سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
ضدجوش پوست چرب
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
به قلم نارین‌گل
خرید روغن نارگیل خالص ارگانیک

همه چیز درمورد درمان جوش سرسیاه و راه های پیشگیری آن

جوش سرسیاه چیست و چه علائمی دارد؟

در این مقاله همه چیز درمورد درمان جوش سرسیاه و راه های پیشگیری آن مورد بررسی قرار می گیرد. جوش های سرسیاه ضایعات برجسته‌ کوچک با نوکی سیاه رنگ هستند که معمولا بر روی پوست صورت و گردن مشاهده می‌شوند. این نوع جوش ها در دسته‌ی جوش هایی خفیف جای می‌گیرند که می‌توانند فاقد سایر علائم آکنه باشند. به طور دقیق‌تر اگر بخواهیم از فیزیولوژی این جوش های صحبت کنیم در ابتدا باید با مفهوم کومدو آشنا شوید:

کومدو منافذ مویی روی پوست هستند که تجمع چربی، اکسید رنگدانه‌های پوستی به نام ملانین و یا سلول‌های مرده پوستی سبب ایجاد آن‌ها می‌گردند.

کومدو دارای دو نوع سر سفید (با منفذی باز) و سرسیاه (با منفذی بسته شده توسط پوست) می‌باشد، که هر دو نوع آن ممکن است بدون هیچ گونه علائمی از آکنه ایجاد گردند. بنابراین جوش سرسیاه در هرجایی از پوست که دارای منافذ مویی باشند می‌توانند ظاهر شود و چیزی جز یک برآمدگی کوچک پر از سلول‌های مرده‌ی پوستی، اکسید ملانین و چربی نیست.

جوش های سرسیاه اگرچه در پوست گوش، کمر و شانه‌ها هم مشاهده می‌گردند، اما معمولا در صورت به ویژه بر روی بینی دیده می‌شوند و به طور کلی مسئله‌ی نگران‌کننده و خطرناکی نیستند اما زیاد شدن آن‌ها ممکن است از نظر زیبایی برای برخی افراد آزاردهنده باشد.

  • عوامل ایجاد کننده:

تغییرات هورمونی

مطالعات علمی معتبر نشان داده است که تغییرات هورمونی می‌تواند سبب ایجاد جوش های سرسیاه شوند. با تغییرات هورمون‌های آندروژن در مردان و کاهش سطح هورمون استروژن در خانم‌ها ، فعالیت غدد چربی پوست افزایش می‌یابد و در نتیجه زیاد شدن چربی و انسداد منافذ پوستی سبب ایجاد جوش سرسیاه می‌شود.

استرس

استرس به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده جوش سرسیاه شناخته شده است. برای کاهش استرس می‌توانید از شیوه آروماتراپی ( رایحه درمانی ) استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آروماتراپی چیست؟

مواد آرایشی

کر‌م‌های آرایشی و رنگ‌های شیمیای موجود در آن‌ها با تحریک سلول‌های پوست و بستن منافذ پوستی احتمال ایجاد جوش های سرسیاه را افزایش می‌دهند.

عدم رعایت بهداشت پوستی

عدم شست‌وشوی صورت در آخر روز باعث انباشتگی چربی و آلودگی بر روی پوست و بسته شدن منافذ و در نهایت ایجاد تعداد قابل ملاحظه‌ای از جوش های سرسیاه بر روی پوست می‌گردد.

به طور کلی عواملی که سبب افزایش ترشحات غدد چربی پوست و بسته شدن منافذ پوستی و احتباس چربی و ملانین در پوست می‌شوند باعث ایجاد جوش سرسیاه می‌گردند.

 پیشگیری و درمان جوش سرسیاه 

برای پیشگیری از جوش سرسیاه باید عوامل ایجاد کننده‌ی آن‌ را از بین برد. بنابراین شست‌وشوی منظم و همیشگی پوست با صابون‌های مخصوص به ویژه شب‌ها قبل از خواب می‌تواند بسیار موثر واقع شود.  استفاده از محصولات به اصطلاح اُیل‌فری، که میزان کمتری از مواد روغنی در ترکیبات خود دارند نیز به حفظ سلامت پوست شما کمک می‌کند. و در نهایت برای از بین بردن جوش های سرسیاه  می‌توان از مواد لایه بردار برای پاکسازی پوست از چربی و سلول‌های مرده‌ی پوستی استفاده نمود.

برای رفع جوش های سرسیاه انواع روش‌های غیر دارویی مانند میکرودرم‌ابریژن، لیزر یا روش‌های پاکسازی دستی توسط تکنیسین  قابل استفاده می‌باشند. همچنین انواعی از داروهای شیمیایی برای درمان جوش سرسیاه در داروخانه‌ها در دسترس می‌باشند؛ اما به دلیل عوارض مواد شیمیایی پیشنهاد می‌شود از مواد طبیعی بدون عوارض جانبی و مواد سنتتیک برای پیشگیری و درمان این نوع جوش ها استفاده شود که تعدادی از مؤثرترین آن‌ها به شرح ذیل است:

روغن نارگیل

روغن نارگیل تاریخچه‌ای طولانی برای درمان و مراقبت از پوست دارد. این روغن به دلیل داشتن اسیدهای چرب آنتی باکتریال برای پیشگیری عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی استفاده می‌شود. روغن‌های ارگانیک و طبیعی نارگیل به دلیل ساختار ملکولی کوچک با پایه روغنی جذب پوستی بسیار بالایی دارد.

این روغن با خاصیت مرطوب کنندگی خود سبب آبرسانی و نرمی پوست شده که در درمان جوش سرسیاه موثر است.

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس (لوندر) از موثرترین روغن‌ها برای سلامت عمومی پوست بوده و می‌توان از آن به عنوان یک روغن چند منظوره برای  مراقبت از پوست خود استفاده نمایید.

این روغن با خواص آنتی‌سپتیک، زد قارچی و زد باکتریایی برای درمان انواع بیماری‌ها و التهابات پوستی استفاده می‌گردد. تحقیقات علمی بر روی دو گروه از بیماران مبتلا به آکنه نشان داد که گروهی که برای درمان  جوش هایی خود از این روغن استفاده  کردند، بهبودی بسیار سریع‌تر و همچنین اسکار و جای جوش کمتری نسبت به گروهی داشتند که روند درمان با داروهای شیمیایی را انتخاب نموده بودند. همچنین این روغن تاثیرات قابل ملاحظه‌‌ای در تنظیم فعالیت غدد چربی پوست و در نهایت پیشگیری و درمان انواع جوش ها به خصوص جوش سرسیاه دارد.

نحوه مصرف :

برای تهیه سرم ضد جوش فوق العاده برا ی درمان جوش و جای جوش یک بطری اسپری کوچک را با روغن هسته انگور پر کرده، 8 قطره روغن اسطوخودوس و 7 قطره روغن درخت چای به آن اضافه نمایید و خوب بهم بزنید. هر شب پیش ا زخواب مقداری از این سرم را بر صورت خود ماساژ دهید.

روغن درخت چای :

اگر از درمان آکنه‌ها به ویژه جوش های سرسیاه  با داروهای آنتی بیوتیک ناامید شدید،  زمان آن رسیده است تا روغن درخت چای را امتحان و تاثیرات بینظیر آن را تجربه نمایید؛ این روغن که یکی از اجزای پرکاریرد در لوازم آرایشی و مخصوصا بهداشتی برای مراقبت پوست و مو است، دارای خواص زد باکتریایی و زد قارچی بوده و طرفداران زیادی را در سراسر جهان به خود جذب نموده‌است.

نحوه مصرف :

چند قطره روغن درخت چای را با 20 تا 40 قطره روغن آرگان و یا روغن هسته انگور مخلوط کنید و روزانه یک تا دو بار پس از شست و شوی صورت بر صورت بمالید.

 

روغن اکالیپتوس :

روغن اکالیپتوس روغن اسانسی بسیار قوی‌ با خواص ضدانگلی، ضد باکتریایی و آنتی سپتیک می‌باشد. این روغن پوست را پاکسازی نموده و باعت کاهش جوش های سرسیاه، آکنه‌ها، اگزما و سوختگی‌ها می‌شود. همچین استفاده از این روغن اثر نرم‌کنندگی برای انواع پوست‌ها را نیز دارد.

نحوه مصرف :

در یک بطری 4 قطره اکالیپتوس، 1 قطره روغن دانه هویج، 4 قطره روغن اسطوخودوس ریخته و بطری را با گلاب پر کنید. هر شب پس از بازگشت به خانه پس از پاک کردن کامل آرایش و شست وشوی صورت روی تکه ای پنبه مقداری از این مخلوط را بریزید و صورت خود را کامل پاکسازی کنید.

خرید روغن هسته انگور ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید