سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
کنترل استرس
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
به قلم نارین‌گل
خرید روغن بادام شیرین ارگانیک

فواید بی‌نظیر آروماتراپی بر کنترل استرس

آروماتراپی یا رایحه‌درمانی نوعی درمان شفابخش به‌شمار می‌آید که توسط عصاره طبیعی گیاهان انجام‌ می‌شود. رایحه‌درمانی به‌کمک رایحه روغن‌های معطر، به درمان بیماری‌های جسمی و سلامت روان و کنترل استرس کمک می‌کند. به بیانی آروماتراپی تلفیق هنر و علم است که یکی از بهترین راه‌ های کاهش اضطراب به شمار می رود؛ اخیراً این نوع درمان در زمینه‌های علمی و پزشکی شهرت پیدا کرده است و کاربردهای زیادی دارد که در ادامه بیشتر به بررسی این درمان می‌پردازیم.

فهرست مطالبی که در این مقاله به آن می پردازیم:

  • آروماتراپی چگونه به‌عنوان درمان برای کنترل استرس و سلامت روان شهرت یافت؟
  • آروماتراپی چگونه انجام ‌می‌شود؟
  • فواید آروماتراپی
  • تأثیر آروماتراپی بر کنترل استرس
  • انتخاب متخصص آروماتراپی
  • اسانس‌های مورد استفاده در آروماتراپی برای کنترل استرس
  • جلسات آروماتراپی چگونه انجام‌ می‌شود؟
  • نکات مراقبتی و عوارض احتمالی
  • چه افرادی مجاز به انجام آروماتراپی نیستند؟

آروماتراپی چگونه به‌عنوان درمان برای کنترل استرس و سلامت روان شهرت یافت؟

طبق تحقیقات، آروماتراپی یا رایحه‌درمانی از هزاران سال پیش توسط انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته ‌است؛ فرهنگ‌های باستانی در چین، هند، مصر و دیگر کشورها قسمت‌های مختلف گیاهان را در رزین‌ها، مومیایی‌ها و روغن‌ها ترکیب می‌کردند و از آن ترکیب برای اهداف پزشکی و مذهبی استفاده می‌کردند. همچنین به‌مرور دریافتند که این مواد برای کاهش اضطراب و کنترل استرس نیز مفید هستند.

بسیاری از محققان، اولین تقطیر اسانس را به ایرانیان در قرن دهم نسبت می‌دهند؛ اما ممکن است پیش از آن نیز توسط مردم کشورهای دیگر نیز انجام شده باشد. در نهایت در قرن نوزدهم، فواید آروماتراپی برای درمان بیماری توسط پزشکان فرانسوی کشف شد.

اصطلاح رایحه‌درمانی یا همان آروماتراپی، توسط یک عطرساز و شیمی‌دان فرانسوی، رنه موریس گاتفوسه در کتابی که در مورد این موضوع در سال 1937 منتشر شد، نام‌گذاری شد. او پیش از نگارش این کتاب، پتانسیل درمانی اسطوخودوس را نیز برای بهبود سوختگی کشف کرده ‌بود.

آروماتراپی چگونه انجام ‌می‌شود؟

ممکن است به نظر برسد که رایحه‌درمانی، تنها از طریق بویایی و استنشاق انجام ‌می‌شود؛ اما می‌توان به‌جز بویایی، روغن‌ها را روی پوست ماساژ داد. آروماتراپی از طریق حس بویایی و جذب روغن‌های معطر از طریق پوست، به‌تنهایی یا به‌همراه محصولات ذیل استفاده می‌شود:

  • دیفیوزرها
  • نمک‌های حمام
  • روغن‌های بدن، کرم‌ها یا لوسیون‌ها برای ماساژ یا استفاده موضعی
  • کمپرس سرد و گرم

می‌توانید از روغن‌های مخصوص آروماتراپی به‌همراه یک یا چند محصول به‌صورت ترکیبی استفاده کنید و به هیچ عنوان از اسانس ها به صورت تنها برروی پوست برای ماساژ استفاده نکنید.

فواید آروماتراپی

از جمله فواید آروماتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود کیفیت خواب
  • کنترل استرس و ایجاد احساس آرامش
  • بهبود درد مفاصل
  • درمان سردرد و میگرن
  • مبارزه با میکروب و باکتری

همچنین، امکان دارد آروماتراپی به بهبود برخی موارد از جمله موارد ذیل کمک کند:

  • بی‌خوابی
  • خستگی شدید
  • افسردگی
  • مسائل قاعدگی

توجه داشته باشید که رایحه‌درمانی یا آروماتراپی درمان قطعی برای این بیماری‌ها نیست و فقط می‌تواند به عنوان درمانی مکمل تاثیرگذار باشد.

تأثیر آروماتراپی بر کنترل استرس

رایحه‌درمانی می‌تواند یک درمان طبیعی برای کاهش و کنترل استرس باشد. این درمان شامل استشمام عطر اسانس‌هایی است که از گیاهان استخراج می‌شوند تا سلامتی و تندرستی را افزایش دهند و باعث ایجاد آرامش در افراد شوند. به این شکل که سیستم بویایی شما مستقیماً بر بخشی از مغز که احساسات را تنظیم می‌کند تأثیر می‌گذارد. اسانس‌های آرامش‌بخش می‌توانند با تأثیر بر این بخش، استرس را کنترل کرده و به آرامش و بهبود کیفیت خواب نیز کمک کنند. از نظر بسیاری از افرادی که این درمان را استفاده کرده‌اند، آروماتراپی از بهترین راهکارهای کنترل استرس است.

استفاده از روغن‌های اسانسی به همراه شمع معطر، می‌تواند استرس را تا حد زیادی کنترل کند. پیشنهاد ما به شما استفاده از اسانس‌های اسطوخودوس، پرتقال، لیمو، مریم گلی و یلنگ یلنگ جهت آروماتراپی است.   می‌توانید محصولات آروماتراپی را از سایت نارین گل خریداری کنید و تجربه آرامشی بی نظیر را به‌خود هدیه دهید.

انتخاب متخصص آروماتراپی

اگر می‌خواهید آروماتراپی را به‌طور کاملاً صحیح و تأثیرگذار انجام دهید، بهتر است از یک متخصص مجرب در این زمینه کمک بگیرید؛ به‌ویژه اگر بار اولی است که این‌کار را انجام می‌دهید یا می‌خواهید از آروماتراپی به‌عنوان درمان برای کنترل استرس یا بیماری خاصی استفاده کنید. به همین منظور، می‌توانید از آروماتراپیست‌ها در سالن‌های اسپا یا یوگا کمک بگیرید.

پیش از انجام آروماتراپی، در جلسات مشاوره با آروماتراپیست به‌طور دقیق به سؤالات پاسخ دهید و مشکل خود را بگویید تا متخصص بتواند شیوه صحیح را برای مشکل شما پیدا کند. تأثیر آروماتراپی در جلسه اول مشهود است اما برای بهبودی و تاثیر کامل این درمان، باید جلسات خود را تا پایان ادامه دهید. تعداد جلسات و زمان هر جلسه را آروماتراپیست تشخیص می‌دهد.

توجه داشته ‌باشید که آروماتراپی یک درمان مکمل است و جایگزین درمان اصلی نیست؛ بنابراین، پیش از انجام این‌کار با پزشک خود مشورت کنید و طی جلسات آروماتراپی و درمان با پزشک خود هماهنگ شوید.

با وجود همه این موارد، اگر بخواهید خودتان آروماتراپی را به‌عنوان درمان استرس در خانه شروع کنید، کتاب‌ها و مطالب زیادی برای آموزش آروماتراپی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

اسانس‌های مورد استفاده در آروماتراپی برای کنترل استرس

اسانس‌ها، عصاره غلیظ گیاهان هستند که از ریشه برگ، دانه یا شکوفه گیاهان به‌دست می‌آیند. هر نوع اسانس، حاوی ترکیب خاص خود است که خواص متفاوتی دارند و برای درمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از روغن‌ها برای ارتقا بهبود جسمانی و برخی برای بهبود بیماری‌های روان مانند کنترل استرس استفاده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، روغن بهارنارنج حاوی مقدار زیادی ماده فعال است که حسی آرامش‌بخش به شما می‌بخشد و برای رفع استرس مفید است.

همچنین آروماتراپی با اسانس ترنج به دلیل داشتن ترکیبات تسکین دهنده و با ارسال سیگنال به مغز باعث ترشح دوپامین شده و به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند.

اگر قصد خرید روغن‌ها و سایر محصولات آروماتراپی را دارید، می‌توانید بهترین محصولات آروماتراپی را از سایت نارین گل خریداری کنید.

کنترل استرس
جلسات آروماتراپی چگونه انجام‌ می‌شود؟

طی جلسات آروماتراپی آروماتراپیست‌های حرفه‌ای، پرستاران، فیزیوتراپ‌ها و ماساژدرمان‌ها رایحه‌درمانی موضعی یا استنشاقی را ارائه می‌دهند. فقط متخصصان آموزش دیده خاص می‌توانند درمانی را ارائه دهند که شامل مصرف خوراکی روغن‌های ضروری است؛ در اکثر مواقع استفاده خوراکی از این اسانس‌ها ممنوع است.

در اولین جلسه آروماتراپی، پزشک یا آروماتراپیست در مورد سابقه پزشکی و علائم شما و همچنین رایحه‌هایی که ممکن است دوست داشته ‌باشید، سؤال می‌کند. امکان دارد که طی آروماتراپی، مستقیماً از یک تکه پارچه یا به‌طور غیرمستقیم از طریق استنشاق بخار، بخارسازها یا اسپری‌ها، اسانس‌ها را هدایت کنند. متخصص همچنین ممکن است روغن‌های ضروری رقیق شده را در طول ماساژ به پوست شما بمالد. در صورت لزوم ادامه درمان آروماتراپی در خانه، پزشک به شما توضیح خواهد داد که چگونه از اسانس‌ها در خانه استفاده کنید.

نکات مراقبتی و عوارض احتمالی

بیشتر اسانس‌های مورد استفاده در آروماتراپی، بی‌خطر هستند و اگر به شیوه صحیح استفاده شوند، فواید بسیاری در کنترل استرس و سایر بیماری‌های روانی و حتی دردهای جسمی دارند. اگر از روغن‌های خاصی برای درمان آروماتراپی استفاده می‌کنید، به نکات ذیل دقت کنید:

  • روغن‌های ضروری و درمانی را مستقیماً روی پوست خود استفاده نکنید.
  • حتماً از روغن حامل برای رقیق کردن روغن‌ها استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از روغن‌ها، حتماً تست حساسیت پوستی انجام دهید.
  • ممکن است این روغن‌ها باعث حساسیت پوست نسبت به آفتاب شوند؛ بنابراین سعی کنید در معرض آفتاب مستقیم قرار نگیرید یا در صورتی که مجبور شدید از خانه بیرون بروید، حتماً از ضدآفتاب با SPF

حداقل 30 استفاده کنید.

  • کودکان و زنان باردار یا شیرده تنها در صورت اجازه پزشک از اسانس‌ها استفاده کنند.
  • روغن‌ها خوراکی نیستند؛ به هیچ‌عنوان از آنها استفاده خوراکی نکنید.

عوارض احتمالی استفاده از اسانس‌ها عبارتند از:

  • تحریک آسم در صورت ابتلا به این بیماری
  • سردرد
  • واکنش‌های آلرژیک
  • تحریک پوست
  • حالت تهوع

روغن‌های اسانسی مانند لوندر و بهارنارنج، به دلیل غلظت زیاد ممکن است باعث تحریک پوست شما شوند؛ به همین دلیل حتما روغن پایه ماساژ ( مانند روغن بادام شیرین ، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا ) را قبل از استفاده روی پوستتان، به اسانس اضافه کنید.

چه افرادی مجاز به انجام آروماتراپی نیستند؟

بانوان باردار، افراد مبتلا به آسم یا افرادی که سابقه آلرژی دارند تنها با مجوز پزشک می‌توانند از درمان آروماتراپی استفاده کنند.

 اکثر این روغن‌ها بدون عوارض هستند؛ اما اگر در حال استفاده از داروی پوستی خاصی هستید بهتر است در مورد نوع روغن مورد استفاده خود با پزشک مشورت داشته‌باشید.

سخن پایانی

آروماتراپی درمان جدیدی نیست و از قرن‌ها پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته ‌است؛ اما در حال حاضر این روش مورد استقبال بیشتری قرار گرفته و کاربردهای آن بیشتر کشف شده ‌است. آروماتراپی تأثیر زیادی روی کنترل استرس و سایر بیماری‌های اعصاب و روان دارد و درمانی آرامش‌بخش است؛ اما اکثر تأثیرات آن روی بیماری‌های جسمی هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری برای اثبات دارد. همچنین، دقت داشته ‌باشید که انتخاب آروماتراپیست حرفه‌ای برای گرفتن بهترین نتیجه از این درمان، اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل در مورد انتخاب متخصص آروماتراپی دقت لازم را به خرج دهید. این روش مانند هر درمان دیگر ممکن است در کنار مزایای آن، معایب و عوارضی نیز به‌همراه داشته ‌باشد؛ به همین دلیل قبل از هرگونه اقدام در این زمینه با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید و تحقیقات لازم را انجام دهید. برای خرید اسانس های آروماتراپی و سایر محصولات مانند روغن‌های ماساژ، می‌توانید به سایت نارین گل مراجعه کنید. نارین گل ارائه‌کننده انواع روغن‌های ارگانیک و درجه یک با بالاترین خلوص در بازار ایران است.

خرید روغن نارگیل خالص ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید