سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
نگهداری روغن های اسانسی
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
به قلم نارین‌گل

شیشه های مناسب نگهداری روغن های اسانسی

اگر شما از خریداران و مصرف کنندگان پر و پا قرص روغن های اسانسی هستید حتما نمونه های متنوعی از این محصولات را در شیشه هایی با رنگ های مختلف دیده اید. درباره انتخاب محصول شما ممکن است وسوسه شوید و بنا به سلیقه خود جذاب ترین رنگ را انتخاب کنید. اما قضیه به این سادگی ها نیست، از آنجایی که نگهداری روغن های اسانسی شرایط خاصی دارد و به نور حساس هستند انتخاب رنگی که به نگهداری بهتر روغن کمک کند مهم و ضروری است.

چهار رنگ متداول برای شیشه های حاوی روغن های اسانسی وجود دارد:

۱. کهربایی یا قهوه ای

۲. بی رنگ و شفاف

۳. آبی لاجوردی (آبی تیره)

۴. سبز

اگر چه هر رنگی مشخصه های محافظتی و زیبایی شناسی خاص خود را دارد ولی بهترین رنگ بر اساس فاکتورهایی انتخاب می شود که به نگهداری روغن های اسانسی اصل کمک کند؛  فاکتورهایی مانند محافظت در برابر نور، زمان مجاز نگهداری کالا و شرایط توزیع آن.

نگهداری روغن های اسانسی

اکسید شدن روغن ها به مرور زمان

روغن های اسانسی با اینکه فاسد یا ترشیده نمی شوند، اما امکان اکسید شدن برایشان وجود دارد. اکسید شدن باعث می شود خواص درمانی این روغن ها کم شود یا از بین برود. روغن هایی مانند روغن مرکبات در طول زمان اکسید می شوند و رایحه و خواص درمانی خود را از دست می دهند. البته همه روغن های اسانسی چنین خاصیتی ندارند و بعضی هایشان مانند روغن نعناع هندی و چوب صندل با گذر زمان غنی تر می شوند. با این وجود بعضی متخصصین مثل رابرت تایسرند ( Robert Tisserand) معتقدند در هر صورت روغن های اسانسی خواص درمانی و رایحه خود را به مرور زمان از دست می دهند و میزان مقاومتشان در برابر این فقدان بستگی به شرایط تولید و توزیع و نگهداری روغن ها دارد.

رنگ های تیره یا روشن؟

برای حفظ خواص درمانی روغن های اسانسی شیشه هایی با رنگ های تیره که نور را عبور نمی دهند مناسب تر هستند. رنگ هایی مثل قهوه ای و آبی لاجوردی از روغن در برابر آسیب نور خورشید محافظت می کنند. اما شیشه های شفاف و بی رنگ در برابر قدرت تخریب نور هیچ مقاومتی ندارند. اگر چه که موقع خرید رنگ های متنوع و درخشان روغن های اسانسی در شیشه های شفاف جذاب تر به نظر می رسند، اما فراموش نکنید اثرگذاری روغن ها و بهره مند شدن از خواص معجزه گرشان همواره اولویت اول است.

برای پایین آمدن قیمت تمام شده یک محصول همیشه گزینه هایی مانند استفاده از بطری های پلاستیکی یا بطری های نامرغوب شیشه ای وجود دارد اما باید دید این انتخاب ارزشش را دارد یا نه. اکثر روغن های گیاهی غلیظ و قوی هستند و به مرور زمان باعث خوردگی و انحلال پلاستیک می شوند. بطری های آلومینیومی هم فقط در  می توانند مناسب باشند که لایه داخلی شان با ماده ای مقاوم در برابر خوردگی روغن عایق شده باشد.

شیشه های مناسب برای نگهداری روغن های حامل

روغن های حامل مثل روغن نارگیل و روغن بادام شیرین بر خلاف روغن های اسانسی سنگین راحت تبخیر نمی شوند و روغن های مناسبی برای رقیق کردن روغن های قوی و غلیظ هستند. اما این روغن ها زمان مجاز نگهداری کمتری دارند به این معنی که اکثرشان باید قبل از شش ماه مصرف شوند روغن های حامل باید در شیشه های بدون هوا و تحت خلأ، دور از نور و گرما نگهداری شوند. این موضوع لزوم و اهمیت استفاده از شیشه های تیره و استریل را برای این روغن ها روشن می کند.

نگهداری روغن های اسانسی

فاکتورهای دیگری هم برای انتخاب وجود دارند

در بعضی منابع آمده است که شیشه قهوه ای از لحاظ محافظت روغن در برابر اشعه ماورا بنفش گزینه بهتری است و از طرفی قیمت تمام شده این شیشه نسبت به شیشه های آبی کمتر است. اما فراموش نکنیم که امروز در بازار تولید و توزیع محصولات طبیعی و ارگانیک شیشه های قهوه ای به قدری متداول و دمِ دستی شده اند که اکثر محصولات گیاهی، روغن ها و اسانس ها در این شیشه ها توزیع می شود. مسلما وجود لیبل ها مختلف روی این شیشه ها از برندهای مشهورگرفته تا تولید و توزیع کنندگان بی نام و نشان تشخیص روغن های باکیفیت و خالص را در شیشه های با رنگ مشابه برای خریدار دشوار می کند.

عرضه روغن های اسانسی در شیشه هایی دو جداره با ضربه پذیری بالا و رنگ متفاوت و تک در بین سایر برندها باعث می شود شما موقع خرید با خیال آسوده تر سراغ این محصول بروید و نگران اصل و خالص بودن آن نباشید. ناگفته نماند تفاوت قیمت تمام شده شیشه های آبی لاجوردی نسبت به شیشه های قهوه ای بسیار ناچیز است. بخش عمده ای از تفاوت بارز قیمت به خاطر تفاوت غلظت روغن اصل نسبت به روغن هایی با درصد خلوص پایین تر است.

بالاخره کدام شیشه روغن؟

در مجموع می توان نتیجه گرفت در بررسی فاکتور محافظت در برابر نور شیشه های کدر مانند قهوه ای و آبی تیره مناسب تر هستند. اما انتخاب نهایی شامل پارامترهای زیادی از جمله مقاومت شیشه در برابر ضربه، منحصر به فرد بودن رنگ و متمایز بودنش از سایر محصولات مشابه است.

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

درمان چاکرای چهارم

پاکسازی و درمان چاکرای چهارم (چاکرای قلب)

چاکرای قلب در وسط قلب قراردارد. اگر روابط شما با پدر، مادر، خیشاوندان و همسر دچار مشکل بوده باشد، اگر در عشق آسیب دیده باشید اگر نتوانسته باشید علایق خود را دنبال کنید اگر هنوز نتوانستید افرادی را ببخشید چاکرای قلب شما از تعادل خارج شده است. برای باز گرداندن چاکرای قلب به حالت تعادل و پاکسازی چاکرای چهارم روش های متفاوتی از مدیتیشن تا رایحه درمانی وجود دارد که می توانید از یک یا چند مورد از این روش ها استفاده کنید.
ادامه مطلب
خواص روغن بادام شیرین برای مو

بررسی اصلی ترین خواص روغن بادام شیرین برای مو

اگر به دنبال یک روغن فوق‌العاده موثر برای تقویت موهای‌تان هستید، ما به شما روغن بادام شیرین را توصیه می‌کنیم. مردم  سراسر دنیا از این روغن برای رفع مشکلات موی خود استفاده می‌کنند. به خصوص مردم کشور هند از این روغن برای تقویت موها استفاده کرده و موهایی درخشان و سالم دارند. خواص روغن بادام شیرین برای مو بی‌نظیر است. با استفاده از این روغن نه تنها موهای‌تان تقویت می‌شود، بلکه مشکلاتی مانند ریزش مو، سفیدی مو و خشکی آن نیز برطرف می‌شود. در این مقاله به بررسی خواص این روغن می‌پردازیم و در انتهای مقاله برای خرید یک محصول باکیفیت شما را راهنمایی می‌کنیم.
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید