سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
ریزش مو بعد از کرونا
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
به قلم نارین‌گل
خرید روغن جوانه گندم ارگانیک

نگران ریزش مو بعد از کرونا نباشید

آیا بعد از کرونا به ریزش مو دچار می شویم؟

شش تا هشت هفته پس از مثبت شدن آزمایش کرونا، تارهای مو فراوان روی شانه و برس، شوک بزرگی به بسیاری از افراد وارد می‌کند. همانطور که آلیسامیلانو، بازیگرهالیوود در توییتر، ویدئویی از توده های بزرگ تارهای موهایش منتشر کرد و نوشت: "این ریزش موهای من بعد از کروناست. ماسک بزنید!" در حالی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ریزش مو را در لیست علائم COVID-19 خود قرار نمی‌دهد، پزشکان می‌گویند که شواهد قانع کننده ای وجود دارد که ریزش مو یک اثر طولانی مدت از بیماری کرونا است.
بنابراین "بله" ممکن است دچار ریزش مو بعد از کرونا بشوید اما جای نگرانی نیست. تا انتهای مقاله با ما باشید تا از دلایل و راه‌های پیشگیری و درمان ریزش مو بعد از کرونا مطلع‌شوید.

کرونا چگونه باعث ریزش مو می‌شود؟

هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خود ویروس کرونا مستقیماً باعث ریزش مو می‌شود وجود ندارد اما می‌توان ادعا کرد که ویروس کرونا با حمله به سیستم‌های بدن، باعث ایجاد نوع خاصی از ریزش مو به نام ریزش مو تلوژن می‌شود. برای اینکه ریزش مو تلوژن را بهتر متوجه‌شوید، اجازه‌دهید ابتدا چرخه‌حیات‌مو را به طور دقیق بررسی کنیم.

چرخه‌حیات تارهای مو

در سر هر انسان به طور میانگین صدهزار تار مو وجود‌دارد و هر مو به طور متوسط هزار روز عمر می‌کند؛ سپس وارد مرحله استراحت شده و بعد از سه ماه می‎ریزد. به مرحله رشد موها "آناژن" و به مرحله ریزش موها "تلوژن" می‌گویند. موها چرخه‌حیات دقیقی دارند بطوریکه وقتی یک مو وارد مرحله ریزش می‌شود، موی کناری در فاز رشد قرار می‌گیرد و به این ترتیب روزانه ۴۰ الی ۱۰۰ تار مو ریزش می‌کند اما شخص متوجه کم پشتی موها نمی شود زیرا این ریزش مو با رشد موهای جدید جبران‌‌می‌شود.

ریزش مو تلوژن

ریزش مو تلوژن زمانی رخ می‌دهد که چرخه‌حیات‌مو دچار اختلال شود. یعنی در این چرخه‌حیات، موها در فاز تلوژن (ریزش مو) باقی بمانند و فاز آناژن (رویش مجدد مو) نتواند جای‌خالی موهای ریخته شده را جبران‌کند.

ریزش مو بعد از کرونا

علت ریزش مو تلوژن چیست؟

علت ریزش مو تلوژن وارد شدن استرس شدید به بدن است. این استرس می‌تواند به دلیل ضربه روحی، بیماری‌های جسمی و عفونی، تب بالا، شوک‌های ناگهانی، استرس شدید و... باشد و همانطور که می‌دانید بیشتر این موارد به ویژه تب را هنگام ابتلا به بیماری کرونا تجربه می‌کنیم. درواقع زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود و به سیستم ضربه ای وارد می‌کند، بدن تصمیم می‌گیرد که فقط بر روی عملکردهای ضروری تمرکز کند. دکتر سوزان ماسیک، متخصص پوست در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید: رشد مو به اندازه سایرعملکردهای بدن ضروری نیست، بنابراین درهنگام مواجه با بیماری های شدید، درنهایت با ریزش مو مواجه می‌شوید.

تب بالا و ریزش مو تلوژن


مهمترین علت ریزش مو تلوژن، افزایش دمای‌بدن یا تب است که معمولا بعد از همه بیماری‌های عفونی و تب دار اتفاق می افتد. بالا رفتن دمای‌بدن باعث تحریک سلول‌های مو و ریزش مو می‌شود. درواقع با افزایش درجه‌حرارت بدن، موها از فاز رشد به فاز استراحت می‌روند و دچار ریزش می‌شود. ریزش مو پس از تب یا بیماری طبیعی‌ست و از آن جا که تب یکی از علائم اصلی و رایج کرونا محسوب می‌شود، ریزش مو بعد از کرونا نیز طبیعی‌ست و اصلا جای نگرانی وجودندارد زیرا این ریزش مو کاملا موقتی است و برای جلوگیری از آن راه‌حل‌های بسیار ساده‌ای وجوددارند.

استرس و ریزش مو تلوژن


پزشکان بر این باورند که استرس فیزیکی و عاطفی همراه با ویروس COVID-19 می‌تواند منجر به ریزش مو برگشت‌پذیر تلوژن شود. این ریزش مو چند ماه پس از یک اتفاق استرس زا مانند ضربه های عاطفی، عمل های جراحی و... اتفاق‌می‌افتد.

با ریزش مو بعد از کرونا چیکار کنیم؟

ریزش مو فوق العاده احساسی است و بسیاری از متخصصان پوست و مو معتقدند که مردم بیش از هر بیماری دیگری برای ریزش مو ناراحت و پریشان می‌شوند. افراد معمولاً روزانه 100 تار مو از دست می‌دهند. تلوژن می‌تواند باعث شود حدود 300 تار مو در روز از بین بروند؛ تجربه ای که باعث ناراحتی و اضطراب زیادی می‌شود. اما خبر خوب این است که ریزش مو تلوژن موقتی‌ست و موها در نهایت رشد خواهندکرد. بااین‌حال، ممکن‌است مدتی طول‌بکشد تا موهای شما به پری و بلندی اولیه خود برسد.

ریزش مو بعد از کرونا

مدیریت استرس

استرس ناشی از ریزش مو در واقع می‌تواند دوباره به بخشی از مشکل تبدیل‌شود. مهم‌ترین نکته این است که به شما اطمینان داده‌شود که ریزش مو قطع‌می‌شود و موها مجددا رشد می‌کنند و حجم موهای شما درست عین قبل خواهدشد. با خودتان مهربان باشید و درک کنید که روزهای سختی را پشت سرگذاشته اید. بپذیرید که مدتی را باید با ریزش مو سپری‌کنید اما این ریزش مو کاملا موقتی‌ست و تمام موهایتان مجددا رشد می‌کنند البته به شرطی که استرس نداشته باشید. یوگا و مدیتیشن می تواند در این مسیر به شما کمک‌کند.
بنابراین اولین‌قدم این است که استرس نداشته‌باشید تا ریزش مو بعد از کرونا هر چه سریع تر قطع‌شود و موهای جدید جایگزین‌شوند.

تنظیم کردن سیکل خواب

خواب‌منظم و باکیفیت می‌تواند عمر فولیکول های مو را تحت‌تاثیر قراردهد. بنابراین در این دوران ریزش مو بعد از کرونا روزی 8 ساعت خواب‌آرام در شب را فراموش‌نکنید.

تغذیه مناسب

با داشتن یک رژیم‌غذایی غنی از موادغذایی، نه‌تنها ریزش مو بعد از کرونا کنترل‌می‌شود بلکه رویش مجدد موها نیز سرعت بالاتری خواهدگرفت.

صبور باشید

توجه‌داشته‌باشید که قطع ریزش مو بعد از کرونا به مرور زمان طی شش‌ماه یا یک‌سال اتفاق‌می‌افتد. موها نیز به آرامی رشد می کنند؛ بنابراین ممکن است لزوماً در چند ماه اول پس از برطرف‌شدن ریزش مو، رشد مجدد مو نداشته‌باشید و این کاملا طبیعی‌ست.

استفاده از روغن های گیاهی

همانطور که گفتیم برای درمان ریزش مو بعد از کرونا، باید روی ایجاد یک سبک زندگی سالم تمرکزکنید که این می‌تواند شامل استفاده از روغن های گیاهی و ارگانیک به صورت موضعی نیز باشد. البته که در انتخاب این روغن ها نیز باید به شدت احتیاط‌کنید و آنها را از برندهای معتبر خریداری‌کنید.

روغن هایی مثل روغن جوانه گندم، روغن رزماری، روغن نارگیل و... می‌توانند به جلوگیری از ریزش مو بعد از کرونا و رشد سریع تر موها کمک‌کنند.

برای خرید روغن های گیاهی خالص و ارگانیک برای جلوگیری از ریزش مو کلیک کنید

خرید روغن رزماری خالص ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

خواص روغن نعناع هندی

4 خواص روغن نعناع هندی که می تواند شما را زیباتر کند!

کسانی که زیبایی پوست و مو مد نظرشان است، از خواص روغن نعناع هندی غافل نشوند. داشتن پوستی صاف و شفاف و بدون چروک، باعث افزایش اعتماد به نفس و حضور موثرتر در اجتماع می‌شود. افرادی که جای جوش و اسکار روی صورت خود دارند، افرادی که با چین و چروک پوستی درگیر هستند و کسانی که پوستی خسته و کدر دارند، همیشه برای پوشاندن این مشکلات خود به لوازم آرایشی پناه می‌برند؛ در حالی که این چاره کار نیست.
ادامه مطلب
منافذ باز پوست صورت

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت

شاید برای شما هم پیش آمده که در آینه به پوست صورت خود نگاه کنید و متوجه شوید که منافذ بزرگی روی پوست شما ایجاد شده‌اند. به خصوص اگر پوست چربی دارید این منافذ ممکن است روی بینی، اطراف گونه و روی پیشانی شما باشند و به راحتی دیده شوند. این منافذ به دلایل مختلفی به وجود می‌آیند. روغن‌های ارگانیک برای درمان قطعی منافذ باز پوست صورت بسیار مفید هستند. بر خلاف باور عموم همه انواع پوست‌ها ( چرب، خشک و مختلط) می‌توانند از روغن‌های ارگانیک استفاده کنند. اما باید توجه داشته باشید که پوست‌های چرب لازم است از روغن‌های سبکی استفاده کنند که به سرعت جذب پوست می‌شوند.  
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید