سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
درمان افسردگی در خانه
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
به قلم نارین‌گل
خرید روغن مریم‌ گلی ارگانیک

جدیدترین روش درمان افسردگی در خانه با آروماتراپی

آروماتراپی نوعی درمان برای بهبود مشکلات روح و روان و ایجاد آرامش است که توسط مواد طبیعی انجام‌ می‌شود؛ این مواد طبیعی اسانس نام دارند که در انواع مختلف و با کاربرد متفاوت به‌صورت ترکیبی یا به‌تنهایی به کار برده می‌شوند. آروماتراپی روی مسائلی چون استرس و افسردگی و سایر مسائل روح و روان تأثیر چشمگیری دارد. می‌توان با استفاده از تکنیک‌های آروماتراپی که در ادامه گفته ‌می‌شود، به درمان افسردگی در خانه پرداخت یا از آن به‌عنوان متدی آرامش‌دهنده برای کاهش اضطراب استفاده ‌کرد. در ادامه بیش‌تر به بررسی این روش و تأثیر آن روی افسردگی می‌پردازیم.

فهرست مطالبی که در این مقاله به آن می پردازیم:

  • آروماتراپی چگونه به بهبود افسردگی کمک می‌کند؟
  • بهترین اسانس‌ها برای بهبود افسردگی کدام است؟
  • تکنیک‌های آروماتراپی برای درمان افسردگی
  • مزایای انجام آروماتراپی برای بهبود افسردگی چیست؟
  • خطرات آروماتراپی

آروماتراپی چگونه به بهبود افسردگی کمک می‌کند؟

طبق تحقیقات، مواد موجود در روغن یا اسانس‌های آروماتراپی گیرنده‌های بویایی را تحریک کرده و پیام‌هایی به سمتی از مغز که روی خلق و خوی شما تأثیر می‌گذارد، ارسال می‌کند. تحقیقات بسیار بیشتری برای تأثیر آروماتراپی روی افسردگی نیاز است، اما برخی شواهد که نشان‌دهنده تأثیر مثبت آروماتراپی روی افسردگی است در حال حاضر تایید شده‌‌اند.

مطالعات انجام‌شده در مرکز حواس شیمیایی مونل در فیلادلفیا، حاکی از آن است که که ارتباط بین بویایی و خلق و خو را می‌توان در تغییرات فیزیولوژیکی مانند فشار خون، ضربان قلب و دمای بدن اندازه گیری کرد. همچنین، به‌طور مشابه، تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه روهر در بوخوم آلمان، نشان‌می‌دهد که اسانس‌ها می‌توانند بر ضربان قلب، سطح استرس، فشار خون، تنفس و عملکرد سیستم ایمنی تأثیر بگذارند.

محققان همچنین کشف کرده‌اند که روغن‌های ضروری می‌توانند سطوح انتقال‌دهنده عصبی آرام‌بخش GABA (گاما آمینوبوتیریک اسید) را افزایش دهند. بنابراین، می‌توان آروماتراپی را روشی تایید شده برای بهبود بیماری‌های خلق و خوی مانند افسردگی و استرس دانست.

طبق مطالعات انجام‌شده، مولکول‌های موجود در اسانس‌ها به‌اندازه‌ای کوچک هستند که از سد خونی مغزی عبور کنند؛ هنگامی که آن‌ها وارد سیستم لیمبیک مغز می‌شوند، می‌توانند تأثیر مستقیم و مثبتی بر خلق و خو داشته ‌باشند. ارتباط بویایی و احساسات بسیار قوی است؛ به‌طوری که افرادی که حس بویایی خود را از دست می‌دهند اغلب دچار افسردگی می‌شوند.

با تمام اینها، نباید تنها آروماتراپی را به‌عنوان درمان افسردگی پیش بگیرید؛ آروماتراپی در بهترین حالت نوعی درمان مکمل است. شما باید برای درمان افسردگی، روش‌های جدی‌تر و تخصصی‌تر را انجام داده و از آروماتراپی به‌عنوان درمان افسردگی در خانه و به‌صورت مکمل روش تخصصی کمک بگیرید.

اسانس‌های زیر می‌توانند به بهبود افسردگی کمک کنند:

  • یاس
  • یلنگ یلنگ
  • مریم گلی
  • ریحان
  • ترنج
  • گل سرخ
  • شمعدانی
  • بهارنارنج
  • اسطوخودوس
  • بابونه رومی

در ادامه به بررسی تاثیرگذارترین این اسانس‌ها بر افسردگی و چگونگی عملکرد آنها می‌پردازیم.

بهترین اسانس‌ها برای بهبود افسردگی کدام است؟

برای درمان افسردگی در خانه، بهتر است از اسانس‌هایی استفاده کنید که روی افسردگی و بهبود خلق و خو تأثیر بیشتری دارند. از جمله این اسانس‌ها و تأثیر آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

لاوندر یا اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس برای اعصاب و روان فواید بسیاری دارد؛ این رایحه با افزایش فعالیت امواج مغزی تتا و آلفا به بهبود افسردگی، خلق و خوی عصبی و استرس کمک می‌کند. روغن اسطوخودوس را می‌توان با کمی آب رقیق و به‌صورت اسپری استفاده‌کرد. همچنین می‌توانید چند قطره از این اسانس را با یک روغن حامل مناسب مثل روغن هسته انگور یا جوجوبا ترکیب کنید و به مچ دست و پشت گوش خود بمالید تا با استشمام رایحه آن، احساس آرامش را تجربه کنید.

روغن اسطوخودوس برای بی‌قراری، افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب، اختلال استرس پس از سوانح و همچنین جلوگیری از حملات پانیک یا عصبی شدن‌های مداوم مفید است.

طبق مطالعات، اسطوخودوس در عرض چند دقیقه به جریان خون نفوذ می‌کند و سطح خون آن در حدود 20 دقیقه به اوج خود می‌رسد. بنابراین از تاثیرگذارترین رایحه‌ها برای بهبود اعصاب و روان به‌شمار می‌رود.

اسانس مرکبات

اسانس مرکبات برای تقویت حواس، کاهش خستگی ذهنی و بهبود خلق و خوی بسیار مفید است. از جمله اسانس‌های مرکبات که برای بهبود و درمان افسردگی در خانه مؤثرند عبارتند از:

  • گریپ‌فروت
  • لیمو
  • ترنج
  • بهارنارنج
  • پرتقال

روغن‌های ضروری مرکبات سطح هورمون‌ها و عملکرد سیستم ایمنی را عادی می‌کنند و حالتی از تعادل به نام هموستاز را ایجاد می‌کنند. در برخی موارد استفاده از روغن‌های مرکبات و تکنیک‌های آروماتراپی از داروهای ضد افسردگی مؤثرتر عمل می‌کنند. می‌توان از روغن مرکبات و روغن اسطوخودوس به‌صورت ترکیبی برای درمان افسردگی و استرس استفاده‌ کرد.

درمان افسردگی در خانه

اسانس مریم گلی

یک مطالعه نشان‌می‌دهد که روغن مریم گلی برای بهبود افسردگی افراد به‌ویژه بانوان تأثیر چشمگیری دارد. این اسانس با افزایش قابل توجه سروتونین و در عین حال کاهش کورتیزول، افسردگی را کاهش می‌دهد. همچنین، روغن مریم گلی روغنی نشاط‌آور است که احساس امیدواری و اعتماد به نفس را تقویت می‌کند.

تکنیک‌های آروماتراپی برای درمان افسردگی

برای درمان افسردگی در خانه توسط آروماتراپی، می‌توانید تکنیک‌های زیر را امتحان کنید:

اسپری کردن اسانس‌ها در اتاق

اسپری و استشمام کردن اسانس‌های آرامش‌دهنده به بهبود افسردگی کمک می‌کند. به همین منظور می‌توانید اسپری‌های از پیش آماده شده برای اتاق را خریداری کنید یا خودتان آنها را درست کنید. برای درست کردن اسپری با اسانس‌های آروماتراپی، می‌توانید چند قطره روغن یا اسپری معطر را با مقداری آب مخلوط کرده و به‌صورت اسپری استفاده کنید. انواع رایحه‌های آرامش‌دهنده و مؤثر بر افسردگی را می‌توانید از سایت نارین گل خریداری کنید.

ماساژ با روغن‌های آروماتراپی

یکی دیگر از روش‌های آروماتراپی برای بهبود افسردگی، ماساژ بدن با استفاده از روغن‌های آروماتراپی است. برای این‌کار نیازی نیست همیشه به اسپا یا سالن‌های ماساژ بروید؛ می‌توانید با خریداری روغن‌های آروماتراپی خودتان آنها را روی پوست خود ماساژ داده و احساس آرامشی بی‌نظیر به خود هدیه دهید.

توجه کنید که روغن‌های آروماتراپی را مستقیماً و به‌تنهایی روی پوست ماساژ ندهید؛ برای گرفتن نتیجه بدون ایجاد حساسیت می‌توانید چند قطره از اسانس‌های آروماتراپی را با روغن مخصوص ماساژ مثل روغن نارگیل ، روغن بادام شیرین ، روغن هسته انگور یا روغن جوجوبا مخلوط کنید.

حمام با محصولات آروماتراپی

حمام کردن با محصولاتی چون نمک حمام و روغن‌های معطر نیز می‌تواند روشی مناسب برای درمان افسردگی در خانه و ایجاد آرامش باشد. این روش از ماساژ و سایر تکنیک‌های تخصصی ساده‌تر است. می‌توانید انواع محصولات آروماتراپی برای درمان افسردگی و استرس را از سایت نارین گل سفارش دهید.

محصولات پوست و مو

از دیگر راه‌های درمان افسردگی، استفاده از محصولات پوست و موی تخصصی آروماتراپی است. این محصولات می‌توانند به ایجاد احساس آرامش برای شما کمک کنند. از مزایای این روش این است که می‌توانید این محصولات را به‌همراه خود در هر کجا داشته ‌باشید و از آنها استفاده کنید.

مزایای انجام آروماتراپی برای بهبود افسردگی چیست؟

آروماتراپی روشی ساده برای درمان افسردگی و استرس است که می‌توان آن را در کنار روش‌های تخصصی‌تر و درمان‌های قوی‌تر استفاده‌کرد. می‌توانید از این روش به‌عنوان روشی برای درمان افسردگی در خانه استفاده کنید.

این روش، روشی کم هزینه و کم‌خطر است که می‌تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند. در نظر داشته‌ باشید که آروماتراپی روشی قطعی برای درمان سریع افسردگی نیست و برای درمان افسردگی شدید باید به روانشناس و متخصصین اعصاب و روان مراجعه کنید.

آروماتراپی را می‌توان به‌عنوان روشی مکمل در کنار سایر روش‌های درمان افسردگی استفاده‌کرد. از دیگر مزایای این روش این است که استفاده از متدهای آن حتی در سفر امکان‌پذیر است و همچنین، وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. می‌توانید محصولات آروماتراپی را از سایت نارین گل خریداری کرده و به‌همراه آموزش‌هایی که در سایت قرار داده‌ایم، از این روش برای سلامت بیشتر روان خود استفاده کنید. در انجام متدهای آروماتراپی محدودیتی نخواهید داشت و می‌توانید از یکی از روش‌ها به‌تنهایی یا از چند روش به‌صورت ترکیبی استفاده کنید.

خطرات آروماتراپی

به‌طور کلی آروماتراپی روشی بی‌خطر به‌شمار می‌آید؛ اما ممکن است برخی عوارض یا ریسک‌های جزئی را نیز به‌همراه داشته ‌باشد. به‌عنوان‌مثال، ممکن است برخی روایح اسانس‌های آروماتراپی باعث واکنش‌های آلرژیک شوند. اگر سابقه آلرژی دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و سپس از این روش استفاده کنید.

همچنین، برای جلوگیری از ایجاد حساسیت پوستی، بهتر است 24 ساعت قبل از انجام آروماتراپی تست حساسیت را انجام دهید.

از طرف دیگر، آروماتراپی نباید جایگزین روش‌های اصلی درمان شود؛ بدون مشورت و مجوز پزشک درمان و سایر داروهای خود را قطع نکنید. در صورت داشتن هرگونه بیماری تنفسی مانند آسم، باید پیش از انجام این روش‌ها با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا ممکن است بیماری شما تحریک شود.

نتیجه گیری

آروماتراپی روشی بی‌خطر و ارزان برای درمان افسردگی در خانه و به‌عنوان مکمل روش‌های تخصصی درمانی محسوب می‌شود. با استفاده از تکنیک‌های آروماتراپی، می‌توان تأثیر روش‌های تخصصی و درمان اصلی را افزایش داد. روغن‌های آروماتراپی فواید بسیاری برای کنترل استرس، درمان افسردگی و به‌طور کلی، بهبود خلق و خو و ایجاد آرامش دارند. می‌توانید محصولات آروماتراپی مانند اسانس‌های مرغوب و مؤثر بر بهبود افسردگی را به‌صورت غیرحضوری از سایت نارین گل خریداری کنید و از استفاده از آنها لذت ببرید.

خرید روغن نارگیل خالص ارگانیک

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

تقویت حافظه

چگونه با رایحه درمانی به تقویت حافظه خود کمک کنیم؟

تا به حال شده که با استشمام یک رایحه، خاطره‌ای برای شما زنده شود؟ رایحه‌ها بسیار قوی هستند به‌طوری‌که از قرن‌ها پیش علمی به نام علم رایحه‌ درمانی یا آروماتراپی شکل گرفته و برای بهبود زندگی انسان از جمله تقویت حافظه و افزایش تمرکز افراد از آن استفاده می‌شده است. در این مقاله به اهمیت این علم، تاریخچه آن، روش کار و تاثیر آروماتراپی بر ذهن انسان می‌پردازیم. در انتها چند گیاه کاربردی در این زمینه معرفی خواهند شد.
ادامه مطلب
شمع عطری

نحوه استفاده از شمع عطری در آروماتراپی

تا به حال برای‌تان پیش آمده که ذهن‌تان خسته باشد و دلتان بخواهد که آرامش خود را دوباره به دست بیاورید؟ استفاده از شمع عطری به شما کمک می‌کند که ذهن‌تان را آرام کنید و انرژی خود را بیشتر کنید. از شمع معطر در آروماتراپی استفاده زیادی می‌کنند. زیرا رایحه روغن‌های اسانسی اثر مستقیمی بر روی ذهن دارند و به فرد کمک می‌کنند که انرژی و نشاط خود را دوباره به دست بیاورند. در این مقاله درباره شمع‌های معطر اطلاعات بیشتری به دست می‌آورید و در انتهای مقاله برای خرید شمع معطر با کیفیت عالی شما را راهنمایی می‌کنیم.
ادامه مطلب
TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید