سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
یوگا به همراه آروماتراپی
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
به قلم نارین‌گل
خرید روغن مریم‌ گلی ارگانیک

اگر نمی‌دانید که یوگا به همراه آروماتراپی چه مزایایی دارد، حتما این مطلب را بخوانید.

نسخه آرامش‌بخش مناسب برای زندگی پر از استرس امروزه، انجام یوگا به همراه آروماتراپی است؛ با کمک این دو، جسم و روح هر دو سرحال و شاداب خواهند بود. یوگا از جمله تمرینات آمادگی جسمانی و ذهنی است که برای افزایش سلامت کلی ذهن، بدن و روح انجام می‌گیرد و می‌توان با انجام تمرینات منظم به این هدف دست یافت.

دلیل محبوبیت بسیار زیاد یوگا، امکان ادغام آن با بسیاری از تکنیک‌ها جهت رسیدن به نتایج بهتر است. یکی از این تکنیک‌ها، همراهی یوگا با رایحه‌درمانی یا آروماتراپی است. اسانس‌های گیاهی از جمله راه‌ها برای مقابله با بسیاری از بیماری‌های رایج جسم و روح به شمار می‌روند و استفاده از آنها هم نیازمند صرف زمان و هزینه زیاد نیست. در این مقاله در مورد همراهی رایحه‌درمانی و یوگا و آثار آنها بیشتر صحبت شده است، پس تا پایان همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • چرا رایحه درمانی مکمل خوبی برای یوگا است؟
  • مزایای یوگا به همراه آروماتراپی
  • در یوگا باید از روغن‌ها به صورت تک استفاده کرد یا به صورت ترکیبی؟
  • روش‌های استفاده از آروماتراپی در طول یوگا
  •  اضافه کردن روغن‌های اسانسی به تمرینانت عصر یوگا
  • روغن‌های اسانسی در فضای تمرین یوگا

هر روغن و اسانس گیاهی دارای خواصی است و گاهی ترکیب برخی از این اسانس‌ها با یکدیگر در آروماتراپی باعث ایجاد حس و حالی خوب برای جسم و روح می‌شود. چنانچه در یوگا بتوان از این ترکیب‌های ویژه بهره گرفت، حرکات یوگا با بیشترین تاثیر همراه خواهند بود.

در یوگا چاکراها به عنوان مراکز انرژی در بدن شناخته می‌شوند که با عملکردهای مختلف جسمی و روانی مرتبط هستند. هر چاکرا با یک رنگ، یک عنصر و یک ویژگی خاص مرتبط است. با استفاده از آروماتراپی می‌توان چاکراها را تحریک و متعادل کرد. این کار می‌تواند به بهبود سلامت جسمی، روحی و روانی کمک کند.

به این ترتیب یوگا به همراه آروماتراپی می‌توانند به بهترین شکل ممکن سلامت بدن را تضمین کرده و بنابراین یک ترکیب فوق‌العاده به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانیم: 5 گام ساده برای انجام یوگا آروماتراپی

یوگا به همراه آروماتراپی

در اینجا می‌خواهیم به برخی از فواید مرتبط با استفاده از اسانس‌های گیاهی در حین تمرین یوگا بپردازیم:

1- آرامش و انرژی مثبت ایجاد می‌کند

در طول جلسات یوگا، مشکلات مختلفی مثل حالت تهوع، سوءهاضمه و غیره ممکن است در فرد رخ دهند. چنانچه بتوان این مشکلات را برطرف کرد، انرژی مثبتی در طول تمرینات شکل می‌گیرد که باعث ادامه یوگا به بهترین نحو ممکن می‌شود.

آروماتراپی با کمک خواص روغن‌های گیاهی مختلف، این امکان را برای یوگا فراهم می‌آورد. مثلاً روغن هل یکی از روغن‌های گیاهی است که در ایجاد حس آرامش و برقراری انرژی مثبت نقش زیادی دارد. از آنجایی که هل در بهبود سلامت کلی بدن معجزه می‌کند، استفاده از روغن آن هم می‌تواند در یوگا هم این نقش را به خوبی اجرا کند.

2- استرس و اضطراب را از بین می‌برد

در زندگی امروزه، استرس و اضطراب یکی از مشکلات رایج است. عوامل زیادی هر روز همه ما را تحت فشار قرار می‌دهند، از جمله بحران مالی، شرایط نامناسب سلامتی، حجم کاری و غیره. سبک زندگی مدرن به دلیل عدم مدیریت زمان و برخورد همزمان با مشکلات متعدد منجر به ایجاد استرس می‌شود.

از جمله راه‌ها برای کاهش بار استرس روانی، استفاده از یک برنامه روزانه از طریق یوگا به همراه آروماتراپی است. اثر ترکیب آروماتراپی به همراه یوگا آن است که ذهن را تسکین می‌دهد و باعث تقویت خلق و خو می‌شود. به عنوان مثال، کاربرد اسانس لیمو در طول یوگا، نشاط‌آور و انرژی‌بخش است.

3- گردش خون را تقویت می‌کند

رایحه درمانی این قدرت را دارد که گردش خون را بهبود بخشیده و همچنین از طریق رایحه قوی خود، به آرامش سیستم عصبی کمک کند. این موضوع می‌تواند در طول جلسات یوگا زمان ریکاوری عضلات را پس از یک جلسه تمرین به شدت پایین آورد و یکی از دلایل استقبال از یوگا به همراه آروماتراپی همین موضوع است.

در طول یوگا می‌توانید از اسانس‌های تکی یا ترکیبی از آنها استفاده کنید. کسانی که دانش محدودی در مورد روغن‌های گیاهی دارند، ممکن است بخواهند از یک ترکیب استفاده کنند. اما شاید باور نکنید که ترکیب کردن روغن‌های گیاهی ارگانیک بنا بر خواص آنها و بنا بر ترجیحات شخصی می‌تواند یک فعالیت سرگرم‌کننده هم باشد که به دنبال آن سلامت جسم و روح هم تضمین می‌شود.

مثلاً در طول یوگا می‌توان از روغن اسانسی اسطوخودوس استفاده کرد که باعث آرامش می‌شود، یا روغن لیمو را به کار برد و انرژی دوباره گرفت، یا روغن اکالیپتوس را مورد استفاده قرار داد و با تنش مقابله کرد، یا برای رفع خستگی از روغن کندر کمک گرفت. همچنین می‌توان بنا به خواص گفته‌شده از ترکیب این روغن‌ها استفاده کرد و یوگای بی‌نظیری را تجربه کرد.

یوگا به همراه آروماتراپی

در ادامه به روش‌های مناسب برای بهره‌مندی از خواص یوگا به همراه آروماتراپی پرداخته می‌شود که به قرار زیر هستند:

استفاده از دیفیوزرهای الکتریکی یا اسانس‌سوزهای وارمری است. با کمک این وسایل در طول یوگا می‌توان روغن‌های گیاهی را در محیط تنفس کرد.

یک راه دیگر آن است که مقداری از روغن یا ترکیبی از آنها را روی لباس یا تشک یوگای خود اسپری کنید. این روش ساده‌ترین روش جهت استفاده از فواید روغن‌های گیاهی اصل است.

اگر اسانس‌های گیاهی را با یک روغن حامل مانند جوجوبا ترکیب کنید، می‌توان روغن‌های گیاهی را مستقیماً روی پوست هم ماساژ داد. در این حالت مقدار کمی از روغن حامل را در یک کاسه شیشه‌ای ریخته و چند قطره اسانس مورد نظر خود را به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کرده و سپس روی نقاط نبض بمالید. دقت شود که اگر اسانس قوی باشد، میزان کمتری را با روغن‌های حامل ترکیب کنید و برعکس.

همانطور که بدن شما در حین ورزش گرم می‌شود، بوی روغن یا روغن‌های گیاهی بیشتر پخش می‌شود. این روغن‌ها مستقیماً از طریق پوست جذب بدن شده و خواص‌شان در بدن عمل می‌کند. در هنگام یوگا می‌توانید از دو یا چند روش رایحه‌درمانی در حین انجام ژست‌های خود استفاده کنید و به این ترتیب چاکراها را تحریک کرده و به نتایج مثبت برسید.

چاکراها مراکز انرژی در بدن هستند که با عملکردهای مختلف جسمی، روحی و روانی مرتبط هستند. گفته می‌شود که هفت چاکرا اصلی در بدن وجود دارند که هر کدام با یک رنگ، یک عنصر و یک ویژگی خاص مرتبط هستند.

روغن‌های اسانسی می‌توانند به باز شدن و متعادل شدن چاکراها کمک کنند. هر روغن اسانسی با یک چاکرا خاص مرتبط است و می‌تواند تقویت آن چاکرا را به دنبال داشته باشد.

برای مثال، روغن لوندر با چاکرای چهارم مرتبط است و می‌تواند به تقویت احساس عشق، شفقت و ارتباط با دیگران کمک کند. روغن اسانسی سرو با چاکرای اول مرتبط است و برای تقویت احساس امنیت، بقا و جسم فیزیکی موثر است.

انجام فعالیت یوگا در عصر می‌تواند راهی برای خلاص شدن ما از استرس‌ها و تنش‌هایی باشد که در طول روز متحمل شده‌ایم. تمرینات ایستاده، نشته که همراه با تنفس عمیق، ریلکسیشن و مدیتیشن باشد بدن را در حالت استراحت قرار می‌دهد. انجام این حرکات می‌تواند کیفیت خواب را نیز افزایش دهد.

برای تقویت اثربخشی تمرینات یوگایی که در بعد از ظهر و عصر صورت می‌گیرد، بهتر است از ترکیبات آروماتراپی که منجر به احساس آرامش می‌شوند اسفاده کرد به عنوان مثال:

1- استفاده از روغن مریم‌ گلی

2- روغن یلنگ یلنگ

3- روغن اسطوخودوس

این روغن‌ها خاصیت آرامش‌ بخشی دارند که باعث می‌شوند که ضربان قلب، فشار خون کاهش یابند و هم‌چنین به داشتن خوابی عمیق‌تر کمک می‌کنند.

”  به عبارت دیگر ترکیب آروماتراپی و یوگایی که در عصر انجام می‌شود، استرس را کاهش می‌دهد و باعث آرامش می‌شود. هم‌چنین اگر مشکلاتی مانند کم خوابی دارید این ترکیبات می‌تواند خواب عمیق‌تری را برای شما به ارمغان بیاورند.”

توجه شود که انجام این اعمال بی هیچ وجه جایگزین دستور پزشک برای مشکل کم خوابی نیست و به طور کل استفاده از هرگونه ترکیب آروماتراپی درصورتی مجاز است که دکتر مربوطه با آن مخالفتی نداشته باشد.

همان‌طور که اشاره شد بسیاری از روغن‌های اسانسی یک تمیزکننده و ضدعفونی‌کننده طبیعی هستند و می‌توانند محیط را تمیز نمایند و از گسترش آلودگی ممانعت کنند. این خاصیت روغن‌های گیاهی در محیط‌هایی مانند باشگاه‌هاکه افراد زیادی در آن‌جا رفت و آمد می‌کنند برای رعایت بهداشت بسیار حائز اهمیت می‌باشد علی الخصوص برای فصل‌هایی که هوا رو به سردی می‌رود.

به عنوان مثال استفاده از روغن‌های اسانسی اکالیپتوس و درخت‌چای می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای این مقصود باشند.

از آن‌جایی که هریک از این ترکیبات آرماتراپی رایحه‌ای منحصر به فرد و خواص ضد باکتریایی متفاوتی دارند، کاربردهای ویژه‌ای نیز برای ما دارند و با ترکیب کردن چند نوع رایحه متفاوت می‌توان به خواص بیشتری دست پیدا کرد. مثلا: 3 قطره روغن اسانسی اکالیپتوس یک قطره روغن لوندر، یک قطره روغن اسانسی لیمو می‌تواند اثربخشی فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

از آنجایی که این روغن‌ها دارای خواص ضد قارچی نیز هستند می‌توانند برای پاکیزه نگه‌داشتن تشک‌های یوگا ( مت ) نیز مورد استفاده قرار گیرند مثلا برای ایجاد اسپری تمیز کننده تشک یوگا می‌توان از نسبت‌های زیر استفاده کرد:

سه قطره روغن درخت چای

یک قطره روغن اسانسی ترنج

یک قطره روغن لوندر

این ترکیبات را با مقداری اتانول ترکیب کرده و به آن 60 میلی لیتر آب بیفزایید.

اگر می‌خواهید راه کم‌هزینه اما پر از منفعت را برای رسیدن به آرامش روحی، روانی و جسمی تجربه کنید، یوگا به همراه آروماتراپی را امتحان کنید. آروماتراپی و یوگا بسیار انعطاف‌پذیر، سالم و البته سرگرم‌کننده هستند. می‌توانید روش‌های استفاده مختلف و روغن‌های مختلف در رایحه‌درمانی را در حرکات مختلف یوگا با هم ترکیب کنید تا زمانی که به ترکیب‌های دلخواه برسید و نتیجه مطلوب را دریافت کنید.

برای رسیدن به هدفِ همراهی ورزش یوگا با رایحه‌درمانی و بهره‌مندی از این همراهی، از روش‌های مختلفی می‌توان کمک گرفت. از جمله، می‌توانید اسانس‌ها را با روغن حامل مناسب ترکیب کرده و نقاط نبض‌دار را با آن ماساژ دهید. همچنین، می‌توانید روغن‌های ارگانیک اصل را بر لباس یا تشک یوگای خود اسپری کنید و لحظاتی خاص را در زمان انجام یوگا تجربه کنید.

خرید روغن یلنگ‌ یلنگ ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

خواص روغن میوه نسترن

بررسی خواص روغن میوه نسترن و راز درخشش و زیبایی افراد مشهور

خواص روغن میوه نسترن شگفت‌انگیز است. این روغن از آن دسته روغن‌های ارگانیکی است که افراد مشهور و سلبریتی‌ها در محصولات مراقبت پوست و موی خود زیاد از آن استفاده می‌کنند. به طور مثلا "میراندا کر" که مدل معروف استرالیایی است در لاین تولید محصولات آرایشی و بهداشتی خود از روغن میوه نسترن استفاده می‌کند و خودش نیز از این روغن استفاده کرده و می‌گوید که این محصول پوست را شفاف و درخشان می‌کند. کورنتی کارداشیان و ویکتوریا بکهام نیز از این روغن برای مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی خواص این روغن برای پوست و مو می‌پردازیم و در انتهای مقاله برندی را به شما معرفی می‌کنیم که بتوانید روغن اصل را با اطمینان کامل خریداری کنید.
ادامه مطلب
خواص روغن هسته انگور

بررسی تمامی خواص روغن هسته انگور برای سلامتی

روغن هسته انگور از جمله روغن‌های ارگانیکی است که هم برای پوست و هم برای مو مفید است. این روغن از گذشته‌های دور استفاده می‌شده است. اگر به پژوهش محققان مراجعه کنید می‌بینید که سال‌ها پیش، از این روغن برای درمان جای زخم استفاده می‌شده است. این روزها از خواص روغن هسته انگور برای درمان عوارض پوست و مو استفاده می‌شود. این روغن یک مرطوب‌کننده قوی است و برای درمان جوش و آکنه نیز استفاده می‌شود.
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید