سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
تک عکس
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
به قلم نارین‌گل
خرید کره کاکائو خالص و ارگانیک

معرفی جایگزین ارگانیک محصولات آرایشی و بهداشتی

اگر شما هم موقع خرید محصولات زیبایی و بهداشتی سعی میکنید حتما ازنوع سالم و خیلی گران قیمت آن ها استفاده کنید، باید بدانید حتی در سالم ترین نوع این لوازم نیز، مواد شیمیایی وجود دارد که ممکن است برای یک سری از افراد یا همه افراد نامناسب باشد.

این مناسب نبودن به این دلیل بسیار مهم است، زیرا که هر محصولی که ما بر روی پوست و موهای خود استفاده میکنیم کاملا به پوست و مو جذب می شوند و روی بدن ما تاثیر گذار هستند حتی اگر به نظر بیاید که اینگونه نیست.

واقعیت این است که هیچکس واقعا نمی‌داند که مواد شیمیایی که ما هر روز از آن‌ها روی پوست و موهایمان استفاده می کنیم چطور و چه زمان اثرش را بر روی بدن ما نشان میدهد. اما بسیاری از این مواد شیمیایی، سمی و سرطان‌زا هستند و در طولانی مدت اثرات بسیاری روی سیستم ایمنی بدن می گذارند.

به همین دلیل چه از کسانی هستید که دانستن این مسئله در استفاده شما از برخی محصولات آرایشی و بهداشتی تغییر ایجاد میکند و چه از کسانی هستید که این موضوع را مهم نمی دانید. توصیه ما این است که حتما این مقاله را مطالعه کنید.

در این مقاله، نارین گل مواد شیمیایی مضری را که در لوازم بهداشتی و زیبایی وجود دارد به شما معرفی میکند و اگر دیگر مایل به استفاده از آن ها نبودید یک راه حل جایگزین به شما معرفی می کنیم.

جایگزین ارگانیک برای محصولات شیمیایی

بالم های لب: بالم های لب برای نرمی و مراقبت از لب ها استفاده می شوند و یکی از محصولات پر استفاده به خصوص در فصل های سرد سال محسوب می شوند.

مواد شیمیایی مورد استفاده در بالم لب: بنزوفون، فونوکسیتانون و تفلون

جایگزین ارگانیک: کره کاکائو و کره شی (شی باتر) دو کره ارگانیگ و بسیار مرطوب هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها بالم لب طبیعی خود را بدون هیچ‌گونه مواد شیمیایی درست کنید.

کره کاکائو: یکی از بهترین مصارف کره کاکائو مرطوب کردن و نرم کردن لب ها است و از اگزما و خشک شدن آن‌ها و ترک خوردن گوشه لب‌ها جلوگیری می کند.

کره شی: استفاده مداوم از شی باتر آنتی اکسیدان های مفید و ویتامین A ، E و K را به پوست می‌رساند، بافت را انعطاف پذیرتر و رطوبت را حفظ می‌کند. این ترکیبات باعث می‌شوند سلول های مرده با سلول های جدید جایگزین شوند.

طریقه استفاده به عنوان بالم لب:

1 قاشق غذاخوری کره شی یا کره کاکائو

2 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین

این ترکیب را بر داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید و ظرف دیگری را از آب پر کرده و روی حرارت بگذارید و ظرف شیشه‌ای را داخل ظرف آب قرار دهید. صبر کنید تا کره شی یا کره کاکائو آب شود و سپس ظرف را از روی حرارت بردارید.

صبر کنید تا کمی سرد شود و سپس آن را داخل یخچال بگذارید. بالم لب شما اماده است

طریق نگهداری: به دور از حرارت، رطوبت و در ظرف شیشه‌ای نگهداری شود.

نرم کننده های مو: همه ما روزمره از نرم کننده های مو استفاده می کنیم. گاهی این عادت جزیی از زندگی روزانه ما شده است اما گاهی نیز دلیل نرم نبودن مو، آسیب دیدن و  با خشکی بیش از اندازه ساقه‌های مو است.

مواد شیمیایی مورد استفاده در نرم کننده های مو: بنزوفون، هیدروکنون، پارابن، فنوکسیتانول، فرمالدهید

جایگزین ارگانیک: روغن بادام شیرین، روغن نارگیل، روغن آووکادو، روغن آرگان، روغن جوجوبا

طریقه استفاده به عنوان نرم کننده:

2 قاشق غذاخوری روغن آرگان

10 قطره روغن اسطوخودوس

10 قطره روغن رزماری

این سرم باعث می شود موهای شما نرم و تغذیه شوند.

این ترکیبات را روی ساقه و سرِ موهای خیس یا مرطوب ماساژ دهید.

مرطوب کننده های پوست: اگر پوست شما خشک است، قطعا همیشه کرم مرطوب کننده یکی از لوازم جدانشدنی از کیف شماست. به خصوص که در فصل های سرد سال باید کمبود رطوبت پوست حتما جبران شود. اما ببینیم چه موادی در این مرطوب کننده ها وجود دارد.

مواد شیمیایی مورد استفاده در مرطوب کننده ها: بنزوفون، هیدروکنون، فلزات سنگین، رتینول

جایگزین ارگانیک: روغن آرگان، روغن آووکادو، روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن اسطوخدوس، روغن میوه نسترن، روغن بادام شیرین، کره شی

طریقه استفاده به عنوان مرطوب کننده:

2 قاشق غذاخوری روغن هسته انگور ( برای پوست چرب ) یا روغن بادام شیرین ( برای پوست معمولی و مختلط) یا روغن هسته زردآلو ( برای پوست خشک )

*با توجه به نوع پوستتان یکی از روغن های بالا را انتخاب کنید.

5 قطره روغن کندر

5 قطره روغن اسطوخدوس

چند قطره از این ترکیب را به عنوان مرطوب کننده روزانه روی پوست خود استفاده کنید

لوسیون های بدن: لوسیون ها برای نرمی و رطوبت بخشیدن به پوست استفاده می‌شوند. شاید باورش برای شما سخت باشد که این تعداد ماده شیمیایی در انواع لوسیون ها استفاده می شوند اما متاسفانه حقیقت دارد.

مواد شیمیایی مورد استفاده در لوسیون ها:  قطران ذغال سنگ، رایحه افزاها، نانو ذرات نامحلول، فنوکسیتانون، پارابن، تفلون، رزورسینول، رتینول، تالک

جایگزین ارگانیک: برای جایگزین کردن این لوسیون ها با مواد ارگانیک و طبیعی کافی است که با استفاده از روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا و کره شی (شی باتر) روغن لوسیون طبیعی خود را در خانه بسازید.

طریقه استفاده به عنوان لوسیون بدن:

نصف فنجان روغن بادام شیرین یا جوجوبا

4 قاشق غذاخوری روغن هسته زردآلو

2 قاشق غذاخوری کره کاکائو یا کره شی (شی باتر)

بین 5 تا 10 قطره از روغن های اسانسی مثل روغن اسطوخدوس یا یلنگ یلنگ (به دلخواه)

روغن (بادام شیرین یا جوجوبا)، روغن هسته زرد آلو و کره شی  را در داخل یک ظرف شیشه ای بریزید. ظرف دیگری را از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید. سپس ظرف شیشه ای را داخل ظرف آب قرار داده و صبر کنید تا مواد کامل با هم ترکیب شوند (کره شی یا کره کاکائو کاملا آب شود). سپس روغن های اسانسی را به آن اضافه کنید و ظرف شیشه ای را از روی حرارت بردارید. بگذارید ترکیب سرد شود. لوسیون بدن شما آماده است و میتوانید روزانه از آن استفاده کنید.

طریقه نگهداری: آن را در ظرف شیشه ای، دور از حرارت و رطوبت نگه داری کنید

روشن کننده های پوست: ممکن است رنگ دانه های پوست دست و صورت ما به دلیل قرار گرفتن زیاد در برابر نور آفتاب یا عوامل مختلف، کمی تیره شود. به همین دلیل روشن کننده های پوست به ما کمک می کنند که این تیره شدن را درمان کنیم.

مواد شیمیایی مورد استفاده در روشن کردن پوست:هیدروکنون

جایگزین ارگانیک: روغن بادام شیرین، روغن آرگان، روغن بهارنارنج، روغن پرتقال، روغن لیمو، روغن دانه هویج، روغن گل شمعدانی، روغن اسطوخدوس

طریقه استفاده به عنوان روشن کننده پوست

2 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین و روغن هسته انار

5 قطره روغن لیمو

5 قطره روغن بهار نارنج

این سرم برای روشن شدن و تغذیه پوست بسیار مفید است. هر شب چند قطره از آن را بر روی پوست  ماساژ دهید

کرم های ضد چین و چروک: جلوگیری از چین و چروک باید از سنین بین 30 تا 35 شروع شود. زیرا به قولی پیشگیری بهتر از درمان است و کمک به پوست برای جوان ماندن بسیار موثرتر از درمانی برای کاهش و رفع چین و چروک هاست.

مواد شیمیایی مورد استفاده در کرم های ضد چین و چروک: نانوذرات نامحلول، تفلون و رتینول

جایگزین ارگانیک: روغن گل شمعدانی، روغن درخت چای، روغن لیمو، روغن کندر، روغن جوجوبا، روغن آرگان، روغن هسته زرد آلو، روغن مر، روغن رزماری

طریقه استفاده به عنوان ضد چین و چروک:

سرم ضد چروک صورت برای پوست های چرب با روغن های اسانسی

سرم ضد چروک صورت برای پوست های خشک با روغن های اسانسی

  • 5 قطره روغن گل شمعدانی
  • 5 قطره روغن کندر
  • سه قاشق غذاخوری روغن هسته زردآلو یا روغن آووکادو

سرم ضد چروک صورت برای پوست های معمولی با روغن های اسانسی

  • 5 قطره روغن مُر
  • 5 قطره روغن رزماری
  • دوقاشق غذاخوری روغن هسته زرد آلو یا روغن آووکادو و یا روغن بادام شیرین

تک تک روغن ها را مطابق دستور العمل در ظرفی اضافه کنید. در ظرف را ببندید و بسیار آرام آن را تکان دهید تا روغن ها با یکدیگر مخلوط شوند. شب و صبح پس از پاکسازی پوست خود، این سرم را استفاده کنید.

پاک کننده های پوست: پاک کردن منافذ پوست، به خصوص در شهر های بزرگ که پر از آلودگی و گرد و غبار است، کاری ضروری در پایان هر روز است که به سلامت پوست و جلوگیری از ایجاد آکنه کمک بسیاری می کند.

مواد شیمیایی مورد استفاده در پاک کننده ها: هیدروکنون، پارابن، رایحه افزاها

جایگزین ارگانیک: روغن جوجوبا، روغن کرچک، روغن بادام شیرین، روغن هسته انگور، روغن آووکادو، روغن هسته زرد آلو، روغن آرگان

طریقه استفاده به عنوان پاک کننده پوست:

  • برای پوست خشک چند قطره روغن آووکادو و چند قطره روغن کرچک به مقدار مساوی
  • برای پوست چرب چند قطره روغن هسته انگور و چند قطره روغن کرچک به مقدار مساوی
  • برای پوست معمولی چند قطره روغن جوجوبا و چند قطره روغن کرچک به مقدار مساوی

این ترکیبات را با استفاده از یک پنبه یا با انگشت روی پوست تمیز 1-2 دقیقه ماساژ دهید و چند دقیقه صبر کنید تا جذب پوست شود. سپس به وسیله یک حوله تمیز پوست را به آرامی پاک کنید.

*اگر پوست چرب یا دارای آکنه دارید حتما بعد از پاک کردن صورت خود را بشویید.

*حداکثر یک بار در روز پوست خود را به وسیله این روغن ها پاکسازی کنید.

محصولات مو: برای مراقبت و تقویت موها سرم های زیادی در بازار موجود است اما آیا این سرم ها در کنار تقویت موها به آن ها صدمه ای نمی زنند؟

این مواد شیمیایی در کنار مزایای خود همیشه عوارض جانبی نیز دارند که به مرور زمان خود را در غالب ریزش مو نشان میدهد. برای مثال برخی از مواد شیمیایی ممکن است تا زمان استفاده نتیجه خوبی را برای شما داشته باشند اما به محض قطع آن‌ها دوباره مشکلات قبل و حتی گاهی به شکل حادتر باز می گردند. زیرا که بیشتر این محصولات تنها مثل مسکن عمل می کنند.

مواد شیمیایی مورد استفاده در محصولات مو: هیدروکسیانیزول بوتیل و هیدروکسی تولوئن بوتیل (BHA و BHT)، رزورسینول

جایگزین ارگانیک: روغن هسته انگور، روغن آرگان، روغن بادام شیرین، روغن رزماری، روغن اسطوخدوس

طریقه استفاده از روغن های ارگانیک برای مو:

سرم درمان ریزش مو

یک ظرف آب را روی حرارت بگذارید، سپس 1 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین را داخل یک ظرف شیشه ای ریخته و ظرف را داخل ظرف آب قرار دهید تا استفاده از گرمایی غیر مستقیم گرم شود. هنگامی که مقداری گرم شد آن را از داخل ظرف خارج کنید. این روغن را هر شب پس از حمام و شستشوی موهایتان به آرامی بر روی پوست سرتان ماساژ دهید و صبر کنید تا جذب شود و صبح روز بعد میتوانید موهایتان را بشویید.

سرم برای رشد مو

2 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین

3 قطره روغن رزماری

3 قطره روغن اسطوخدوس

داخل یک ظرف شیشه ای بریزید. ظرف دیگری را از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید. سپس ظرف شیشه ای را داخل آن قرار دهید و صبر کنید تا ترکیب کمی گرم شده و برای استفاده آماده شود. ترکیب را بر روی کل پوست سر ماساژ دهید و 30 تا 60 دقیقه صبر کنید و سپس موهای خود را بشویید.

مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی

بنزوفنون: در بیشتر محصولات بهداشتی مثل بالم لب، نرم کننده ها و مرطوب کننده ها استفاده می شود و دارای عوارضی از جمله سرطان زا، اختلال غدد درون ریز بدن و تولید سم است

هیدروکسیانیزول بوتیل (BHA) و هیدروکسی تولوئن بوتیل (BHT): به عنوان نگهدارنده در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مخصوص لب و مخصوص مو استفاده می شوند و عوارضی از جمله سرطان زا، سوزش پوست و تولید سم را دارا هستند

قطران زغال سنگ: قطران زغال سنگ یک ترکیب پیچیده از هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای هستند. مطالعات  نشان داده است که استفاده و تماس با زغال سنگ باعث تولید تومورهای پوستی و آسیب های عصبی می شود. این تریب در محصولات درمانی برای پوست سر، صابون ها و لوسیون ها استفاده می شود.

فرگرانس یا رایحه افزاها: شاید روی برخی از لوازم آرایش یا بهداشتی کلمه “fragrance” را ببینید و داشتن رایحه را دلیل بر وجود مواد شیمیایی نگذارید اما متاسفانه  این محصولات که شامل طیف زیادی از محصولات آرایشی و بهداشتی مثل لوسیون ها، پاک کننده های پوست و سرم های آماده پوست و مو می شود دارای این مواد شیمیایی با عوارضی مثل سرطان زا بودن، حساسیت زا و سمی است.

فرمالدهید ها و FRPs: در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو به عنوان آنتی باکتریال استفاده می شوند و به سرعت در پوست جذب میشوند. این ماده در محصولاتی مثل نرم کننده های مو بسیار کاربرد دارد و شامل عوارضی مثل سوزش پوست و سرطان زا بودن است.

هیدروکینون: یکی از پرکاربردترین مواد در محصولات روشن کننده پوست است که در روشن کننده ها، پاک کننده های پوست، مرطوب کننده ها و نرم کننده های مو استفاده می شود و عوارضی چون سرطان زا بودن و سوزش دستگاه تنفسی را شامل می شود

فلزات سنگین: فلزات سنگین مثل سرب، آرسنیک، جیوه، آلومینیوم، زینک، کروم و آهن در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی مثل محصولات مخصوص لب (بالم لب و رژ لب) و مرطوب کننده ها استفاده می شوند. عوارض این مواد شامل سرطان زا بودن و سمی بودن برای ارگان های بدن است.

نانوذرات نامحلول: این مواد به عنوان مواد ضد اشعات UV یا نگهدارنده در محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله دئودورانت ها، لوسیون ها و کرم های ضد پیری پوست استفاده می شوند.

مطالعات نشان داده اند که نانوذرات نسبت به مواد مشابه دارای حلالیت کم تر و سمی تر هستند. با این وجود به دلیل نبود تحقیقات کامل در رابطه با تاثیرات بالقوه این ماده بر سلامت انسان و محیط زیست، در رابطه با عوارض این ماده اطلاعات زیادی وجود ندارد.

نیتروزامین: این ماده در DEA و TEA که دو ماده شیمیایی پر استفاده در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی هستند، وجود دارد. عوارض جانبی این مواد شامل اختلال در غدد درون ریز، سمی بودن و سرطان زابودن است.

پارابن: این ماده به عنوان نگهدارنده در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مثل نرم کننده ها، لوسیون ها و پاک کننده های پوست به کار میرود. عوارض جانبی این ماده شامل اختلال در غدد درون ریز، سرطان زا بودن و سمی بودن میشود.

فنوکسیتانول: این ماده به عنوان نگهدارنده در محصولات ارایشی و بهداشتی مثل صابون های پوست، مرطوب کننده ها، نرم کننده ها، بالم لب و لوسیون ها به کار می رود. این ماده عوارضی شامل ایجاد آلرژی و تاثیراتی بر روی سیستم عصبی کودکان ایجاد می کند تفلون: بله درست شنیدید، تفلون در محصولات آرایشی بهداشتی وجود دارد. تفلون ماده ای شیمیایی است که در محصولاتی مثل بالم لب و لوسیون ها و کرم های ضد چین و چروک استفاده می شود. عوارض جانبی این ماده شامل احتمال سرطان سینه و اختلال غدد درون ریز میشود.

رزورسینول: این ماده در محصولات درمانی آکنه بسیار استفاده میشود. محصول دیگری که شامل این ماده است لوسیون ها هستند. عوارض جانبی این ماده شامل ایجاد سوزش پوستی و تاثیر بر روی غدد درون ریز به خصوص تیروئید میشود.

رتینول: رتینول نام شیمیایی ویتامین A است که در ترکیب در دوزهای بالا با محصولات آرایشی به ماده ای مضر تبدیل می شود. این ماده در محصولاتی از جمله کرم های ضد پیری، لوسیون ها و مرطوب کننده ها وجود دارد. این ماده ماده ای سرطان زا محسوب می شود.

و در آخر

شاید شما هم موقع خرید محصولات پوست و مو سوالاتی مثل آیا این محصول برای پوست من مناسب است؟ آیا استفاده از آن در کنار تمام مزیت ها عوارض جانبی ندارد؟ و خیلی سوالات دیگر را داشته باشید.

برای برطرف شدن این دغدغه و برای اینکه کرم و سرم کاملا مناسبِ پوست و موی خود را داشته باشید، بهترین راه این است که خودتان با آگاهی و به دور از مواد شیمیایی آن ها را تهیه کنید. مثلا اگر شما پوست چربی داشته باشید، با ترکیب مقداری روغن چای و روغن جوجوبا می توانید سرمی برای متعادل کردن چربی پوست، رفع آکنه و رطوبت رسانی کامل به پوست داشته باشید و در کنار اطمینان از این که این محصول کاملا مناسب پوست شماست، با دو روغن سرمی ارگانیک برای تغذیه کامل پوست و مو دارید.

این کار نه تنها در بودجه شما صرفه جویی میکند بلکه از ارگانیک و بی ضرر بودن آن هم کاملا مطمئن هستید.

انتخاب با شماست.

خرید شی باتر (کره‌شی) خالص ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

مدیتیشن با روغن اسانسی

5 روغن اسانسی شگفت انگیز برای یوگا و بهبود اثربخشی تمرین‌های یوگا با آروماتراپی

آروماتراپی ( رایحه درمانی ) به دلایل متعددی در یوگا مورد استفاده قرار می‌گیرد، در واقع روغن‌های اسانسی و رایحه‌های خوش عطر و دوست داشتنی آن‌ها به بهبود تمرکز، هوشیاری بدن، آرامش و ... کمک می‌کنند، اما بعضی از این روغن‌ها موجب بهبود اثربخشی تمرینات یوگا می‌شوند، به طوری که سطح تمرین‌های یوگا شما را ارتقا می‌دهند. برای انجام تمرین‌های یوگا با آروماتراپی با ما همراه باشید.
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید