سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
فواید روغن اسطوخودوس
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
به قلم نارین‌گل
خرید روغن جوجوبا خالص و ارگانیک

فواید روغن اسطوخودوس و استفاده از آن در رایحه درمانی

روغن اسطوخودوس یکی از محبوب‌ترین روغن‌های مورد استفاده در رایحه درمانی ( آروماتراپی) است و در ادامه به فواید روغن اسطوخودوس می پردازیم. روغن اسطوخودوس که از گیاه Lavandula angustifolia گرفته می شود می‌تواند موجب آرامش شود. باورهای متعدد دیگری درباره خواص شگفت انگیز  رایحه درمانی اسطوخودوس وجود دارد به عنوان مثال این روغن می‌تواند نگرانی را از بین ببرد و باعث آرامش شود  یا با استفاده موثر از خواص دیگر آروماتراپی روغن اسطوخودوس افسردگی، کم خوابی و غیره را کاهش دهد.

فواید روغن اسطوخودوس بسیار است و یک روغن چند منظوره است و گفته می شود که دارای خواص ضد التهابی، ضد قارچ، ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، ضد باکتریایی و ضد میکروبی، ضد اسپاسم ، ضد درد، ضد عفونی کننده است. برای شناخت بهتر خواص رایحه درمانی روغن اسطوخودوس بهترست ابتدا رایحه درمانی یا اسطوخودوس را بشناسید، ما پیشنهاد می‌کنیم که اگر با آروماتراپی آشنا نیستید، ابتدا لینک زیر را بخوانید و بعد از آشنایی با آروماتراپی به ادامه مقاله رایحه درمانی با روغن اسطوخودوس بپردازید.

بیشتر بخوانید: آروماتراپی چیست؟

فواید آروماتراپی با روغن اسطوخودوس

مطالعات گسترده‌ای پیرامون روغن اسطوخودوس و رایحه درمانی شکل گرفته است، در قسمت زیر بخشی از این مطالعات را آورده‌ایم.

1- کاهش اضطراب و تشویش

هنوز آزمایش بالینی در مقیاس گستره بر روی انسان انجام نشده است  تا اثر آروماتراپی با روغن اسطوخودوس را مورد آزمایش قرار دهد ولی تحقیقاتی وجود دارند که نشان می‌دهد، که احتمالا روغن اسطوخودوس بتواند از سطح اضطراب بکاهد.

برای مثال طبق تحقیقاتی که در سال 2005 بر روی 200 نفر از افراد مراجعه کننده به دندان پزشکی صورت گرفت و در آن رایحه درمانی با روغن اسطوخودوس را  مورد آزمایش قرار دادند،  نتیج نشان داد که اشخاصی که از روغن اسطوخودوس استفاده کرده بودند نگرانی و اضطراب کمتری را احساس کردند.

فواید روغن اسطوخودوس

در سال 2012 تحقیقاتی دیگر بر روی زنانی که زایمان کرده بودند انجام شد تا تاثیر آروماتراپی با روغن اسطوخودوس را بر روی زنانی که تازه زایمان کرده‌اند، مورد آزمایش قرار دهند. در این تحقیقات اثبات شد که روغن اسطوخودوس اضطراب و افسردگی پس از زایمان را کاهش می‌دهد.

توجه شود که استفاده از این روغن‌ها حتما باید با اجازه پزشک باشد و خانم‌های باردار و یا آن‌هایی که به تازگی زایمان کرده‌اند اصلا خودسرانه از این روغن‌ها استفاده نکنند. حفاظت از کودکان وظیفه‌ی همه‌ی ماست.

 این موضوع که روغن اسطوخودوس و رایحه درمانی با این روغن می‌تواند در افراد مختلف، اضطراب و تشویش را بسته به شرایط مختلفی کاهش دهد در تحقیقات دیگری به چاپ رسید این تحقیقات بیان کرد که ممکن است بر روی بعضی از افراد تاثیر آروماتراپی با روغن اسطوخودوس بیشتر از سایرین باشد.

2- بهبود بیخوابی

تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که آروماتراپی با روغن اسطوخودوس به بهبود خواب و مبارزه با بی خوابی کمک می‌کند .

طی تحقیقاتی که در سال 2015 در مجله Complementary and Alternative Medicine که  برای بررسی رایحه درمانی با روغن اسطوخودوس و تاثیر آن بر خواب انجام شده  بود، چاپ شد. تاثیر روغن اسطوخودوس بر روی دانش آموزان مورد آزمایش قرار گرفت. این تحقیقات نشان داد افرادی که قبل از خواب رایحه درمانی با استفاده از روغن اسطوخودوس انجام داده بودند خواب بسیار با کیفیت‌تری داشته‌اند و صبح روز بعد، روز خود را با انرژی بیشتری شروع کرده‌اند.

در سال 2018 طی تحقیقاتی که در یک خانه سالمندان بر روی 30 نفر انجام شد و تاثیر آروماتراپی با روغن اسطوخودوس بر روی کیفیت خواب مورد آزمایش قرار گرفت، متوجه شدند که این افراد هنگامی که از روغن اسطوخودوس استفاده می‌کنند خوابی با کیفیت بالاتری را تجربه می‌کنند.

عوارض جانبی احتمالی 

روغن اسطوخودوس ممکن است در برخی از افراد باعث سوزش پوست یا واکنش آلرژیک شود. اگر بعد از استفاده از روغن اسطوخودوس، حالت تهوع یا  استفراغ، یا سردرد مشاهده کردید  بلافاصله استفاده از این روغن را کنار بگذارید.بهترست مصرف هر روغن با اجازه پزشک و یا تراپیست صورت گیرد.

آماده سازی و مقدار مصرف

هیچ‌گونه توصیه مبنی بر استفاده روزانه از این روغن وجود ندارد، مانند سایر روغن‌های آروماتراپی، روغن اسطوخودوس نیز می‌تواند از طریق استنشاق یا از طریق ماساژ روی بدن مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی که آروماتراپی با روغن اسطوخودوس  صورت می‌گیرد  از طریق بویایی، قسمت لیمبیک مغز  تحریک می‌شود که تاثیرات فراوانی بر قسمت متعلق به احساس و عصب خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: ماساژ آروماتراپی، فواید و معایب آن

اما رویکرد رایجی که برای ماساژ روغن اسطوخودوس بر روی پوست و یا استفاده در حمام مطرح است استفاده از روغن حامل جوجوبا یا روغن حامل بادام شیرین  به همراه روغن اسطوخودوس است.

یک نکته مهم

توجه کنید هنگام خرید روغن اسطوخودوس، این روغن را از مراکز معتبر خرید کنید، زیرا شما می‌خواهید این روغن‌ را برای  ارتقای سلامت خود و عزیزان‌تان مورد استفاده قرار دهید و اگر این روغن نامعتبر و غیر اصل باشد می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. حتما توجه کنید اگر باردار هستید، به کودکان شیر می‌دهید و یا داروی خاصی مصرف می‌کنید  لازم است که قبل از هرگونه مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

پاسح به چند پرسش پیرامون آروماتراپی و روغن اسطوخودوس

آیا روغن اسطوخودوس می‌تواند آلرژی را درمان کند؟

بسیاری از هواداران روغن‌های اسانسی برای رفع علائم آلرژی و حساسیت از ترکیب روغن اسطوخودوس، روغن لیمو و روغن نعنا فلفلی استفاده می‌کنند. در آزمایشی که در سال 1999 انجام شد تاثیر این روغن‌ها را بر روی موش‌ها در نظر گرفتند  که نشان داد واکنش‌های آلرژیک نوع فوری را مهار می‌کند، توجه شود که این آزمایش‌ها بر روی موش صورت گرفت و نه انسان!

فواید روغن اسطوخودوس

آیا اضافه کردن روغن اسطوخودوس به ریمیل باعث می‌شود که مژه‌ها به سرعت رشد کنند؟

هیچ مدرک علمی دال بر این نکته وجود ندارد و ما نیز اصلا این کار را توصیه نمی‌کنیم.اما بعضی‌ها اعتقاد دارند که بر روی مژه، موجوداتی مانند کنه وجود دارند که مانع رشد مژه‌ها می‌شوند و زمانی که از روغن اسطوخودوس استفاده می‌شود، این روغن به دلیل خاصیت خود این موجودات را از بین می‌برد.

آیا روغن اسطوخودوس درمانی برای طاسی است؟

چند مطالعه طی این سالها نشان داده است که روغن اسطوخودوس ممکن است ریزش مو متوقف کند و باعث رویش مجدد مو شود و این نیز یکی از فواید روغن اسطوخودوس است. مطالعه‌ای که طی سال 2016 روی موش‌ها انجام شد، نشان داد که روغن اسطوخودوس موضعی رقیق شده می‌تواند، به رشد چشم‌گیر و مجدد مو منجر شود. مطالعه قبلی  که در سال1998  که بر روی افراد مبتلا به آلوپسی آرئاتا انجام شده بود نشان داد که، ترکیبی از روغن اسطوخودوس، آویشن، رزماری و چوب سدر به رشد مو کمک می‌کند.

در صورتی‌که می‌خواهید روغن اسطوخودوس اصل و با کیفیت بالا را سفارش دهید،  یا اطلاعات بیشتری از این محصول فوق‌العاده دریافت کنید، کافیست بر روی لینک زیر کلیک نمایید. همچنین در آن صفحه  می‌توایند گواهی‌نامه‌های متعدد و نظرات مشتریان پیشین روغن اسطوخودوس را که در سال‌های متفاوت از نارین‌گل خرید کرده‌اند را مشاهده کنید.

خرید روغن اسانسی اسطوخودوس خالص و ارگانیک

خرید روغن بادام شیرین ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید