سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
خواص روغن رازیانه
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
به قلم نارین‌گل

خواص روغن رازیانه ، تاثیرش بر سلامتی معده و دستگاه تنفسی و نحوه ی مصرف آن

رازیانه از خانواده‌ی چتریان است .در مصر قدیم علاوه بر این که از رازیانه به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شد ، تاثیرات دارویی‌اش نیز بسیار شناخته شده و به کار می‌رفت. مصریان به ویژگی‌های درمانی رازیانه آشنایی کامل داشتند و از آن در درمان بیماری‌های مختلف کمک می‌گرفتند . این گیاه در اکثر مناطق گرم دنیا به صورت خودرو می‌روید . ارتفاع ساقه‌اش تا 2 متر هم می‌رسد و گل‌هایش به رنگ زرد هستند .در ایران این گونه از شمال ( گرگان ، دره‌‌ی هراز ) آذربایجان(تبریز) ،کردستان کرمان (ماکبری) و خراسان جمع‌آوری می‌شود. برای آشنایی با خواص روغن رازیانه در ادامه با ما همراه باشید.

رازیانه انواع مختلی دارد. روغن معطر آن را از دانه‌های گیاه می‌گیرند . در برخی موارد از برگ‌ها و ریشه‌ی آن نیز استفاده می‌شود .

ویژگی درمانی

مهم‌ترین خواص روغن رازیانه بر فعالیت‌های سیستم گوارش (مجاری گوارشی) و سیستم تنفسی( راه‌های تنفس) است .در برونشیت‌ها خلط آور است و ناژک‌های مخاطی را تحریک کرده ، باعث تخلیه‌ی خلط همراه سرفه می‌شود.

در سیستم گوارشی ، روغن رازیانه اشتها را کاهش می‌دهد . ضد نفخ است وهضم را آسان‌تر می‌کند .در مجموع به گوارش و هضم غذا کمک فراوانی کرده و باعث تحریک عضلات معده و روده می‌شود . به علاوه روغن معطر رازیانه تکرر ادرار می‌آورد و بر دردهای قاعدگی تاثیر گذاشته و در نتیجه شیر مادر را زیاد می‌کند و در آخر به رازیانه صفت ضدعفونی کننده و باکتری کش نیز داده‌اند . این خصوصت که باعث دفع انگل‌های روده می‌شود هنوز ثابت نشده است .

خواص روغن رازیانه

موارد استعمال

مهم‌ترین خواص روغن رازیانه درمان مشکلات گوارشی ، نفخ ، گرفتگی عضلات و قولنج است .

رازیانه اشتها را کم می‌کند ، در درمان برونشیت‌ها و سرفه‌های ناشی از این بیماری نیز بسیار مفید است .به عنوان دارویی مناسب به افرادی که آسم دارند ، در کنار دیگر داروهای ، توصیه می‌شود .

قالبیت دیگر رازیانه این است که ادرار را زیاد کرده و باعث می‌شود سنگ‌های کلیوی تشکیل نشود . نقرس و دردها قاعدگی را از بین می‌برد .مصرف خارجی روغن رازیانه در برطرف کردن عفونت بافت‌های پیوندی ، عفونت‌های دهان و مجاری تنفسی پیشنهاد می‌شود و مصرف آن برای بهداشت لثه نیز مفید است .به کودکانی که ناآرام هستند و مرتبا گریه‌های عصبی می‌کنند ، رازیانه تجویز می‌شود .

طریقه‌ی مصرف

جوهر و چای رازیانه بیشتر از دیگر محصولات مود مصرف قرار می‌گیرند .(کودکان کمتر از 6 سال نباید جوهر رازیانه را مصرف کنند ).

برای برطرف کردن عفونت‌های دهان و مجاری تنقسی و بهداشت لثه نوشیدن چای رازیانه و غرغره‌ی محلول آن توصیه می‌شود . همچنین می‌توان پس از مسواک کردن ، لثه را با چند قطره روغن رقیق نشده‌ی رازیانه ماساژ داد .

مهم‌ترین درمان برای نفخ یک چای از مخلوط رازیانه و زیره کوهی است که به میزان مساوی از هر کدام مخلوط کرده و چای آن را آماده می‌کنیم. (مانند روش تهیه‌ی چای رازیانه )

خواص روغن رازیانه

میزان مصرف

بزرگسالان و نوجوانان می‌توانند روزانه 3 بار و هربار 2 تا 5 قطره از جوهر رازیانه را قبل یا بعد از غذا میل کنند .بچه‌ها از 6 سال به بالا 1 تا 3 قطره مصرف کنند .جوهر را بر روی قند و یا همراه عسل به دهان گذاشته و آرام آرام می‌مکند .

برای تهیه چای ، 1 قاشق چایخوری رازیانه برای هر فنجان چای کافی است .آب را جوشانده و رازیانه را به آن اضافه می‌کنیم . پس از چند دقیقه چای آماده است . روزانه 3 فنجان قبل یا بعد از غذا نوشیده شود .برای بچه‌ها نصف فنجان چای کافی است .برای نوزادان 1 تا 2 قاشق غذاخوری در روز چای رازیانه مفید خواهد بود .به منظور تهیه‌ی محلول‌های شستشو دهنده‌ی دهان می‌توان از چای رازیانه (3 قاشق چایخوری در یک چهارم لیتر آب) استفاده کرد .2 تا 6 بار در روز این محلول را غرغره کنید .

احتیاطات

مصرف زیاد رازیانه باعث حالت‌های تهاجمی شده و اختلالات حواسی می‌آورد .در کودکان می‌بایست حتما به دستورالعمل و مقدار مصرف رازیانه توجه کرد .

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

درمان چاکرای سوم

پاکسازی و درمان چاکرای سوم (چاکرای خورشیدی)

چاکرای سوم یا چاکرای خورشیدی پشت ناف قرار گرفته است. اگر از کودکی تا به حال با موقعیت هایی مواجه بوده اید که حس کردید کنترلی بر زندگی خود ندارید، اگر خود را بدون اراده و نیرو حس می کنید اگر منابع قدرت برای شما افراد دیگری هستند که در مقابلشان احساس ضعف می کنید، اگر بیش از اندازه به دنبال کنترل کردن دیگران هستید چاکرای سوم شما نیاز به متعادل شدن دارد.از مراقبه تا رایحه درمانی و یوگا، راه های بسیاری برای درمان و به تعادل رساندن چاکرای سوم وجود دارد.

ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید