سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
روغن حامل
تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
به قلم نارین‌گل

خواص روغن بذر کتان ،ضد سرطان ، جلوگیری از بیماری قلبی و عروقی و ….

روغن بذر کتان غنی ترین منبع امگا3 طبیعی است و متخصصان بر این باورند که مقدار بالای اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن بذر کتان به طور قابل توجهی از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی پیشگیری می کند . در این مقاله به بررسی خواص روغن بذر کتان می پردازیم.

بذر کتان منبع غنی فیبر غذایی است که موجب کاهش کلسترول خون می شود و از نظر پزشکی برای پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی و سرطان مفید تشخیص داده شده است . این ماده غذایی اخیرا توجه دانشمندان را برای پی بردن به نقش آن ها در بهبود سلامت قلب و عروق به خود جلب کرده است . روغن بذر کتان دارای اسید چرب از نوع امگا 3 و 6 است و این نامگذاری به ساختار شیمیایی این اسید چرب غیر اشباغ از لحاظ جایگاه پیوند دو گانه در ساختمان اسید چرب مربوط می شود .

بذر کتان حاوی مواد مغذی گیاهی است که برای بدن ضروری هستند و سلول های ما برای عملکرد صحیح خود به آن ها نیار دارند و باید از طریق مواد غذایی وارد بدن شوند ، چرا که بدن ما قادر نیست اکثر آن ها را بسازد . روغن بذر کتان خطر بیماری قلبی و تصلیب شرایین یا سخت شدن دیواره رگ ها را کاهش می دهد واین از خواص روغن بذر کتان است .

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که امگا 3 موجود در بذر کتان به طور قابل توجهی خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد و کلسترول بد خون و تری گلیسیرید را نیز کنترل می کند .

همچنین امگا 3 با ممانعت از تجمع پلاکت های خون باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون می شود و سطوح فیبرینوژن یعنی ماده ای که با تغییرات باعث انعقاد خون می شود را کاهش می دهد .

این ماده غذایی برای سرطان ،پرفشاری خون ، پسوزیازیس (التهاب پوست و پوسته ریزی و اگزما ) ، اختلالات خود ایمنی مثلا التهاب مفاصل و ام اس مفید است .

نکته مهم این است که روغن بذر کتان به حرارت حساس بوده و به همین خاطر این روغن را باید به غذایی مثل سالاد اضافه کرد و هرگز نباید در پخت و پز استفاده کرد و حرارت داد .

برای نگهداری در منزل باید از ظروف شیشه ای تیره رنگ و دور از نور و حرارت استفاده کرد .

افراد با تنگی مری ، تنگی لوله گوارش ، دچار انسداد روده باریک و التهاب روده ای حاد منع مصرف دارند و زنان شیرده و باردار با احتیاط و با نظر پزشک باید مصرف کنند .همچنین مصر بذر کتان به همراه داروی می تواند موجب تاخیر در جذب آن شود .

آشنایی با خواص روغن بذر کتان :

کتان حاوی موسیلاژ چسبند ، آلبومین ، روغن ، تانن ، املاح پتاسیم می باشد .

کتان دارای اثر مدر ، تسکین دهنده درد و شیر افزا و هشم کننده دارد ، تخم بو داده آن نیز دارای اثر قابض می باشد .

دانه کتان به علت دارابودن موسیلاژ فراوان نرم کننده خوبی می باشد و بنابراین در رفع یبوست از آن استفاده می شود ، برای این منظور معمولا دانه ها را بدون آنکه جویده شوید با کمی آب می بلعند و یا موسیلاژ دانه ها را که قبلا استخراج نموده اند در آب حل کرده مصرف می نمایند .

مصرف تخم کتان در تقویت حافظه و نیروی جنسی نقش مفید دارد ، در ضمن برخی اطباء سنتی استنشاق گل کتان را در تقویت قلب موثر ذکر کرده و برای آن اثر شادی آور و آرام قائل هستند .

نوشیدن دم کرده دانه کتان اثر قاطع در رفع التهاب های مخاط بدن به خصوص مجاری ادرار دارد .

مصرف ریشه کتان با عسل و فلفل در معالجه ناتوانی جنسی و تخم کتان به تنهائی در تقویت و افزایش اسپرم اثر شفابخشی دارد .

باری مقابله با کم وزنی و لاغری توصیه شده است که از بذر کتان + نشاسته + شکر + بادام استفاده نمائید تا اثر مثبت آن را مشاهده کنید .

مصرف دم کرده تخم و برگ کتان در درمان یبوست نقش مثبتی دارد .

مصرف تخم کتان برای اشخاصی که به بیماری هایی نظیر ؛ اختلال و بی نظمی در عادت ماهیانه ، زخم روده ، ورم کلیه و پروستات ، ورم ماهیچه های معده ، سرف ، ورم معده ، زبری صدا ، کولیت ، سوهاضمه ،کهیر ، زخم معده ، ورم بناگوش ، ورم مثانه ، سنگ کلیه و ناراحتی های پوستی می باشند مفید بوده و می تواند اثر شفابخشی داشته باشد .

در مورد درمان ورم روده ها توصیه شده است که تخم کتان را مخلوط با ریشه و یا پودر شیرین بیان دم کرده و به مصرف درمانی برسانید .

برخی از مصارف خارجی کتان به شرح زیر می باشد ؛

پوشیدن لباس های تهیه شده از کتان مانع تعرق زیاد می شود.

روغن کتان در رفع سوختگی ها مورد استفاده درمانی قرار می گیرد .

چکاندن چند قطره از لعاب تخم کتان در رفع سرخی چشم اثر بخش است .

ضماد تخم دانه کتان برای درمان زگیل توصیه شده است .

علاوه بر موارد مذکور در استعمال خارج از گرد دانه کتان یا جوشانده آن در آب در درمان التهاب های سطحی بدن ، باز کردن دمل ، زخم های دردناک به صورت ضماد استفاده می شود ، برای تهیه ضماد دانه کتان مقدار 15 الی 25 گرم آراد دانه های تازه گیاه را در نیم لیتر آب ریخته و سپس آن را به طور غلیظ جوشانده به کار می برند .

هشدار

مصرف تخم کتان به خصوص به مقادیر زیاد در برخی افراد ممکن است که منجربه عدم جذب برخی از ویتامین ها ، نفخ معده ، اسهال و حتی مسمویت گردد .

اشخاصی که از شب کوری رنج می برند در خوردن کتان باید امساک کنند .

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید