سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
درمان گیاهی جوش های صورت
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
به قلم نارین‌گل
خرید روغن درخت‌ چای ارگانیک

انواع جوش و مراحل درمان گیاهی جوش های صورت

این روزها درمان گیاهی جوش های صورت روش پرطرفدار کسانی است که با جوش صورت درگیر هستند. داشتن پوستی صاف، بدون جوش و لک برای هر فردی دلپذیر است و برای رسیدن به آن راهکارهای مختلفی امتحان می‌شوند.

برخی از روش‌ها مانند استفاده از روغن‌های ارگانیک اصل یک راه مناسب است؛ می‌دانید چرا؟ چون این روغن‌ها دارای خواص متعددی هستند که هم جوش را از بین می‌برند و هم سایر مشکلات پوستی مثل لک، منافذ باز و... را درمان می‌کنند. پس استفاده از این روغن‌های گیاهی یک تیر و چند نشان است.

در مورد مراحل درمان جوش، ابتدا باید نوع آن را شناخت و سپس نسبت به درمان اقدام کرد. در این مطلب به معرفی انواع جوش پرداخته شده و سپس روغن‌های گیاهی مناسب برای درمان آنها مورد معرفی قرار گرفته‌اند.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • جوش چیست؟
  • آشنایی با انواع جوش
  • روش‌های درمان جوش صورت
  • معرفی بهترین درمان گیاهی جوش های صورت
  • نکات از بین بردن جای جوش صورت
  • راهکارهای ساده و مفید پیشگیری از جوش صورت

جوش یک بیماری پوستی شایع است که در اثر تجمع چربی، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها در فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. جوش‌ها می‌توانند در هر سنی ایجاد شوند، اما بیشتر در نوجوانان و بزرگسالان جوان دیده می‌شوند.

انواع جوش بر اساس ظاهر و شدت آنها طبقه‌بندی می‌شوند. شناخت آنها اولین مرحله برای درمان محسوب می‌شود. در ادامه به معرفی انواع جوش و علائم آنها می‌پردازیم.

جوش‌های غیرالتهابی شایع‌ترین نوع جوش هستند. این جوش‌ها معمولاً به صورت برآمدگی‌های کوچک سفید یا سیاه روی پوست دیده می‌شوند. درمان گیاهی جوش های صورت در این جوش‌ها به خوبی جوابگو است.

- جوش سرسفید (کومدون بسته)

جوش سرسفید زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست به طور کامل مسدود می‌شوند. این جوش‌ها به صورت برآمدگی‌های کوچک و سفید رنگ روی پوست ظاهر می‌شوند.

- جوش سرسیاه (کومدون باز)

جوش سرسیاه زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست به طور جزئی مسدود می‌شوند. این جوش‌ها به صورت برآمدگی‌های کوچک و سیاه رنگ هستند.

جوش‌های التهابی جدی‌تر از جوش‌های غیرالتهابی هستند. این جوش‌ها معمولاً بزرگتر و قرمزتر هستند و ممکن است دردناک باشند.

- پاپول

پاپول یک جوش التهابی کوچک و برجسته است. این جوش‌ها به صورت برآمدگی‌های کوچک و قرمز رنگ‌اند.

- پوسچول

پوسچول یک جوش التهابی بزرگتر و چرکی است.

- ندول

ندول یک جوش التهابی عمیق و دردناک است.

کیست

کیست یک جوش التهابی بزرگ و پر از چرک است و ممکن است برای درمان نیاز به جراحی داشته باشد.

جوش‌های ترکیبی شامل ترکیبی از جوش‌های غیرالتهابی و التهابی بوده و شایع‌ترین نوع جوش در بزرگسالان هستند.

درمان گیاهی جوش های صورت

درمان جوش به شدت آن بستگی دارد. جوش‌های خفیف را می‌توان با استفاده از محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه درمان کرد. جوش‌های متوسط تا شدید ممکن است نیاز به درمان با داروهای تجویزی داشته باشند که در این حالت مراجعه به پزشک متخصص ضروری است.

در حالت کلی می‌توان درمان جوش را در دو دسته درمان‌های گیاهی و درمان‌های شیمیایی طبقه‌بندی کرد.

1- روش‌های طبیعی و ارگانیک

روش‌های طبیعی درمان جوش معمولاً شامل استفاده از مواد طبیعی نظیر روغن‌های گیاهی است که خاصیت ضدالتهابی، ضدباکتریایی یا ضدمیکروبی دارند.

2- روش‌های شیمیایی

روش‌های شیمیایی درمان جوش معمولاً شامل استفاده از داروهای تجویزی پزشک است. این روش‌ها می‌توانند به کاهش تولید چربی پوست، از بین بردن باکتری‌های عامل جوش و کاهش التهاب کمک کنند. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها
  • لیزر درمانی
  • درم‌ابریژن که در آن لایه‌های بالایی پوست با استفاده از یک ابزار مخصوص برداشته می‌شود.

انتخاب روش مناسب درمان جوش به شدت جوش، سن بیمار و سایر عوامل بستگی دارد. در صورت ابتلا به جوش شدید یا مزمن، بهتر است با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین روش درمان را برای شما تجویز کنند.

روغن‌های گیاهی و ارگانیک به ‌واسطه خواص بی نظیری که دارند می‌توانند از بهترین روش های طبیعی برای درمان گیاهی جوش های صورت باشند که در ادامه به موثرترین آنها اشاره می‌شود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای در درمان جوش‌ها موثر است. براساس تحقیقات انجام شده، ژل‌های حاوی ۵% روغن درخت چای می‌توانند مانند مواد درمانی حاوی ۵% بنزویل پرواکسید در درمان جوش موثر باشند. محققان تاکید دارند که روغن درخت چای می‌تواند در بعضی افراد کندتر عمل کند، پس صبور باشید.

برای داشتن یک ترکیب ضدجوش فوق‌العاده، روغن هسته انگور یکی از بهترین روغن‌های حاملی است که می‌توانید آن را با درخت چای ترکیب کنید. در زمان درمان گیاهی جوش های صورت به یاد داشته باشید که از روغن درخت چای به تنهایی استفاده نکنید، چون یک روغن اسانسی است و ممکن است به پوست آسیب برساند.

روغن ریحان

روغن ریحان یک روغن گیاهی است که از برگ‌های گیاه ریحان تهیه می‌شود. این روغن دارای خواصی به شرح زیر است که به واسطه داشتن آنها می‌تواند برای درمان جوش مفید باشد:

  • ضدالتهاب: کاهش التهاب و قرمزی جوش
  • ضدباکتری : از بین بردن باکتری‌هایی که در ایجاد جوش موثرند.
  • ضدمیکروبی: جلوگیری از رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد جوش شوند.
درمان گیاهی جوش های صورت

روغن رزماری

روغن رزماری به طور ویژه برای پوست چرب مفید است. زیرا چربی پوست را متعادل کرده و از تولید چربی اضافه جلوگیری می‌کند. این روغن برای درمان جوش صورت بسیار موثر است؛ زیرا لایه‌های پوست را پاک کرده و از ایجاد آلودگی‌هایی که موجب ایجاد آکنه می‌شود جلوگیری می‌کند.

روغن اسطوخودوس

استفاده از روغن اسطوخودوس یکی از انواع روش‌های درمان گیاهی جوش های صورت است که با درصد بالای نتایج رضایت بخش همراه بوده است. چرا که این روغن یک روغن گیاهی است که دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و ضدمیکروبی است. این روغن می‌تواند به کاهش التهاب و عفونت پوست، از بین بردن باکتری‌های عامل جوش صورت کمک کند.

دقت کنید که چون روغن‌های گیاهی نیاز به شستشو دارند، حتما از مرطوب‌کننده و آبرسان مناسب نوع پوست خود هم بعد از شستشو استفاده کنید. چرا که عدم رسیدگی به پوست در این حالت باعث دهیدراته‌شدن آن می‌شود.

حال که به روش‌های درمان گیاهی جوش های صورت پرداخته شد، نکاتی برای رفع جای آنها هم برایتان می گوییم و در حقیقت مرحله بعدی، همین مورد است.

باید گفت که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. مهم‌ترین نکته در پیشگیری از جای جوش این است که از دستکاری کردن جوش‌ها پرهیز کنید. از نور مستقیم آفتاب دور بمانید. وقتی در آفتاب هستید حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

بیشتر بخوانیم : کارهایی که برای از بین بردن جای جوش باید انجام دهیم!

حال نوبت به بحث در خصوص چگونگی پیشگیری از بروز جوش صورت است. برای پیشگیری از جوش صورت، اقدامات زیر موثر هستند:

1- شستشوی صورت

شستشوی صورت به‌طور منظم به پاک‌کردن چربی، سلول‌های مرده پوست و آلودگی‌ها از روی پوست کمک می‌کند. این امر می‌تواند به جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد جوش کمک کند. برای شستشوی صورت، از آب ولرم و شوینده ملایم استفاده شود. اما از شستشوی بیش از حد صورت خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند باعث تحریک پوست و ایجاد جوش شود.

2- استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی سبک و غیر چرب

محصولات آرایشی و بهداشتی سنگین و چرب می‌توانند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش شوند. هنگام انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی، به دنبال محصولاتی باشید که برچسب «بدون چربی» یا « non-comedogenic» دارند.

3- عدم دست زدن به صورت

دست زدن به صورت می‌تواند باکتری‌ها را به پوست صورت منتقل کرده و باعث ایجاد جوش شود. سعی کنید تا حد امکان از دست زدن به پوست صورت خودداری کنید.

4- مدیریت استرس

استرس می‌تواند باعث افزایش تولید چربی پوست شود. برای کنترل استرس، فعالیت‌های آرامش‌بخشی مانند ورزش، یوگا یا مدیتیشن را انجام دهید.

5- سایر روش‌های پیشگیری از جوش

علاوه بر موارد ذکر شده، می‌توانید با رعایت نکات زیر نیز به پیشگیری از جوش کمک کنید:

  • از مصرف غذاهای چرب و شور خودداری کنید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی پرهیز کنید.
  • سیگار نکشید.
  • به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار نگیرید.
  • اگر جوش‌های شما شدید یا مداوم هستند، باید با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.

با رعایت کردن همه مراحل گفته شده، نه تنها جوش و جای جوش بر روی صورت شما باقی نخواهد ماند، بلکه دیگر شاهد بروز جوش جدید نخواهید بود.

درمان گیاهی جوش صورت

کسانی که در صورت‌شان جوش دارند و از درمان آنها ناامید شده‌اند، بهترین مخاطب این مقاله هستند. چرا که انواعی از روغن‌های گیاهی اصل معرفی شده‌اند که می‌توانند کمک ‌حال شما در درمان گیاهی جوش های صورت باشند. اما این روغن‌ها طی مراحلی باید انتخاب و سپس مصرف شوند.

مرحله اول درمان جوش به صورت گیاهی، شناخت نوع جوش است و سپس باتوجه به انتخاب روش درمان، روغن مناسب آن انتخاب می‌شود. مطابق با دستورالعمل‌های گفته شده به صورت مرتب از روغن برای درمان استفاده می‌شود. مثلا روغن درخت چای، روغن رزماری، روغن اسطوخودوس از جمله روغن‌هایی هستند که در درمان آکنه و جوش نام‌ و آوازه‌ای داشته و می‌توانید با خیال‌ راحت از آنها استفاده کنید.

کسانی که جای جوش دارند هم می‌توانند از روغن‌هایی مانند روغن رزماری و روغن دانه هویج استفاده کنند و پوستی درخشان تحویل بگیرند.

از داشتن رژیم غذایی سالم، دوری از استرس و استفاده از محصولات آرایشی مناسب که ویژگی‌های آنها مورد اشاره قرار گرفتند هم در راستای درمان جوش های صورت‌تان غافل نمانید.

گفتنی است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس به نکات پیشگیری از بروز جوش صورت دقت کنید تا متحمل رنج ناشی از برطرف کردن جوش‌ها و جای آنها نباشید.

خرید روغن ریحان ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

درمان افسردگی در خانه

جدیدترین روش درمان افسردگی در خانه با آروماتراپی

آروماتراپی نوعی درمان برای بهبود مشکلات روح و روان و ایجاد آرامش است که توسط مواد طبیعی انجام‌ می‌شود؛ این مواد طبیعی اسانس نام دارند که در انواع مختلف و با کاربرد متفاوت به‌صورت ترکیبی یا به‌تنهایی به کار برده می‌شوند. آروماتراپی روی مسائلی چون استرس و افسردگی و سایر مسائل روح و روان تأثیر چشمگیری دارد. می‌توان با استفاده از تکنیک‌های آروماتراپی که در ادامه گفته ‌می‌شود، به درمان افسردگی در خانه پرداخت یا از آن به‌عنوان متدی آرامش‌دهنده برای کاهش اضطراب استفاده ‌کرد. در ادامه بیش‌تر به بررسی این روش و تأثیر آن روی افسردگی می‌پردازیم.
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید