سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
روغن حامل
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
به قلم نارین‌گل
خرید روغن جوجوبا خالص و ارگانیک

روغن های حامل چه هستند؟

روغن های حامل چه هستند؟

محبوبیت روغن های گیاهی در سال های اخیر باعث شده نام انواع مختلف روغن های پایه یا حامل مثل روغن آووکادو یا آرگان به گوش بسیاری از ما برسد، اما شاید بسیاری از ما هنوز ندانیم منظور از روغن حامل چیست. برای آشنایی با این روغن های پرکاربرد و طبیعی با نارین گل همراه باشید.

روغن های حامل که با نام های روغن پایه و روغن گیاهی نیز شناخته میشوند، روغن های تهیه شده از گیاهان هستند که به تنهایی و یا برای رقیق کردن روغن های اسانسی به عنوان روغن پوست و برای مراقبت از پوست دست و صورت، ماساژ و آرموتراپی به کار میروند. همانطورکه از نام آن ها پیداست، وظیفه روغن های حامل حمل و پخش کردن روغن های اسانسی بر سطح پوست و مو است. بر خلاف روغن های اسانسی، روغن های حامل بو و رایحه قوی ندارند و غیرفرار هستند، یعنی به جای اینکه به سرعت تبخیر شوند، جذب لایه های پوست و مو میشوند.

روغن های گیاهی حامل چگونه تهیه میشوند؟

استخراج روغن به شیوه پرس سرد شامل خرد کردن دانه، هسته یا خود گیاه و گرفتن روغن میشود. دستگاه های پرس روغن به شیوه سرد در اندازه های مختلف وجود دارند. ابتدا مواد مورد نظر در داخل سیلندر این دستگاه که دارای یک پیچ دوار است قرار داده میشوند. این پیچ دوار مواد را فشرده و خرد میکند، و روغن به دست آمده از سوراخ های کوچک در پایین سیلندر به یک ظرف جمع آوری تراوش میکند. گرچه به این روش هم حرارت اندکی بر اثر اصطکاک تولید می شود، بر خلاف پرس های داغ که از حرارت برای استخراج هرچه بیشتر روغن از مواد گیاهی استفاده میکنند، در پرس سرد این حرارت اندک نیز کنترل شده و به اندازه ای است که به ترکیب طبیعی روغن آسیب نرساند.

پرس داغ یا اکسپلر روش دیگری است که برای استخراج روغن های گیاهی به کار میرود. در این روش نیز برای گرفتن روغن از فشار مکانیکی استفاده میکنیم اما در این روش برای صرفه اقتصادی بالاتر و گرفتن روغن هرچه بیشتر از گرما استفاده میکنیم؛ حرارت پرس داغ معمولا عطر، طعم و ارزش های سلامتی روغن های گیاهی را تغییر میدهد، به همین دلیل بیشتر روغن های خوراکی و روغن های مورد استفاده در صنعت زیبایی به روش پرس سرد که هزینه بیشتری نسبت به پرس داغ به همراه دارد تهیه میشوند.

روغن های گیاهی که از طریق پرس سرد تهیه میشوند کلسترول، مواد حلال و مواد نگهدارنده شیمیایی ندارند، و آنتی اکسیدان های طبیعی این روغن ها، مثل توکوفرول ها، ویتامین E و فسفاتید هایی مانند لسیتین بر اثر حرارت از بین نرفته است.

انواع مختلف روغن های گیاهی حامل

همانطور که از بخش قبل نتیجه گرفتیم، روغن های حاملی که با روش پرس سرد تهیه شده اند و ارگانیک هستند کیفیت بهتری دارند. بسیاری از مصرف کنندگان معتقدند ارگانیک بودن نیز در کیفیت آن ها تاثیر به سزایی دارد، خوشبختانه ما میتوانیم به شما اطمینان بدهیم که همه روغن های حامل نارین گل ارگانیک و دارای گواهینامه هایی هستند که نشان میدهد به روش پرس سرد تهیه شده اند.

این روغن ها خواص درمانی و زیبایی مختلفی دارند و هنگام انتخاب باید به نوع پوست خود و اینکه قصد دارید از آن به عنوان روغن پوست، روغن مو، روغن ماساژ یا برای موارد دیگر استفاده کنید، توجه داشته باشید. برای مثال از نظر غلیظ یا رقیق بودن میتوانیم روغن پایه هسته انگور را به عنوان یک روغن حامل سبک و بسیار روان که مناسب پوست های چرب است دسته بندی کنیم، و روغن آووکادو که غلیظ تر است را در دسته روغن های حامل مناسب پوست خشک قرار دهیم،  مثل روغن آفتابگردان و بادام شیرین هم که غلظتی بینابین دارند، برای پوست های معمولی مناسبند.

با ترکیب کردن روغن های حامل مختلف با هم، میتوانید خواص غلظت و روانی، قابل جذب بودن، روان کنندگی، رایحه و غیره هر روغن را در کنار خاصیت روغن دیگر قرار دهید و یک روغن ایده آل برای مصرف خودتان به دست بیاورید.

شرایط نگهداری روغن های حامل

طول عمر این روغن ها نیز با هم فرق دارد و برخی از روغن ها را میتوان برای مدت طولانی تری نگهداری کرد. تمام روغنهای حامل باید در هوای خنک و دور از نور شدید نگه داری شوند. روغن های خود را از تولیدکنندگان معتبری تهیه کنید که تاریخ تولید و انقضای روغن ها را روی آن ها درج کرده اند، و خود نیز تاریخ خریداری روغن را روی درب آن یاددشت کنید. نگهداری کردن این روغن ها در یخچال به حفظ تازگی برخی از آنها کمک می کند اما برخی از روغن ها نباید در بخچال نگهداری شوند (مانند آووکادو). درمورد روغن هایی که نگهداری آن ها در یخچال مجاز است هم ممکن است پس از سرد شدن رنگ آنها کدر به نظر برسد که این حالت با برگشتن به دمای اتاق رفع میشود.

کاربردهای روغن های حامل

روغن پایه برای پوست

روغن های حامل میتوانند مرطوب کننده، آبرسان، ضدعفونی کننده، کنترل کننده چربی، از بین برنده لک و جای جوش و ... ایده آلی برای پوست دست و صورت شما باشند. همچنین شما میتوانید از یک روغن حامل به تنهایی یا در ترکیب با روغن های دیگر به عنوان روغن ماساژ خود استفاده کنید. دریافت یک ماساژ حرفه ای با روغن ماساژ مناسب باعث افزایش گردش خون بدن و طروات پوست، آرامش اعصاب و بهبود اختلالات خواب میشود رقیق کردن روغن های اسانسی یکی دیگر از اصلی ترین کاربردهای روغن های حامل است، روغن های اسانسی را باید به صورت قطره ای به روغن حامل اضافه کرد زیرا بیشتر روغن های اسانسی در حالت رقیق نشده به پوست آسیب میرسانند، به علاوه مصرف روغن های اسانسی به صورت رقیق شده آسانتر و اقتصادی تر است. همچنین در صورت تماس پیدا کردن روغن اسانسی با قسمت های حساس بدن، مثل چشم ها، استفاده از آب به اندازه استفاده از روغن حامل برای پاک کردن روغن اسانسی موثر نیست، زیرا روغن در آب حل نمیشود

روغن پایه برای مو

روغن های گیاهی از دیرباز جزو مهمترین تقویت کننده های مو بوده اند. ماساژ سر با یک روغم حامل مثل روغن حامل بادام شیرین، گردش خون را در پوست سر افزایش داده و به رشد موها کمک میکند. تقریبا تمام روغن های حاملی که روی پوست استفاده میشوند برای آبرسانی و رفع خشکی موها هم کاربرد دارند، اما روغن های حاملی مثل روغن جوانه گندم از دیرباز به اسم روغن مو شناخته شده اند و مخصوص تقویت مو هستند. استفاده از مقدار اندکی روغن حامل بر روی مو علاوه بر پیشگیری از موخوره .و وزشدگی، به درخشان شدن و آسان تر شانه شدن موها نیز کمک زیادی میکند

مثال هایی از روغن های حامل پر کاربرد

روغن جوجوبا: یکی از روغن های محبوب نارین گل، روغن خالص جوجوبا است. این روغن ضد باکتری و ضد التهاب است، خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی بالایی دارد ولی حس چربی روی پوست باقی نمی گذارد. روغن جوجوبا برای مو نیز به عنوان محافظ انتهای خشک و شکننده موها ایده آل است. 

روغن آرگان: روغن آرگان یک روغن حامل با خواص ترمیم کنندگی، تنظیم کنندگی چربی و همچنین پیشگیری از پیری زودرس است. میتوانید از روغن آرگان خالص وارگانیک نارین گل به عنوان یک روغن سبک و آبرسان برای محافظت از پوست و مو استفاده کنید.

روغن بادام شیرین: روغن حامل دیگری که خواص نرم کنندگی و مرطوب کنندگی را برای پوست شما به ارمغان می آورد، روغن بادام شیرین است. این روغن با اینکه خیلی

چربی ندارد، برای پوست و موهای خشک و آسیب دیده بسیار است.

روغن میوه نسترن: روغن میوه نسترن یکی از بهترین روغن های روشن کننده پوست است، ترکیبات آبرسان موجود در این روغن منافذ پوست شما را کوچک میکنند تارطوبت پوست از دست نرود؛ همینطور سطح بالای اسید لینولئیک در روغن میوه نسترن باعث افزایش بازسازی سلولی و جوانسازی پوست میشود.

روغن هسته انگور: روغن هسته انگور سرشار از ویتامین E است و در بسیاری از لوسیون ها و مرطوب کننده ها، ضد آفتاب ها و محصولات ضد چروک استفاده می شود. این روغن مناسب پوست های حساس و یک روغن  برای جلوگیری از وز شدن موهای خشک است.

روغن سنجد تلخ : این روغن حامل برای نرم کردن پوست و بهبود التهاب ناشی از آفتاب سوختگی ایده آل است، و استفاده از آن روی پوست باعث کاهش تاثیر اشعه های مضر آفتاب، بهبود زخم ها و افزایش رطوبت پوست میشود. ویتامین های E و A موجود در روغن سنجد تلخ پوست سر و موها را تقویت میکنند.

روغن هسته زردآلو: یک مرطوب کننده ملایم برای پوست های حساس است که به رفع تیرگی پوست زیر چشم کمک میکند. ویتامین C این روغن تولید کلاژن را افزایش میدهد، همینطور میتوانید از این روغن برای پیشگیری از وز شدن موهای فر استفاده کنید.

ویژگی ها و خواص روغن های حامل در یک نگاه

روغن های حامل از محصولات ارگانیک نارین گل و گیاهان تازه گرفته شده اند و برای مراقبت از پوست، مراقبت از مو، ماساژ و ساخت انواع صابون ها کمک ما می آیند. گرچه کاربرد اصلی آن ها رقیق کردن و حمل روغن های اسانسی به درون پوست و مو است، به کار بردن آن ها به تنهایی هم باعث تقویت پوست و مو میشود، بسیاری از این روغن ها حامل نه تنها باعث آبرسانی به پوست میشوند، بلکه با ضدعفونی کردن پوست، تشکیل لایه محافظتی ضد آفتاب، مبارزه با رادیکال های آزاد و سایر عوامل پیر شدن پوست، افزایش رشد موها، از بین بردن لک ها و کمک به بهبود جوش ها، شادابی و طراوت را به پوست و موهای شما باز میگردانند.

خرید روغن آرگان ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

تونر پوست

آنچه باید درباره تونر پوست بدانید

حتما شما نیز شنیده‌اید که "پوست اولین و مهم‌ترین لباس انسان است" واقعیت ماجرا نیز چنین است! پوست انسان به عنوان یک لایه محافظ و نمایان‌گر شادابی، سرزندگی و سن و سال، می‌تواند مهم‌ترین عضو بدن باشد. مراقبت از پوست یکی از دغدغه‌های مهمی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنید. استفاده از تونر پوست بهترین ایده برای این کار است. تونر پوست به راحتی می‌تواند هر گونه آلودگی پوستی را تمیز کند و منافذ باز را کوچک‌تر کند. بدیهی است که استفاده از آن برای پوست فواید زیادی دارد.
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید