سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
رایحه درمانی
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
به قلم نارین‌گل
خرید روغن لوندر فرانسوی ارگانیک

رایحه درمانی با روغن های اسانسی

این روزها که همه سعی می­‌کنند تا جای ممکن از مصرف داروهای شیمیایی برای بهبود سلامت خود دوری کنند، روش‌های طبیعی پررنگ­تر شده­‌اند. یکی از این روش­‌ها، رایحه درمانی با روغن‌­های اسانسی است. استفاده از روغن­‌های ارگانیک اصل در آروماتراپی از جمله راهکارهایی است که برای بهبود سلامت جسم و روح کاربرد دارد. ما در این مقاله می­‌خواهیم به صورت تخصصی در مورد این فرایند صحبت کنیم تا با آگاهی کامل در خصوص انجام رایحه درمانی تصمیم بگیرید.

آنچه در این مقاله می­خوانید:

  • رایحه درمانی یا آروماتراپی چیست؟
  • روش­‌های استفاده از رایحه­ درمانی
  • فواید رایحه ­درمانی با روغن‌های اسانسی
  • معرفی روغن­‌های محبوب در رایحه ­درمانی
  • نکاتی برای شروع کار با روغن‌­های اسانسی در آروماتراپی
  • توصیه‌هایی برای نتیجه‌گیری بهتر از رایحه ­درمانی با روغن‌های اسانسی

رایحه ­درمانی (Aromatherapy) یک روش درمانی مکمل و جایگزین است که از خواص درمانی روغن‌های گیاهی برای بهبود سلامت جسمی و روانی استفاده می‌کند. روغن‌های گیاهی مایعات تقریبا غلیظی هستند که از قسمت‌های مختلف گیاهان، مانند گل‌ها، برگ‌ها، ساقه‌ها، ریشه‌ها و دانه‌ها استخراج می‌شوند. این روغن‌ها دارای ترکیبات شیمیایی پیچیده‌ای هستند که می‌توانند بر سیستم‌های مختلف بدن تأثیر بگذارند.

رایحه ­درمانی به روش­ه‌ای مختلفی انجام می­شود، از جمله:

1- بوییدن

این روش رایج‌­ترین روش رایحه ­درمانی است. روغن­های اسانسی را می­توان به صورت مستقیم بو کنید یا می­توان آنها را با کمک دیفیوزر و یا اسانس­‌سوز در هوا پخش کرد.

رایحه درمانی

2- ماساژ

در این روش، روغن­های اسانسی را بایستی حتما با یک روغن حامل ترکیب کرده و سپس پوست را با آن ماساژ داد. هنگام انتخاب اسانس­های گیاهی برای ماساژ در آروماتراپی، باید به عوامل مختلفی مانند نوع ماساژ، وضعیت سلامتی گیرنده ماساژ و ترجیحات شخصی فرد توجه شود. هنگام ترکیب اسانس­ها برای ماساژ، باید نسبت روغن­ها به طرز صحیح رعایت شود. به طور کلی، توصیه می­شود که از هر اسانس 2-3 قطره در ترکیب با روغن­های حامل استفاده کنید.

چند ترکیب اسانس گیاهی محبوب برای ماساژ آورده شده است:

  • برای کاهش استرس و اضطراب: نعناع فلفلی، اسطوخودوس، یاسمن
  • برای بهبود گردش خون: نعناع فلفلی، اکالیپتوس، پونه
  • برای کاهش درد: نعناع، لیمو، اسطوخودوس
  • برای بهبود سلامت پوست: اکالیپتوس، لیمو، اسطوخودوس

3- استحمام

می­توان چند قطر از روغن گیاهی اصل را در یک وان ریخت و برای مدتی در آن بمانید؛ خواص درمانی این روغن­‌ها جذب پوست شما می­شوند.

استفاده از این روغن‌­های گیاهی اصل در قالب آروماتراپی کاربردهای فراوانی دارد که در ادامه به شرح آنها پرداخته می­‌شود:

1- بهبود خلق و خو

روغن­‌های گیاهی با هر کدام از روش­های گفته‌­شده که مورد استفاده قرار گیرند، می­توانند موجبات بهبودی در خلق و خو را ایجاد کنند. بهبود خلق و خو به معنای احساس بهتر بودن در مورد خود و زندگی است. این موضوع می­تواند شامل احساس شادی، آرامش، رضایت و امید باشد.

بهبود خلق و خو می­تواند به شما کمک کند تا با استرس و چالش‌­های زندگی کنار بیایید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

در ادامه به چند روغن برای این هدف اشاره شده است:

  • روغن شمعدانی
  • روغن لیمو
  • روغن پرتقال
  • روغن میخک
  • روغن دارچین

2- رفع استرس و افزایش آرامش

در رایحه‌­درمانی با روغن­‌های اسانسی انواع مختلفی از روغن­‌ها وجود دارند که می­توانند برای ایجاد آرامش استفاده شوند. در اینجا چند مورد از رایج­‌ترین آنها آورده شده است:

  • روغن اسطوخودوس
  • روغن نعناع
  • روغن نعناع فلفلی
  • روغن یاس
  • روغن هل
  • روغن بابونه
  • روغن بهارنارنج

3- درمان مشکلات بی خوابی

خواب یک نیاز اساسی برای سلامت جسمی و روحی است. تحقیقات نشان می­دهد که کمبود خواب می­تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند چاقی، بیماری قلبی، دیابت و افسردگی شود.

رایحه­ درمانی یک روش درمانی طبیعی است که از روغن­‌های اسانسی گیاهان برای بهبود وضعیت خواب کمک می­گیرد. آروماتراپی با کاهش استرس و اضطراب و همچنین بهبود گردش خون و افزایش سطح اکسیژن رسانی به مغز، می تواند در آرام کردن ذهن موثر باشد و نتیجه آن یک خواب راحت است.

چند مورد از روغن‌­های گیاهی محبوب برای ایجاد خواب بهتر عبارتند از:

  • روغن اسطوخودوس
  • روغن نعناع
  • روغن رز
  • روغن بهارنارنج

4- ضدعفونی هوا و از بین بردن آلودگی ها

روغن­‌های ارگانیک اصل می­توانند برای از بین بردن هرگونه آلودگی هوا از جمله برای از بین بردن بوی بد محیط استفاده شوند. آنها می­توانند علاوه براینکه محیط را خوشبوکرده، ضدعفونی نمایند، باکتری ها و آلودگی های هوای محیط را از بین ببرند. می­توانید از طریق اسپری کردن و یا با کمک دیفیوزر از این خاصیت روغن­‌های اسانسی بهره بگیرید.

برخی از این روغن‌­ها برای از بین بردن آلودگی محیط در مقایسه با سایر روغن­‌ها، تاثیرگذاری بیشتری دارند.

رایحه درمانی

5- افزایش تمرکز

روغن­‌های ارگانیک اصل می­توانند به بهبود تمرکز کمک کنند. آنها می­توانند با کاهش میزان استرس و اضطراب، تحریک جریان خون رسانی به مغز و افزایش هوشیاری موجب بالا رفتن تمرکز در فرد شوند.

با روش­‌های مختلف می­توان از این خاصیت روغن­‌های گیاهی بهره گرفت؛ از طریق اسپری کردن و یا با کمک دستگاه دیفیوزر و اسانس­‌سوزها، فضا را به عطر اسانس مورد نظر معطر کنید.

برخی از این روغن‌­ها به طور ویژه برای بهبود تمرکز مفید هستند، از جمله:

برخی روغن­‌ها در رایحه ­درمانی در مقایسه با دیگر روغن‌­ها دارای محبوبیت و کاربرد بیشتری هستند.

- روغن مریم گلی

بوییدن این روغن برای کاهش فشار خون، کاهش استرس و تقویت حافظه اثرات قابل ملاحظه­‌ای دارد.

- روغن اسطوخودوس

این روغن گیاهی در ایجاد خوابی آرام تاثیر کم‌­نظیری دارد. روغن لوندر باعث تنظیم ضربان قلب و دمای خون می‌­‎شود.

- روغن پرتقال

کسانی که به هر علت اضطراب و استرس دارند می­توانند با بوییدن این روغن آرام شوند.

- روغن رزماری

همانطور که پیشتر هم اشاره شد، بو کردن عطر اسانس رزماری می­تواند در افزایش سرعت و دقت در حین انجام کارهای ذهنی موثر باشد و همچنین انرژی را در فرد بالا می‌­برد.

- روغن نعناع

رفع خستگی، افزایش هوشیاری و تقویت حافظه و کاهش میل به خوردن شکلات با بو کردن عطر این روغن گیاهی فراهم می­شود.

- روغن اکالیپتوس

یکی از روغن­‌های پرکاربرد در رایحه­ درمانی با روغن­‌های اسانسی، روغن اکالیپتوس است. استفاده از این روغن سبب کاهش مخاط بینی می­‌شود و بنابراین برای رفع مشکلات برگرفته از سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد. البته بوییدن عطر این روغن گیاهی برای رفع سردرد هم مفید است.

- روغن ترنج

تقویت روحیه فرد و ایجاد احساس مثبت در او با استفاده از این روغن اسانسی امکان­‌پذیر است.

- روغن لیمو

این روغن باعث رفع نگرانی و دلواپسی شده و اسپری کردن آن در محیط کار و زندگی باعث دفع حشرات هم می­شود.

تاکنون در مورد فواید انواع روغن­‌های گیاهی در آروماتراپی برای شما بحث شد، در ادامه به نکاتی مهم برای شروع کار با این روغن­‌ها جهت رسیدن به نتیجه بهتر پرداخته شده است.

1- هدف خود را مشخص کنید

قبل از شروع کار با روغن­‌ها، هدف خود از استفاده از آنها را مشخص کنید. به عنوان مثال، آیا می­خواهید استرس را کاهش دهید، می­خواهید خواب بهتری داشته باشید یا می­خواهید خلق و خوی خود را بهبود بخشید؟

هنگامی که هدف خود را مشخص کردید، می توانید روغن مناسب را انتخاب کنید.

رایحه درمانی

2- کیفیت را در نظر بگیرید

در مورد رایحه ­درمانی با روغن‌­های اسانسی این نکته را باید مد نظر داشته باشید که روغن­‌های گیاهی اصل از آن رو که دارای کیفیت خوبی هستند، می­توانند بسیار گران هم باشند. بنابراین کیفیت را در نظر بگیرید و نگران هزینه پرداختی هم نباشید چون روغن­‌ها صرفا در صورت اصل بودن، کارایی لازم را دارند.

روغن­‌های اسانسی با کیفیت بالا از گیاهان ارگانیک و با روش­‌ها و دستگاه­های خاص استخراج می‌­شوند. مثلا محصولات ارائه شده برند نارین گل تولید شده شرکت معتبر موکشا لایف استایل اتریشی هستند که از گیاهان کاشت شده در هند با بهترین دستگاه­ها که مشابه ایرانی ندارند، کار روغن­‌گیری را به انجام می­رساند و در سراسر جهان با بالاترین استانداردها پخش محصول داشته است.

پس هنگام خرید روغن­‌های، به دنبال موارد زیر باشید:

  • نام کشوری که گیاهان در آن رشد کرده‌­اند
  • طریقه روغن­‌گیری و خلوص آن

3- بهترین روش استفاده را انتخاب کنید

در ابتدای بحث، روش‌های استفاده از این روغن­‌ها مورد اشاره قرار گرفتند؛ هر روش مزایا و معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال، بوییدن یک راه سریع و آسان برای دریافت مزایای روغن­‌های اسانسی است، اما می­تواند در برخی از افراد باعث تحریک تنفسی شود.

پس قبل از استفاده از این روغن­‌ها تحقیق کنید و شرایط خود را بسنجید تا بهترین روش را برای اهداف خود پیدا کنید.

4- با احتیاط شروع کنید

روغن‌­های اسانسی بسیار قوی هستند، بنابراین با احتیاط شروع کنید؛ هنگامی که برای اولین بار از این روغن­‌ها استفاده می­کنید، از مقدار کمی شروع کرده و واکنش خود را ببینید. اگر احساس ناراحتی کردید، استفاده از آن روغن را متوقف کنید.

در اینجا چند نکته ایمنی برای استفاده از روغن­‌های گیاهی آورده شده­‌اند:

  • روغن‌­های اسانسی را هرگز به طور مستقیم روی پوست استفاده نکنید.
  • از این روغن‌­ها در اطراف چشمان یا دهان خود استفاده نکنید.
  • اگر باردار هستید، شیر می­دهید یا سابقه بیماری خاصی دارید، قبل از استفاده از این روغن­‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

با پیروی از این نکات، می­توانید از رایحه­ درمانی با روغن­‌های اسانسی برای بهبود سلامت و رفاه خود به طور ایمن و موثر استفاده کنید.

اگر می­خواهید از رایحه­ درمانی با روغن­‌های اسانسی به بهترین نتیجه دست پیدا کنید، بهتر است به نکات گفته­‌شده در ادامه توجه کنید:

- با یک رایحه‌درمانگر مجرب مشورت کنید.

یک رایحه‌درمانگر مجرب می‌تواند به شما کمک کند تا روغن‌های مناسب را برای اهداف خود انتخاب کنید و نحوه استفاده صحیح از آنها را بیاموزید.

- یک دفترچه یادداشت داشته باشید.

هنگامی که از روغن­‌های اسانسی استفاده می­کنید، یادداشت بردارید که از چه روغن­‌هایی استفاده می­کنید، چگونه از آنها استفاده می­کنید و در زمان مصرف چه احساسی دارید. این موضوع به شما کمک می­‌کند تا اثرات روغن‌­های گیاهی را ردیابی کرده و بهترین ترکیبات را برای خود پیدا کنید.

- صبر داشته باشید.

روغن­‌های ارگانیک اصل ممکن است بلافاصله اثر نگذارند. امکان دارد چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد تا متوجه مزایای آنها شوید. با صبر و حوصله، می­توانید از این روغن­‌ها برای بهبود سلامت خود کمک بگیرید.

رایحه درمانی با روغن‌های اسانسی یک پیشنهاد مناسب برای داشتن روزی خوب و شبی آرام است. انواع مختلفی از روغن‌های اسانسی وجود دارند که هر کدام دارای خاصیت ویژه‌­ای بوده و در این مقاله به صورت کامل در مورد آنها صحبت شده است.

برخی از آنها دارای محبوبیت بیشتری هستند، از جمله روغن اسطوخودوس یا روغن پرتقال. اما مهم آن است که شما هدف خود را از انجام فرایند رایحه درمانی بدانید. مثلا افزایش انرژی را می‌خواهید یا بهبود خلق و خو و... پس با تمرکز لازم هدف خود را مشخص کرده و سپس از روغن­‌ها استفاده کنید؛ به مرور متوجه خواهید شد با کدام یک از روغن­‌های گیاهی احساس خوبی دارید و به این ترتیب پایه اصلی آروماتراپی در شما مشخص می‌شود.

پس بد نیست برای یک بار هم که شد آروماتراپی با روغن‌های اصل گیاهی را تجربه کنید تا ببینید آیا مشتاق ادامه دادن هستید یا خیر.

خرید روغن پرتقال ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید