سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
فواید روغن اسطوخودوس
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
به قلم نارین‌گل
خرید روغن لوندر فرانسوی ارگانیک

فواید روغن اسطوخودوس که می تواند آرامش ، پوستی زیبا ، و سلامتی را به شما هدیه دهد

استوخودوس از خانواده‌ی نعناعیان بوده و گیاهی است به شکل درختچه که 30 تا 60 سانتی‌متر ارتفاع دارد و بیشتر در نواحی مدیترانه ، فرانسه ، انگلیس و هندوستان می‌روید .روغن معطر این گیاه بیشتر از گل‌های ارغوانی (بنفش متمایل به آبی ) و یا سفید آن و گاهی از برگ‌های گیاه و حتی از ساقه‌اش عصاره گیری می شود که از آن علاوه بر مصارف دارویی در تهیه‌ی عطرها نیز استفاده می‌کنند .  برای تهیه دارو از این گیاه که بیش از 30 گونه‌ی مختلف دارد تنها از استوخودوس اصل استفاده می شود . در این مطلب شما را با فواید روغن اسطوخودوس و نحوه مصرف آن آشنا می کنیم.

(این جنس در ایران دو گونه گیاه چند ساله‌ی خشبی دارد که در مناطق جنوبی ایران دیده می شوند . در ضمن یک نوع آن به نام استوخودوس ملنس‌دار مخصوص ایران است )

ویژگی درمانی روغن اسطوخودوس

فواید روغن اسطوخودوس تنوع بسیاری دارد . از ویژگیهای درمانی آن می توان به مسکن دردهای عضلانی ، تقویت عضلات قلب و پایین آورنده‌ی فشار خون اشاره کرد . استوخودوس قادر است دردهای مفاصل را تسکین دهد . سیستم اعصاب را تقویت کند و در کاهش درد قاعدگی مفید استت .سرفه را از بین می‌برد و مانع عرق کردن فراوان بدن می شود .

در مصارف خارجی توصیه می‌شود روغن استوخودوس را برای بهبودی زخم‌ها ، التهابات و عفونت‌های پوستی به کار ببرند . استوخودس ویژگی تسکین دهنده و آرام‌بخش دارد و باعث دفع حشرات نیز می شود .

فواید روغن اسطوخودوس

موارد استعمال

همان‌طور که ذکر شد استوخودس طیف وسیعی در درمان بیماری‌ها دارد . در مصارف داخلی (خوراکی)پیشنهاد می شود که در درمان سوءهاضمه ، نفخ ، قولنج ، انگل‌های روده ، بیماری‌های عفونی ، سیستم تنفسی ، سرماخوردگی ، زکام همراه با سرفه و سرگیجه از این گیاه استفاده شود . در بیماری‌ آسم هم می‌توان آن را امتحان کرد.

علاوه بر این موارد می توان در برطرف کردن ضعف اعصاب ، عصبانیت و زود خشمی ، ناآرامی ، بی‌خوابی ، گرفتگی عضلات ، دردهای مفاصل و در برخی موارد از افسردگی نیز نتیجه‌ی خوبی از آن گرفت .

مصرف آن در درمان فشار خون بالا ، سرگیجه ، میگرن و سردردهای متوالی ، عفونت مصانه ، دردهای قاعدگی و ترشحات زنانه بسیار موثر است .

برای مصارف خارجی می‌توان از استوخودوس در بهبود دُمل ، کورک ، اگزما ، آکنه و جوش‌های عفونی صورت و التهابات پوستی استفاده کرد. ماساژ آرام این روغن برای درمان گرفتگی عضلات ، دردهای عصبی و رماتیسمی توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: رایحه درمانی ( آروماتراپی) چیست؟

استشمام استوخودوس همراه با خوردن آن برای از بین بردن عفونت‌های راه‌های تنفسی بسیار مفید است .بخور با روغن معطر استوخودوس برای برقراری تعاد روحی و روانی و درمان بیماری‌های روحی بسیار ارزشمند است .دیده شده که استوخودوس در جلوگیری از ریزش موه نیز موثر بوده و در التیام سوزش‌های پشه گزیدگی نیز به کار گرفته می شود .

فواید روغن اسطوخودوس

طریقه‌ی مصرف

برای مصارف داخلی می‌توان روغن‌های اسطوخودوس را از فروشگاه‌های مخصوص و معتبر تهیه کنید .

برای مصارف خارجی بسیاری از پماد کرم‌ها یا محلول‌های استحمام از این گیاه تهیه می شوند .محلول هایی نیز در بازار است که مخصوص ماساژ می باشد .روغن استوخودوس برای بخور بسیار مفید است . هم‌چنین محلول‌های شوینده‌ی زیادی از این گیاه تهیه می شود .

خرید اینترنتی روغن اسطوخودوس 

مقدار مصرف

در مصارف خوراکی (داخلی) جوهر استوخودوس را روزانه 2 تا 3 بار و 1 تا 4 قطره بر روی عسل و یا همراه قند مصرف کنید .(اگر بر روی جعبه‌ی دارو مقدار مصرف ذکر نشده بود) حتما با درمانگر خود مشاوره کنید . نوشیدن چای 3 بار در روز و بین وعده‌های غذا توصیه می شود .

از روغن آماده ، کرم‌ها و پمادهایی که از فروشگاه‌های معتبر می خرید در مصارف خارجی استفاده کنید .

محلول‌های کمپرس را می توان در خانه تهیه کرد ، بدین ترتیب که 1 قاشق غذاخوری استوخودوس را به نصف لیتر آب در حال جوش اضافه کرده و بنابر احتیاج 2 تا 4 روزانه از آن استفاده کنید .

چندین بار جوهر یا روغن معطر استوخودوس را به سدتگاه بخور ، قطره قطره اضافه کرده و از رایحه‌ی آن لذت ببرید .

فواید روغن اسطوخودوس

احتیاطات

مصرف بیش از حد استوخودوس به صورت خوراکی باعث گیجی و خواب آلودگی می شود. مصرف بی‌رویه‌ی آن در مصارف خارجی خشکی و یا التهابات پوستی را به دنبال خواهد داشت .

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

خرید روغن لوندر فرانسوی ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید