سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
آموزش ماساژ آروماتراپی
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
به قلم نارین‌گل
خرید روغن رز شمعدانی ارگانیک

راهنمای جامع آموزش ماساژ آروماتراپی و کاربردهای آن

امروزه از روغن‌های گیاهی در ماساژ آروماتراپی برای سلامت جسم و روح استفاده می‌شود. اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری و آموزش ماساژ آروماتراپی هستید این مقاله را از دست ندهید. این ماساژ در زبان فارسی به نام ماساژ رایحه‌درمانی شهرت دارد.

به احتمال خیلی قوی شما تجربه استفاده از روغن‌های ارگانیک برای مقاصد مختلفی را داشته باشید؛ از جمله برای زیبایی و سلامت پوست و موها؛ اما خوب است که از طریق ماساژ هم از خواص این روغن‌ها بهره‌مند شوید.

این نکته را به یاد داشته باشید که در زندگی پر از مشغله امروز نیاز است تا با مسائلی که سلامت ما را به خطر می‌اندازند، مقابله کنیم و چه روشی بهتر از آروماتراپی و ماساژ آن.

جالب است بدانید که این روش یک روش نوین نیست بلکه از دیرباز در بسیاری از فرهنگ‌های جهان مورد استفاده قرار گرفته و امروزه به یکی از شیوه‌های محبوب مکمل در درمان تبدیل شده است. در این مقاله قصد بر آن است تا این ماساژ آموزش داده شود. اما پیش از پرداختن به آموزش ماساژ آروماتراپی ، مزایای آن عنوان می‌شوند تا در صورت لزوم با آگاهی نسبت به انجام آن اقدام کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • مزایا و کاربردهای ماساژ آروماتراپی
  • تاریخچه ماساژ آروماتراپی
  • آموزش فلسفه ماساژ آروماتراپی
  • چگونه از روغن های اسانسی برای ماساژ استفاده نماییم؟
  • آموزش مراحل ماساژ آروماتراپی
  • نکات ایمنی آموزش ماساژ آروماتراپی
  • آشنایی با روغن‌های گیاهی مناسب برای ماساژ و خواص آنها

همان‌طور که گفته شد، ماساژ آروماتراپی مزایای متعددی برای سلامت جسم و روح دارد.

پیش از پرداختن به آموزش ماساژ آروماتراپی با مزیت‌های آن بیشتر آشنا شویم. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • بهبود خلق و خو
  • افزایش انرژی
  • کاهش درد و التهاب
  • بهبود گردش خون
  • بهبود کیفیت خواب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش استرس و اضطراب
  • رفع خستگی
  • ایجاد خواب راحت
  • درمان سردرد و میگرن
  • رفع مشکلات قاعدگی دردناک
  • کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
  • کاهش دردهای آرتروز

بیشتر بخوانید: آروماتراپی چیست؟

پیش از شروع آموزش ماساژ آروماتراپی ، لازم است ابتدا با تاریخچه این ماساژ بیشتر آشنا شویم. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ماساژ در تمدن‌های باستانی آسیا، آفریقا و اروپا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در آسیا، ماساژ به عنوان بخشی از طب سنتی چینی (TCM) محسوب می‌شده‌است. در TCM، ماساژ روشی برای بهبود جریان انرژی در بدن و همچنین برای تسکین درد و سفتی عضلات است.

همچنین در ایران ابوعلی سینا، پزشک و دانشمند بزرگ ایرانی، در کتاب قانون خود به فواید ماساژ اشاره کرده و از آن برای رفع خستگی، بهبود گردش خون و تسکین درد یاد کرده است.

تمدن غرب نیز، ماساژ را در طب سنتی یونانی و رومی مورد استفاده قرار داد. بقراط، پدر طب غرب، ماساژ را به عنوان یک روش درمانی برای بیماری‌های مختلف تلقی می‌کرد.

ماساژ سوئدی که امروزه یکی از روش‌های رایج ماساژ در جهان است، در قرن نوزدهم توسط پتر هنریک لینگ، پزشک و فیزیوتراپیست سوئدی، ابداع شد. ماساژ سوئدی بر روی حرکات طولانی و ملایم تمرکز دارد و برای تسکین درد، بهبود گردش خون و افزایش انعطاف‌پذیری عضلات استفاده می‌شود.

آموزش ماساژ آروماتراپی

اصول ماساژ بر پایه این باور است که تماس فیزیکی می‌تواند بر سلامت جسم و روان تأثیر مثبت بگذارد. ماساژ با تحریک گیرنده‌های پوستی و اعصاب، باعث آزاد شدن اندورفین‌ها می‌شود. ترشح هورمون‌های ضددرد و هورمون‌های شادی‌آور باعث حال خوب فرد ماساژگیرنده می‌شوند. این هورمون‌ها می‌توانند به کاهش استرس، درد و اضطراب کمک کنند و این یکی از اهداف ماساژ آروماتراپی است.

ماساژ همچنین بهبود گردش خون، کاهش التهاب، افزایش انعطاف‌پذیری عضلات و تقویت سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد و می‌تواند به برقراری تعادل بین بدن و ذهن کمک کند و باعث افزایش آرامش و رضایتمندی در فرد شود. به این ترتیب، جریان انرژی در بدن بهبود می‌یابد.

از مهمترین نکات در آموزش ماساژ آروماتراپی نحوه استفاده از روغن های اسانسی و ترکیب آن‌هاست. در همه مراکز ماساژ دنیا برای ماساژ آروماتراپی از ترکیب روغن های اسانسی با روغن های حامل استفاده می گردد. روغن حامل به عنوان واسطه ای برای جذب بهتر روغن های اسانسی از پوست و کاهش ریسک سوختگی با روغن های اسانسی قوی با غلظت بالا، عمل می نماید.

روغن های اسانسی به خواص بسیار زیاد برای سلامت عمومی انسان معروف هستند اما با انتخاب روغن حامل مناسب در ترکیب با روغن اسانسی مورد نظر، خواص و اثر آن صدها برابر بیشتر می شود.دقت کنید که به هیچ عنوان روغن های اسانسی نباید به تنهایی استفاده شوند.

بیشتر بخوانید: چرا روغن های اسانسی نباید به تنهایی استفاده شوند؟

ماساژ رایحه‌درمانی شامل مراحل زیر است:

1- آماده‌سازی

ابتدا باید محل ماساژ را آماده کنید. یک فضای آرام و ساکت را انتخاب کرده و نور و دما را به گونه‌ای تنظیم کنید که فرد ماساژگیرنده احساس راحتی کند.

2- انتخاب روغن‌های گیاهی مناسب

روغن‌های گیاهی مختلفی برای ماساژ آروماتراپی وجود دارند که هر کدام از آنها دارای خواص درمانی مخصوص خود هستند. برای انتخاب روغن‌های گیاهی مناسب، باید به عوامل مختلفی مانند نوع ماساژ، اهداف ماساژ و ترجیحات فرد ماساژگیرنده توجه شود.

3- ترکیب روغن‌های گیاهی

برای ترکیب روغن‌های گیاهی، می‌توانید از یک پایه روغن مانند روغن بادام استفاده کنید. نسبت روغن‌های گیاهی به پایه روغن معمولاً 10 تا 20 درصد است.

4- ماساژ

برای ماساژ، از تکنیک‌های ماساژ مختلف مانند افلوراژ، ورز دادن، فشرده‌سازی و ضربه‌زدن استفاده می‌شود. شدت و سرعت ماساژ باید با توجه به وضعیت سلامتی فرد ماساژگیرنده تنظیم شود.

5- پایان ماساژ

در پایان ماساژ، فرد ماساژگیرنده باید چند دقیقه در حالت آرامش باقی بماند تا اثرات ماساژ را احساس کند.

این نوع ماساژ یک روش درمانی ایمن است، اما توجه به این نکات لازم است:

  • از استفاده از روغن‌های گیاهی در افراد زیر 3 سال، زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص خودداری کنید.
  • قبل از استفاده از روغن‌های گیاهی، حتماً با پزشک یا متخصص ماساژ مشورت کنید.
  • از روغن‌های گیاهی خالص در ماساژ استفاده نکنید. روغن‌های گیاهی خالص ممکن است برای پوست تحریک‌کننده باشند.
  • قبل از شروع ماساژ، یک آزمایش حساسیت روی پوست فرد ماساژگیرنده انجام دهید.
آموزش ماساژ آروماتراپی

روغن اسطوخودوس :

روغن اسطوخودوس یکی از روغن های اسانسی ست که بخاطر خواص زیادی که دارد بسیار پرطرفدار می باشد.این روغن اسانسی با بویی شیرین و ملایم فضا را آرامش بخش و تازه می کند. زمانی که با مسئله ای استرس زا دست و پنجه نرم می کنید استفاده از روغن اسطوخودوس کمک بزرگی برای بدن است چرا که به بدن برای کاهش استرس کمک می کند. اسطوخودوس آرامبخش بوده و برای درمان بی خوابی موثر است.

روغن نعناع فلفلی:

نعناع فلفلی یک روغن اسانسی است که به دلیل خنکی فوق‌العاده‌ و حس آرامش و شادابی که می‌بخشد، برای استفاده در ماساژ سردرد، مفاصل، ریلکسی پا و رفع خستگی فوق‌العاده است.

روغن علف لیمو:

این روغن یکی از مشهورترین روغن‌های اسانسی برای استفاده در آروماتراپی است و رایحه‌ای قوی، مرکباتی، گرم، علفی و شیرین دارد و نسبت به روغن لیمو تندتر و شیرین‌تر است. ویژگی اصلی و منحصر به فرد آن تاثیر در درمان سردردهای عصبی و میگرن است؛ استشمام این روغن می‌تواند در بهبود سردرد و میگرن بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین رایحه این روغن اضطراب را کاهش می‌دهد و استفاده مداوم از آن زندگی آرام و بدون استرسی را برای شما فراهم می‌کند.

روغن شمعدانی:

روغن اسانسی شمعدانی به خاصیت آرامش بخشی و اثرات انرژی زایی معروف است. رایحه گلی که با استفاده از این روغن در فضا پخش می شود به اثرات آرامش بخشی آن می افزاید و آن را به یک روغن مناسب برای ماساژ درمانی تبدیل می کند. از روغن شمعدانی برای افزایش گردش خون و بهبود عملکرد دستگاه عصبی استفاده می شود.

روغن هسته زردآلو :

این روغن حامل غنی از ویتامین  E می باشد که باعث افزایش عمر نگهداری آن می شود. روغن هسته زردآلو به دلیل بافت سبکی دارد که روغن مناسبی برای ماساژ صورت و گردن است به خصوص اگر پوستی حساس، ملتهب و یا خشک دارید. روغن هسته زردآلو غنی از ویتامین  A و اسیدهای چرب ضروری ست و پوست را عمیقا غذارسانی می کند. استفاده از روغن هسته زردآلو به دلیل جذب پوستی سریع باعث می شود که پس از استفاده احساس چربی نداشته باشید و همین ویژگی آن را به روغن ماساژ مناسبی تبدیل می نماید.

روغن جوجوبا :

این روغن یک روغن حامل بسیار مناسب است زیرا جذب پوستی آن از بسیار زیاد و سریع صورت می گیرد. زمانی که روغن جوجوبا با روغن های اسانسی مخلوط می شوند فرآیند ترمیم را سریع تر از سایر روغن های حامل انجام می دهد.روغن جوجوبا برای ماساژ درمانی سلول های عضلانی آسیب دیده انتخاب مناسبی می باشد.

روغن بادام شیرین:

این روغن حامل با رایحه شیرین و غلظتی ابریشمین پوستی نرم و آبرسانی شده به شما می دهد. این روغن غنی از اولئیک اسید است که فشار خون را کاهش می دهد؛ و این ویژگی آن را یک روغن حامل مناسب برای ماساژی استاندارد تبدیل کرده است.

تاکنون با آموزش ماساژ آروماتراپی و خاصیت آن و مراحل انجامش آشنا شده‌اید. پس اگر فکر می‌کنید با این روش می‌توانید به سلامت جسم و روح خود رسیدگی کنید، درنگ جایز نیست.

مطابق مشورت با یک ماساژتراپیست خبره، روغن گیاهی را بر اساس خواسته‌های خود انتخاب کرده و تجربه یک ماساژ رایحه‌درمانی عالی را در زندگی‌تان ثبت کنید. چنانچه رضایت داشتید، در تکرار آن شک نکنید.

البته حواستان باشد، روغن‌های مختلف دارای خواص مختلفی هستند که برخی از آنها پرکاربردتر هستند و شاید بهتر است بگوییم، محبوب‌تر از بقیه هستند که در این مقاله مورد اشاره قرار گرفتند.

تکنیک‌های ماساژ متنوع هستند که مطابق با توضیحات شما برای ماساژتراپیست، می‌توان بهترین آنها را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهد. ضمنا اگر مشکل خاصی هم دارید حتما پیش از انجام ماساژ آن را به اطلاع ماساژتراپیست برسانید تا از بروز مشکل یا مشکلات دیگر ناشی از آن پیشگیری کنید.

خرید روغن هسته زردآلو ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

خواص روغن بادام شیرین برای پوست

آشنایی با خواص روغن بادام شیرین برای پوست

اگر به دنبال یک روغن ارگانیک هستید که بیشتر مشکلات پوستی شما را برطرف کند، ما به شما روغن بادام شیرین را پیشنهاد می‌کنیم. این روغن با اسیدهای چرب فراوانی که دارد درمانی برای مشکلات پوستی شماست. از مهم‌ترین خواص روغن بادام شیرین برای پوست خاصیت نرم‌کنندگی و رطوب‌رسانی به آن است. ولی این روغن محدود به این خاصیت نمی‌شود. بلکه خواص بی‌نظیر دیگری مانند رفع پیری زودرس پوست، مراقبت از پوست در مقابل نور خورشید و نیز رفع ترک‌های پوستی را نیز دارد.
ادامه مطلب
علت ریزش مو

علت ریزش مو وهر آنچه باید درباره آن بدانید

همه ما دوست داریم موهایی پرپشت و زیبا داشته باشیم و در راستای رسیدن به این هدف کارهای متنوعی انجام می‌دهیم. از جمله مصرف مواد مغذی برای سلامت و زیبایی موها، مصرف داروهای مکمل، استفاده از ماسک‌های مو و محصولات مراقبتی و مواردی از این دست. مشکل زمانی پیش می‌آید که ریزش موها به طور غیرمعمول اتفاق می‌افتد و علت ریزش مو به یک علامت سوال تبدیل می‌شود. سبک زندگی، وراثت و ابتلا به برخی از بیماری‌ها، عوامل مهم و تأثیرگذار بر وضعیت موها به شمار می‌روند.
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید