکرای پنجم (چاکرای گلو)
  • چاکرای ششم( چشم سوم)
  • چاکرای هفتم( چاکرای تاج)
  • فعال‌سازی چاکراهای بدن
  • طبیعت درمانی
  • صدا درمانی
  • رنگ درمانی
  • رایحه درمانی
  • ماساژ درمانی
  • سنگ‌های قیمتی و کریستال درمانی
  • یوگا درمانی

چاکراهای بدن چه هستند؟

چاکرا یک کلمه سانسکریت به معنی «چرخ» یا « دیسک» است. چاکراها مراکز انرژی معنوی در بدن انسان هستند که اطلاعات و جریان هستی را از طریق شبکه‌های عصبی، هورمون‌ها و احساسات، دریافت و پخش می‌کنند. تعالیم چاکرادرمانی از 1500 تا 500 سال قبل از میلاد مسیح در متون قدیمی وداها در هند آمده است. وداها کهن‌ترین نوشته‌های ادبی سانسکریت و از قدیمی‌ترین متون مقدس هندویسم هستند. چاکراها با انرژی ستارگان در ارتباط هستند و از نظر فیزیکی به صورت نقاط انرژی در بدن انسان وجود دارند. چاکراهای اصلی به کانال انرژی موجود در ستون مهره‌ها متصل هستند.

بدن انسان هفت چاکرای اصلی دارد. هر هفت چاکرا با اندام‌های خاصی در بدن ما مرتبط هستند. اگر چاکراها با یکدیگر هماهنگ باشند با جهان هستی ارتباط قوی‌تری برقرار می‌کنند و بدن انسان از نظر فیزیکی و روانی متعادل و سالم باقی می‌ماند. بیماری‌های جسمی و روانی پیش از اینکه در بدن ما پدیدار شوند در کالبد انرژی، خود را نشان می‌دهند. بنابراین با پاکسازی سیستم انرژی بدن می‌توانید از بیماری‌های جسمی و روانی پیشگیری کنید.

هفت چاکرای اصلی کدامند؟

همانطور که گفتیم هفت چاکرا در بدن انسان وجود دارد. در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می‌پردازیم:

چاکرای اول (چاکرای ریشه)

چاکرای اول «مولادهارا» نام دارد و در پایین ستون فقرات قرار گرفته است. «مولادهارا» به معنی ریشه است و با عنصر زمین ارتباط دارد. چاکرای ریشه به انسان حس امنیت، استحکام و ثبات می‌دهد. این چاکرا مسوول حس امنیت و بقای شماست. همچنین نیازهای اولیه مثل غذا، آب، سرپناه و ایمنی مربوط به چاکرای اول هستند.

رنگ: قرمز

عملکرد: ایجاد حس امنیت و ثبات. به چاکرای ریشه، چاکرای بقا نیز گفته می‌شود.

رایحه: رز، یاسمن، نعناع هندی، چوب صندل، چوب سدر، میخک.

سنگ ها و کریستال ها: عقیق، سنگ خون، تورمالین سیاه، لعل، هماتیت، ابسیدیان، سنگ نور، مرجان سرخ، ژاسب سرخ، یاقوت، کوارتز دودی، ابسیدیان

تاثیرات تندرستی: درد سیاتیک، سیاهرگ های واریسی، درد پشت، غده های راست روده یا سرطان

باکس چاکرای ریشه نارین گل را اینجا ببینید.

چاکرای دوم (چاکرای خاجی)

چاکرای دوم یا خاجی در زیر ناف قرار دارد. این چاکرا، احساسات، علایق و لذت‌های ما را در خود جای داده است. چیزهایی که به ما حس شادی می‌دهند در این چاکرا قرار دارند. همچنین این چاکرا مرکز انرژی خلاق  و جنسی بدن است.

رنگ: نارنجی

عملکرد: ایجاد حس شادی و شوق، تنظیم خلاقیت

رایحه: ترنج، وانیل، یلنگ یلنگ، چوب صندل

سنگ و کریستال: کهربا، عقیق سرخ، سیترین، مرجان، کلسیت طلایی، زبرجد طلایی، سنگ ماه و کوارتز شفاف ساحلی (سنگ دلربا)

تاثیرات ذهنی و احساسی: مشکلات مالی، جنسی ، نیرو یا مهار آن در دنیای مادی، آشفتگی احساسات، ترس از رها شدن.

باکس چاکرای خاجی نارین گل را اینجا ببینید.

چاکرا

چاکرای سوم (چاکرای شبکه خورشیدی)

چاکرای سوم یا مانیپورا بالای ناف و زیر قفسه سینه قرار گرفته است. این چاکرا محل قدرت، اعتماد به نفس و عزت نفس است. همچنین بر روی گوارش نیز تاثیر دارد.

رنگ: زرد

عملکرد: نیرو و قدرت شخصی، احترام به خود

رایحه: لیمو، اسطوخودوس، رزماری، ترنج

سنگ: کهربا، زمرد کبود، عقیق قرمز، سیترین، زمرد، طلا، کلیست طلایی، مرمر، سبز، زبرجد سبز، پیریت، کوارتز دودی، چشم ببر، زبرجد

تاثیرات ذهنی و احساسی: ترس، تهدید، کم بودن اعتماد به نفس، ناتوانی در اعتماد به دیگران، ترس از قبول مسولیت جسورانه یا گرفتن تصمیماتی برای خود

تاثیرات تندرستی: مشکلات هضم، سوءهاضمه، زخم معده، بی اشتهایی روانی، بیماری گرسنگی، لوزالمعده، بیماری قند، مشکلات روده بزرگ، التهاب مفاصل، اختلال کبد، اضافه وزن

باکس چاکرای خورشیدی نارین گل را اینجا ببینید.

چاکرای چهارم (چاکرای قلب)

این چاکرا در مرکز سینه و بر روی غده تیموس قرار دارد. این چاکرا که چاکرای عشق هم نامیده می‌شود محل تلاقی جسم و روح است. آگاهی معنوی، بخشش و خدمت به دیگران در این چاکرا قرار دارد.

رنگ: سبز روشن

عملکرد: عشق، دلسوزی و کمک به همنوع

رایحه: نعناع فلفلی، زنجبیل، رز

سنگ و کریستال: عقیق سرخ، زمرد ، یشم، کاتریت، مرمرسبز، رودوکروزیت، رودونیت، کوارتز رز، یاقوت تورمالین.

تاثیرات ذهنی و احساسی: کم شدن عشق به زندگی، ناتوانی ابزار عشق به خود یا دیگران، ناتوانی در پذیرش عشق، برقراری ارتباط ضعیف.

تاثیرات تندرستی: مشکلات قلبی و عروقی (گرفتگی شریان های قلب، سکته قلبی)، مشکلات تنفسی، آسم، آلرژی، سرطان ریه، ذات الریه، برونشیت، سرطان پستان، درد پشت.

باکس چاکرای قلب نارین گل را اینجا ببینید.

چاکرای پنجم (چاکرای گلو)

این چاکرا در گلو قرار گرفته و وظیفه آن کمک به بیان حقایق درونی فرد است. از طریق این چاکرا ارتباط‌ها شکل می‌گیرند. اگر این چاکرا درست عمل کند فرد می‌تواند درست گوش دهد، صحبت کند و خود را به وضوح بیان کند.

رنگ: آبی روشن

عملکرد: شکل‌گیری ارتباطات، احساس شخصی و دنبال کردن رویاهای شخصی

رایحه: اکالیپتوس، مر، یاس، مریم گلی

تاثیرات ذهنی و احساسی: ناتوانی در بیان احساسات واقعی ، ناتوانی در صحبت کردن با افراد ، دنبال نکردن رویای شخصی  

تاثیرات تندرستی: مشکلات گفتار و لکنت زبان، مشکلات تیروئید، غده های متورم، بیماری فک، مشکلات لثه، زخم های گلو و دهان، خمیدگی ستون فقرات، التهاب حنجره، زخم مزمن گلو، خراش حلق، افسردگی روحی

باکس چاکرای گلوی نارین گل را اینجا ببینید.

چاکرای ششم (چشم سوم)

چاکرای ششم یا آجنا در ناحیه چشم سوم و در فاصله بین ابروها قرار دارد. چشم سوم مرکز شهود، تخیل، فکر و آگاهی  افراد است.

رنگ: سرخابی

عملکرد: دید شخصی، الهام‌بخشی و بصیرت (روشن‌بینی)

رایحه: یاس، نعناع فلفلی، رزماری، یاس

سنگ و کریستال: کوارتز بنفش، آزوریت، زبرجد آبی، سنگ لاجورد، کریستال کوارتز، یاقوت کبود، سودالایت، ساجیلیت

تاثیرات ذهنی و احساسی: ترس از ارزیابی خود، استفاده ی نابجا از مهارت های عقلانی، ترس از شنیدن افکار دیگران، بدگمانی و نگرانی

تاثیرات تندرستی: گرفتگی چشم، سردردها، نابینایی و ناشنوایی، دردهای ستون مهره ها، سکته ، ناتوانی های یادگیری، تنش روحی، کمبود تمرکز حواس، گرفتگی های سینوس، آشفتگی ذهنی.

باکس چاکرای چشم سوم نارین گل را اینجا ببینید.

چاکرای هفتم (چاکرای تاج)

چاکرای هفتم در بالای سر قرار دارد و تنظیم سیستم عصبی و مغز را بر عهده دارد و با خرد و آگاهی جهانی در ارتباط است.

رنگ: آبی تیره

عملکرد: هوش، ذکاوت و داشتن هدف‌های بزرگ، اعتقادات اخلاقی

رایحه: میخک، نعناع فلفلی، کندر و دارچین

سنگ و کریستال: الکساندریت، کوارتز بنفش، آمترین، سیترین، الماس، فلورایت ارغوانی، ساجیلیت

تاثیرات ذهنی و احساسی: ناتوانی در اعتماد کردن به زندگی، عدم اعتقاد، کمبود الهام، نفی انسان دوستی، ناتوانی برای تصمیم گیری، گیجی.

تاثیرات تندرستی: از دست دادن اراده، فلج شدن، سرطان استخوان، بیماری‌های اسکلتی، بیماری های دستگاه عضلانی و دستگاه عصبی اختلال ژنتیک.

باکس چاکرای تاجی نارین گل را اینجا ببینید.

دو گروه از چاکراهای فرعی هستند که در دست و پا وجود دارند:

چاکرای دست

در کف دست و نقطه مرکزی بین انگشت شست و اشاره قرار دارد. این نقطه مرکز انرژی خلاق است و برخی افراد از این چاکرا برای دریافت و انتقال انرژی استفاده می‌کنند. رنگ این چاکرا ارغوانی تیره است و اگر این چاکرا بسته شود فرد در ایجاد خلاقیت دچار مشکل شده و یا دچار التهاب مفاصل می‌شود.

چاکرای پا

در قوس کف پا قرار دارد و انرژی‌کهنه را از کف پا خارج می‌کند. این چاکرا قرمز تیره است و اگر این چاکرا تنظیم نباشد باعث می‌شود تا فرد ارتباط با واقعیت را از دست بدهد.

فعالسازی چاکراهای بدن

برای متعادل کردن و باز کردن چاکراها هفت روش وجود دارد که هر یک از این روش‌ها را می‌توانید به تنهایی و یا ترکیب با هم به کار بگیرید. توجه داشته باشید که برای هر یک از چاکراها روش استفاده از این شیوه‌ها متفاوت است.

چاکرا
طبیعت درمانی

حضور در طبیعت چاکراها را تحریک کرده و آنها را متعادل می‌کند. بهترین روش، تمرین و مدیتیشن در دامن طبیعت است. ولی از آنجا که این امکان وجود ندارد که ما همیشه در طبیعت تمرین کنیم به هنگام تمرینات یوگا با تجسم کردن صحنه‌هایی از طبیعت می‌توانیم مدیتیشن کنیم و این کار به هماهنگی چاکراها کمک می‌کند.

همچنین مقاله « چگونه مدیتیشن را شروع کنیم؟ » را اینجا بخوانید.

صدا درمانی

یکی دیگر از راه‌های تنظیم چاکراها صدا درمانی است. هر کدام از چاکراها به ارتعاش‌های خاصی واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل صداهایی از طبیعت و یا صدای ناقوس و طبل‌های مختلف در فایل‌های صوتی آماده وجود دارند و برای هماهنگ کردن چاکراها استفاده می‌شوند تا احساسی از صلح و آرامش پدید بیاورند. بنابراین گام‌های مختلف موسیقی نقش مهمی در تنظیم چاکراها دارد.

رنگ درمانی

رنگ‌ها نیز ارتعاش‌های مشخصی دارند که بر چاکراها اثر گذاشته و آنها را متعادل می‌کند. برای رنگ درمانی لازم است که بتوانید آن رنگ را تجسم کنید و اجازه دهید آن رنگ بر چاکرای مورد نظر شما تاثیر بگذارد. روش دیگر این است که آن رنگ را در هاله خود تجسم کنید و آن را در اطراف چاکرای خود فعال نمایید. شیوه دیگر پوشیدن لباس‌هایی با آن رنگ خاص است تا چاکراها را فعال کرده تا به کمک آن رنگ‌ها چاکرای شما متعادل شود.

رایحه درمانی

رایحه درمانی یا آروماتراپی روشی است که با استفاده از روغن‌های ارگانیک بر حس بویایی تاثیر گذاشته و استرس و اضطراب را از فرد دور می‌کند. رایحه‌ها می‌توانند چاکراها را فعال کرده و بر آنها تاثیر بگذارند. برای استفاده از روغن‌های اسانسی می‌توانید چند قطره از آن را در هوا اسپری کنید، یا از روغن‌ها برای ماساژ بدن استفاده کنید. استفاده از دستگاه‌های اسانس‌سوز نیز روشی دیگر برای رایحه درمانی است.

برای دیدن محصولات آروماتراپی نارین گل اینجا کلیک کنید.

ماساژ درمانی

در این روش نقاط مخصوص آن چاکراها را ماساژ می‌دهند تا فعال شود. همچنین بخش مشترک همه چاکراها کف پا است.  ماساژ کف پا و حرکت چرخشی کف انگشتان بر تمام چاکراها اثر می‌گذارند.

سنگ های قیمتی و کریستال های درمانی

بسیاری از سنگ‌های درمانی ارتعاش‌های شفابخش دارند. به این صورت که اگر آنها را روی چاکراهای مورد نظر قرار دهید بر انرژی آن چاکرا اثر گذاشته و آن را متعادل می‌کند. همچنین می‌توانید به مدت بیست دقیقه در یک وضعیت راحت دراز بکشید و سنگ‌ها را روی چاکراها قرار داده و مدیتیشن کنید. ارتعاش این سنگ‌ها همگام با چاکراها شده و آنها را فعال می‌کند. برای پاکیزه کردن سنگ‌ها می‌توانید از آب نمک و یا آب جاری استفاده کنید.

یوگا درمانی

یوگا مجموعه‌ای از حرکات جسمی و ذهنی است که هم‌زمان بر روی تنفس فرد تمرکز می‌کند. این حرکات علاوه بر اینکه بر جسم تاثیر می‌گذارد موجب آرامش روح و روان نیز می‌شود. تنش‌ها و استرس‌ها از بدن و ذهن دور شده و بیماری‌های جسمی و روحی از فرد دور می‌شود. برای فعال کردن چاکراها مجموعه‌ای از حرکات یوگا طراحی شده است. به علاوه هر چاکرا تمرین‌های یوگای مخصوص به خود را دارد.

همچنین مقاله « یوگا چیست » را اینجا بخوانید.

جمع بندی

چاکراها مراکز انرژی در بدن ما هستند که نیروی هستی را از طریق شبکه‌های عصبی دریافت کرده و آن را منتشر می‌کنند. در بدن هر فرد هفت چاکرا وجود دارد. اگر این چاکراها متعادل باشند و در توازن با یکدیگر در ارتباط باشند بیماری‌های جسمی و روحی از فرد دور می‌شود و ارتباط فرد با جهان هستی به درستی برقرار می‌شود. برای متعادل کردن چاکراها روش‌های مختلفی مثل یوگا، رایحه درمانی، ماساژ و ... وجود دارد.

 

خرید نارین باکس چاکرا خاجی

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

کوچک کردن منافذ پوست

6 راه برای کوچک کردن منافذ پوست

منافذ باز پوست از جمله عوارض پوستی است که با دیدن آن در چهره خود احساس بدی پیدا می‌کنید. زیرا این منافذ به راحتی از زیبایی چهره شما کم می‌کند. به خصوص وقتی روی بینی و گونه‌ها به وجود می‌آید. این منافذ به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند، اما به راحتی قابل درمان هستند. در این مقاله با 6 راه بسیار مفید برای درمان و کوچک کردن منافذ پوست آشنا می‌شوید. تا انتهای مقاله با ما باشید تا بهترین محصولات ارگانیک برای رفع منافذ باز پوست را به شما معرفی کنیم.
ادامه مطلب
خشکی پوست صورت

چگونه خشکی پوست صورت را رفع کنیم؟

بسیاری از سلبریتی‌ها و بازیگران در روتین پوستی خود از مرطوب‌کننده استفاده می‌کنند. به طور مثال وقتی از « نیکول کیدمن» هنرپیشه سرشناس هالیوود درباره روتین پوستی سوال می‌کنند، او به مرطوب‌کننده پوست خود و استفاده منظم از آن اشاره می‌کند. چرا که پوست صورت ممکن است در اثر استفاده از مواد آرایشی و نیز هوای سرد و خشک زبر و ملتهب شود. ابتلا به خشکی پوست صورت در بین افراد بسیار متداول است و به راحتی با کمک مرطوب‌کننده‌ها و روغن‌های ارگانیک درمان می‌شود. با این حال باید توجه داشته باشید که خشکی پوست اگر درمان نشود سطح پوست را تیره می‌کند. همچنین پوست خشک خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و به راحتی چروک می‌شود. بنابراین اگر پوست صورت شما خشک شده تا انتهای مقاله با ما باشید تا با بهترین روش‌های درمان خشکی پوست آشنا شوید.
ادامه مطلب
شمع عطری

نحوه استفاده از شمع عطری در آروماتراپی

تا به حال برای‌تان پیش آمده که ذهن‌تان خسته باشد و دلتان بخواهد که آرامش خود را دوباره به دست بیاورید؟ استفاده از شمع عطری به شما کمک می‌کند که ذهن‌تان را آرام کنید و انرژی خود را بیشتر کنید. از شمع معطر در آروماتراپی استفاده زیادی می‌کنند. زیرا رایحه روغن‌های اسانسی اثر مستقیمی بر روی ذهن دارند و به فرد کمک می‌کنند که انرژی و نشاط خود را دوباره به دست بیاورند. در این مقاله درباره شمع‌های معطر اطلاعات بیشتری به دست می‌آورید و در انتهای مقاله برای خرید شمع معطر با کیفیت عالی شما را راهنمایی می‌کنیم.
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید