سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
درمان موخوره
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
به قلم نارین‌گل
خرید نارین‌باکس مراقبت از موهای آسیب دیده

بهترین راه ‌های درمان موخوره

برایتان پیش آمده که در آیینه به موهای خود نگاه کنید و ببینید که موهای‌تان خشک و شکننده شده‌اند؟ انگار نوک موهای‌تان نازک و کم حجم هستند. اگر از نزدیک به نوک موها نگاه کنید می‌بینید که دو شاخه و یا چند شاخه شده‌اند. اما این را هم بدانید که شما تنها نیستید. افراد زیادی دچار موخوره می‌شوند و خبر خوب این‌که درمان موخوره بسیار آسان است.

در این مقاله با هم می‌خوانیم که موخوره چیست و چرا به وجود می‌آید؟ راه‌های پیشگیری و چگونگی درمان موخوره چیست و چه روغن‌هایی برای از بین بردن موخوره مناسب هستند.

فهرست مطالبی که در این مقاله به آن می پردازیم:

  • موخوره چیست؟
  • علل ایجاد موخوره
  • چگونگی درمان موخوره
  • چه روغنی برای درمان موخوره خوب است؟

لایه بیرونی مو کوتیکول نام دارد. کوتیکول یک لایه فلس مانند است که تمام سطح مو را می‌پوشاند و از آسیب رسیدن به سلول‌های حساس مو جلوگیری می‌کند. این بافت پروتئینی فلس مانند از سلول‌های کراتین تشکیل شده است. اگر این لایه از بین برود، مو دچار آسیب می‌شود. بنابراین با مراقبت از سطح کوتیکول مو، می‌توان موهای سالمی داشت. اگر کوتیکول مو سالم باشد، موها درخشان و براق می‌شوند ولی اگر این لایه آسیب ببیند و از بین برود مو خشک و کدر شده و دچار مشکلاتی می‌شود که یکی از آنها موخوره است.

موخوره چیست؟

موخوره وقتی به وجود می‌آید که کوتیکول مو به شدت آسیب دیده و از روی سطح فیبر مو بلند شده است. در نتیجه‌ ساقه موی شما به چند تار تقسیم می‌شود و به نظر می‌رسد که ساییده شده است. نوک موها از هم باز می‌شوند و موی شما خشک، نازک و نامرتب می‌شود. دو شاخه شدن از انتهای مو شروع می‌شود و ممکن است تا نزدیکی ریشه ادامه پیدا کند که در این صورت موخوره شدید است. شاید یکی از روش‌های درمان موخوره ، پیشگیری از به وجود آمدن آن باشد. پس ببینیم چرا موخوره به وجود می‌آید؟

علل ایجاد موخوره

موخوره به دلایل زیادی به وجود می‌آید. مثلا اگر برای باز کردن گره‌ موها، آنها را محکم برس بکشید به کوتیکول مو آسیب می‌زنید. بهتر است شانه کردن موها به آرامی انجام شود و موها کشیده نشوند. همچنین توصیه می‌شود از شانه‌های دندانه درشت و چوبی استفاده کنید. خشک کردن مو نیز به آرامی انجام شود. حوله را مکررا روی مو نکشید تا موها نشکنند.

به طور کلی می‌توانیم علت‌های دیگر ایجاد موخوره را به صورت زیر دسته‌بندی کنیم:

حرارت و مواد شیمیایی

اولین راه درمان موخوره پیشگیری از آن است. جالب است بدانید که مهم‌ترین دلیل به وجود آمدن موخوره عادت‌های بد مراقبت از مو است. استفاده بیش از حد از محصولات حالت دهنده مو ( مثل اتوهای صاف‌کننده و یا سشوار) و استفاده زیاد از مواد شیمیایی بر روی مو (مثل رنگ مو) به موها آسیب می‌زنند. حرارت زیاد و مواد شیمیایی رطوبت طبیعی مو را از بین می‌برند و به آن آسیب می‌زند. بنابراین اگر موهایتان را زیاد رنگ می‌کنید و یا از سشوار و اتوی مو زیاد استفاده می‌کنید، از محصولاتی استفاده کنید که با محافظت از موها، از آسیب آن جلوگیری کرده و دچار موخوره نشود.

باکس مراقبت از موهای آسیب‌دیده نارین‌ گل را این‌جا ببینید.

محیط

همانطور که پوست شما نیاز به ضد آفتاب دارد تا در برابر اشعه ماوراء بنفش شدید خورشید از آن مراقبت کند، موها نیز به همان میزان به مراقبت و محافظت نیاز دارند. اشعه ماوراء بنفش با آسیب به سطح محافظ مو، درخشش طبیعی آن را از بین می‌برد و موها را کدر می‌کند. قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل نور شدید خورشید، پیوندهای پروتئین و کراتین موها را ضعیف کرده و علاوه بر اینکه موهای شما انعطاف، درخشندگی و استحکام خود را از دست می دهند، باعث ایجاد موخوره هم می‌شود.

 تغذیه

ازکودکی به ما گفته‌اند که میوه و سبزیجات برای رشد و تقویت بدن لازم هستند. رژیم غذایی مناسب که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین است باعث می‌شود موهایی قوی و سالم داشته باشیم. تغذیه نامناسب موها را خشک، ضعیف و شکننده می‌کند و باعث موخوره می‌شود. پس لازم است برای درمان موخوره به تغذیه خود بیشتر توجه کنیم. در ادامه چند ماده غذایی بسیار مفید برای درمان موخوره را بررسی می‌کنیم:

نوشیدن آب کافی برای سلامتی بدن بسیار مفید است. همانطور که آب بر روی گوارش و سیستم عروقی بدن تاثیر مثبت دارد، رطوبت مو و پوست را هم تنظیم می‌کند. رطوبت کافی موجب می‌شود که موها نشکنند و در نتیجه چند شاخه نشوند. نوشیدن آب همچنین پوست شما را شاد و شفاف می‌کند و مواد زائد خون را از بدن  دفع می‌کند.

سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج و بروکلی بیشترین مقدار فولیک اسید را دارند. این ماده در عدس و مغزهایی مانند بادام و تخمه آفتابگردان هم وجود دارد و برای درمان موخوره بسیار مفید است. همچنین استفاده از گوشت قرمز موجب می‌شود که بدن، پروتئین، آهن، ویتامین B و زینک لازم را جذب کند. کمبود این مواد معدنی باعث موخوره می‌شوند. همچنین سفیده تخم‌مرغ به مقدار زیادی پروتئین دارد. پنیر کم‌چرب هم حاوی بیشتر مواد مغذی لازم برای حفظ سلامتی مو و رشد آن است.

چگونگی درمان موخوره

به نظر می‌رسد که تنها راه درمان موخوره شدید کوتاه کردن آن است. اما راه‌های دیگری برای درمان سریع موخوره وجود دارد تا از پیشرفت آن جلوگیری کرده و موها را قوی و مرطوب نگه دارد. استفاده از درمان‌های خانگی روش چندان مناسبی برای رفع موخوره نیست و ممکن است به موهای شما آسیب بزند. توصیه می‌شود که از روش‌های زیر برای درمان موخوره استفاده شود:

  • استفاده از روغن‌های گیاهی
  • استفاده از محافظ مو هنگام سشوار و اتو کشیدن
  • آبرسانی موها با استفاده از ماسک مو و نرم‌کننده
درمان موخوره

چه روغنی برای درمان موخوره خوب است؟

همانطور که گفتیم خشکی مو یکی از دلایل ایجاد موخوره مو است. برای رفع موخوره یکی از راه‌های بسیار مفید استفاده از روغن‌های گیاهی است. روغن‎‌های گیاهی علاوه بر درمان سریع موخوره، موها را قوی و درخشان می‌کنند.

روغن نارگیل خواص بسیار زیادی برای پوست و مو دارد. از این روغن برای درمان موخوره استفاده می‌شود. این روغن، نرم‌کننده و آبرسان است و موها را مانند ابریشم لطیف می‌کند. اسید لوریک، اسید میریستیک و اسید پالمیتیک منبع اصلی چربی روغن نارگیل است. همچنین این روغن ویتامین‌ها و اسیدهای چرب دیگری دارد که به سلامتی مو کمک می‌کند و موها را درخشان و نرم نگه می‌دارد. روغن نارگیل ضد التهاب و ضد باکتری است و موجب ترمیم بافت‌های آسیب دیده مو می‌شود. کوتیکول مو را ترمیم می‌کند و با ترمیم بافت فلسی مو باعث درمان موخوره می‌شود.

خرید روغن نارگیل

از روغن آرگان برای درمان موخوره مو استفاده می‌شود. این روغن حاوی ویتامین E،A ،C، استرول‌ها، اسید فرولیک و اسیدهای چرب است. روغن آرگان موها را مرطوب می‌کند و در برابر آسیب‌ها از مو محافظت می‌کند. این روغن با آبرسانی به موها و تنظیم چربی آن از شکستگی و موخوره شدن جلوگیری می‌کند و آنها را ضخیم و پرپشت می‌کند. همچنین باعث درخشندگی موها می‌شود.

خرید روغن آرگان

از این روغن برای درمان موخوره استفاده می‌شود. روغن بادام مقدار زیادی ویتامین E دارد و موها را قوی‌تر می‌کند. وقتی بافت مو قوی باشد دیگر دچار شکستگی و موخوره نمی‌شود. ماساژ موها با روغن بادام، جریان خون در ریشه‌ها را افزایش می‌دهد، آنها را تقویت کرده و رشد موها را بیشتر می‌کند. همچنین به دلیل وجود بیوتین در این روغن، تارهای مو ضخیم می‌شوند و با فعال شدن فولیکول‌های مو، کراتین تولید می‌شود. کراتین موها را نرم کرده و از شکستگی آن جلوگیری می‌کند.

خرید روغن بادام

اگر موهای خشک و شکننده‌ای دارید، روغن کرچک موهایتان را نرم و لطیف کرده و انعطاف‌پذیری آن را بیشتر می‌کند. روغن کرچک سرشار از ویتامین E، پروتئین و 18 نوع اسید چرب از جمله اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 است. این روغن برای درمان موخوره استفاده می‌شود و آبرسان است.

خرید روغن کرچک

این روغن برای درمان موخوره بسیار مفید است. رزماری موها را قوی می‌کند و از دوشاخه شدن آن جلوگیری می‌کند. این روغن حاوی ویتامین A، ویتامین C و ویتامین B6  است. مواد معدنی موجود در این روغن یعنی کلسیم، آهن، منیزیوم و منگنز موها را تقویت می‌کنند و از موخوره و ریزش مو جلوگیری می‌کند. این روغن باید همراه با روغن‌های حامل مثل روغن بادام شیرین و روغن جوجوبا استفاده شود.

خرید روغن رزماری

سخن پایانی

همانطور که گفتیم خشکی مو عامل اصلی ایجاد موخوره است. وقتی موها خشک باشند ضعیف و شکننده می‌شوند و نوک موها دوشاخه یا چند شاخه می‌شوند. برای پیشگیری از موخوره لازم است که به تغذیه خود بیشتر دقت کنید و از آب، اسید فولیک، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب خوراکی بیشتر استفاده کنید. همچنین برای درمان موخوره کافی‌ست از آبرسان و روغن‌های مو استفاده کنید. روغن نارگیل، آرگان، بادام، کرچک و رزماری برای رفع موخوره مناسب هستند. این روغن‌ها در نارین‌گل با درجه خلوص بالایی تولید می‌شوند و شما با اطمینان خاطر می‌توانید از آنها برای درمان موخوره استفاده کنید.

شرکت نارین‌گل تنها نماینده شرکت موکشا Moksha اتریش در خاورمیانه است. تمامی محصولات نارین‌گل گواهینامه ارگانیک از آمریکا و هند، تاییدیه سازمان بهداشت جهانی و عدم تست حیوانی دارند. تمام محصولات نارین‌‌گل قابل بازیافت هستند.

خرید روغن نارگیل خالص ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

منافذ باز پوست صورت

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت

شاید برای شما هم پیش آمده که در آینه به پوست صورت خود نگاه کنید و متوجه شوید که منافذ بزرگی روی پوست شما ایجاد شده‌اند. به خصوص اگر پوست چربی دارید این منافذ ممکن است روی بینی، اطراف گونه و روی پیشانی شما باشند و به راحتی دیده شوند. این منافذ به دلایل مختلفی به وجود می‌آیند. روغن‌های ارگانیک برای درمان قطعی منافذ باز پوست صورت بسیار مفید هستند. بر خلاف باور عموم همه انواع پوست‌ها ( چرب، خشک و مختلط) می‌توانند از روغن‌های ارگانیک استفاده کنند. اما باید توجه داشته باشید که پوست‌های چرب لازم است از روغن‌های سبکی استفاده کنند که به سرعت جذب پوست می‌شوند.  
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید