سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
نحوه مصرف خاک رس
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
به قلم نارین‌گل
خرید روغن بادام شیرین ارگانیک

مواد آرایشی خودتان را بسازید ( پیشگیری از آلرژی‌ پوست به مواد آرایشی شیمیایی )

مواد آرایشی خودتان را بسازید ( پیشگیری از آلرژی‌ پوست به مواد آرایشی شیمیایی )

مواد آرایشی تجاری معمولا بسیار گران و حاوی ترکیبات بسیار متنوعی است – که هر یک می‌تواند موجب واکنش آلرژی شود . برای پیشگیری از آلرژی‌ پوست به مواد آرایشی تجاری، آن ها را خودتان بسازید.

در اینجا توصیه‌هایی برای ساخت فراورده‌های پوستی‌ِ نسبتا ارزان و ساده ارائه شده است . معمولا این فراورده‌ها واکنش‌های نامطلوب بسیار اندکی دارند و حداقل شما تمام محتوایات آن‌ها را مشناسید و می‌توانید در صورت لزوم از ترکیب خاصی که موجب آلرژی می‌شود اجتناب کنید .

اخطار

حتی طبیعی‌ترین ترکیبات ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کنند ، لذا برای پیشگیری از آلرژی‌ پوست ،همیشه اول این مواد را روی ناحیه‌ی کوچکی از پوست ، مثلا زیر بازو که حساسیت ویژه‌ای داد ، امتحان کنید . علاوه بر خود این ترکیبات ، میوه‌ها و سبزی و حتی لانولین ، ممکن است به سموم دفع آفات یا سایر مواد شیمیایی آلوده باشند .

پاک کردن صورت

1)روغن زیتون

روغن زیتون آرایش چشم را بر‌می‌دارد و یک پاک کننده هم محسوب می‌شود . پس از برداشتن مواد آرایشی صورت را با آب گرم بشویید . روغن بادام ، روغن برزک یا هر روغن خوراکی دیگری را می‌توان به کار بُرد اما مواظب باشید روغن وارد چشمتان نشود .

2) آبدوغ

آبدوغ مخصوصا طراوت بخش است . درست مانند هر پاک‌کننده‌ی دیگری آن را استفاده کنید . در یخچال نگهداری شود .

از آن‌جا که آبدوغ چربی کمی دارد ، می‌توان از آن به جای کرم نیز استفاده کرد .

3)بخار دادن صورت

جوشانده غلیظ از گل‌های بابونه خشک دَم کنید ، در آن را ببندید و بگذارید چند دقیقه بماند . در قوری را بردارید و در حالی که حوله‌ی بزرگی روی سرتان انداخته‌اید صورتتان را در 30 سانتیمتری قوری قرار نگه دارید . این کار را به مدت 3 تا 4 دقیقه انجام دهید ؛ سپس دوباره جوشانده را گرم و حرکت را تکرار کنید . در پایان صورتتان را با آب سرد یا آب معدنی بشویید .

گیاهان دیگری هم برای این منظور به کار می‌روند مانند : آویشن ، اکلیل کوهی یا رزماری ، اسطوخودوس و چمن معطر . از برگ و گل این گیاهان استفاده کنید .

ماسک‌های گیاهی صورت

این ماسک‌های فراورده‌های دفعی متابولیک (سموم) را از سطح پوست بیرون می‌کشند . آن‌ها پوست و گردش خون را هم تقویت می‌کنند . در زیر توصیه‌هایی برای ماسک‌های صورت آمده است . شما می‌توانید چنین ماسک‌هایی را با مواد مشابهی که در آشپزخانه دارید بسازید .

برای به دست آوردن تمام فواید ماسک صورت ، در حین استفاده از آن دراز بکشید و برای 10 تا 15 دقیقه پاهایتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید ؛ پیشگیری از آلرژی‌ پوست ، ماسک را روی چشم‌هایتان به کار نبرید اما چشمان خود را چای کیسه‌ای سرد یا برش‌های خیار ببندید .

برای پوست چرب

فقط روی مناطق چرب صورت مانند اطرافی بینی و چانه به کار رود .

- آرد بادام با سفیده‌ی تخم مرغ زده شده .

- آرد تخم برزک همراه با یا اب لیمو

- آرد جو دو سر کاملا نرم مخلوط با ماست یا شیر ولرم

- آرد ذرت مخلوط با آبدوغ

برای پوست خشک

- آووکادوی له شده

- روغن کرچک همراه با مقداری آرد بادام ( روغن کرچک اثر جذاب کننده دارد .)

- مواد قابض برای پوست چرب

- آّب لیمو یا سرکه‌ی سیب رقیق شده – حدود یک قاشق غذاخوری در یک فنجان آب .(می‌توانید آن را در بطری و در یخچال نگهداری کنید ) .

- جوشانده مریم گلی ، آویشن ، یا مرزنجوش : آن‌ها را سرد ، صاف در یخچال نگهداری کنید (تا پنج روز قابل نگهدرای هستند ).

برای پوست خشک

- جوشانده بابونه

مرطوب کننده‌

هر عصاره خوراکی را می‌توان به عنوان مرطوب کننده به کار برد ، همراه با کمی عصاره معطر برای خوش عطر شدن و فواید درمانی دیگر . یکی از ترکیب‌هایی که نگارنده این مطلب با مفقیت به کار برده‌ام عبارت است از :

- عصاره‌های فرّار :

6 قطره روغن ریحان ، 6 قطره بابونه‌ی آبی ، 6 قطره چمن معطر ، 12 قطره عصاره همیشه بهار ، 12 قطره گُل راعی دستورالعمل‌ زیر برای پوست‌های پیر و چروکیده و پیشگیری از آلرژی‌ پوست به مواد آرایشی تجاری مفید است . مشکل آن است که این ترکیب خیلی چرب است . من هر روز صبح ابتدا این ترکیب را با صورتم می‌مالم ، یک نوشیدنی می‌نوشم و سپس به پیاده‌روی صبحگاهی می‌روم . امیدوارم با عینک آفتابی کسی مرا نشناسد یا آن‌که کسانی که مرا می‌بینند و می‌شناسند خیال کنند عرق کرده‌ام . پس از حدود یک ساعت بقایای این ترکیب را با آب گرم می‌توان شست :

مواد لازم :

25 میلی‌لیتر آووکادو

25 میلی‌لیتر گل پامچال شب

25 میلی‌لیتر روغن روغن بادام

25 میلی لیتر روغن هسته زردآلو

کرم‌های مرطوب کننده‌ی تجاری

کرم مرطوب کننده‌‌ی آبی یا ویتامین B ساده ، که در داروخانه‌ها وجود دارد ، به عنوان یک کرم مرطوب کننده یا پاک کننده به خوبی عمل می‌کند : نوعی را انتخاب کنید که به آن حساسیت ندارید ، سپس آن را با آب مخلوط کنید تا یک کرم سبک و کم چربی به دست آید .

اگر بخواهید برای پیشگیری از آلرژی‌ پوست به مواد آرایشی تجاری می‌توانید در ساخت لوازم آرایشیتان گیاهان و عصاره‌های مورد نظرتان را به کرم بیفزایید ، همان طور که در این کتاب به اشاره کرده‌ام . برخی پیشنهادها از این قرار است :

- گرد شیرین بیان و چند قطره عصاره بابونه

- عصاره همیشه بهار ،

- گلیسیرین و روغن ویتامین E

- جوجوبا و عصاره همیشه بهار ،

- عصاره گل راعی و عصاره اسطوخودوس

چشم‌های پف آلود

- سیب زمینی خام رنده شده را در پارچه‌ی نازکی بریزید . آن را روی چشم‌ها قرار دهید و در حالی که پاها بالاتر از بدن قرار داده شده‌اند 15 دقیقه استراحت کنید .

- چای کیسه‌ای سرد ، یا برش‌های خیار خام و سرد نیز می‌توان مفید باشد .

منبع خبر: از کتاب درمان های گیاهی نشر ققنوس

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید