سفارش هایی که از ۲۵ اسفند به بعد ثبت بشوند، ارسال آنها بعد از تعطیلات خواهد بود

محصولات پوست و مو
محصولات عطرسازی و آروماتراپی
logo سوالی دارید؟
درباره نارین گل
تاریخ انتشار ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
به قلم نارین‌گل

خواص رازیانه ، گیاهی مفید برای پوست

اختصاصی نارین گل ، برگرفته از دو کتاب "یکصد گیاه دارویی معجزه گر " جلد اول نوشته ی دکتر سهراب خوشبین و " حکیم باشی " تالیف حامد یوسفی و مهدی الدراوشه. در این مقاله به بررسی خواص رازیانه برای پوست و بدن می پردازیم.

رازیانه FENNEL نام علمی Foeniculum

رازیانه گیاهی است معطر ، علفی و دو ساله که ارتفاع آن به 2 متر می رسد .ساقه ی آن دارای شیارهای هم ردیف و موازی می باشد .برگ های آن نازک و نخی ، مانند شوید است. . گل های رازیانه زرد و به صورت خوشه در انتهای سافه ظاهر می شود . میوه ی رازیانه کوچک و به طول 8 میلیمتر و عرض 3 میلیمتر بوده و دارای بوئی معطر و طعمی شیرین می باشد . رازیانه در مناطق مدیترانه ای به خوبی رشد می کند . در ایران در مناطق شمالی کشور و در دامنه های کوه های البرز به طور خودرو می روید . خواص طبیعی رازیانه رازیانه در طب قدیم ایران گرم و خشک است .ریشه رازیانه گرم تر از بقیه قسمت های گیاه است . خواص رازیانه اثرات مهمی بر سلامتی پوست است .خوب است بدانید که رازیانه ، سرشار از هورمون های زنانه است و طبیعتی گرم دارد .

خواص رازیانه برای پوست :

-پاک کننده و ضد عفونی کننده-حفظ خاصیت کشسانی پوست و جوان کردن آن-آرامش بخش-رفع چین و چروک از پوست های پیر-از بین بردن کبودی پوست-روشن کردن پوست های چرب-شادابی و طراوت بخشیدن به چهره های خسته و گرفته-کاهش تجمع آب در زیر پوست و در نتیجه جلوگیری از پف کردگی-تحریک کننده غدد لنفاوی بدن برای دفع آب اضافی موجود در بافت ها-تاثیر بر فعالیت بدن برای ایجاد تعادل در تولید هورمون هایی خاص که برای حفظ انقباض عضلات ، الاستیسته ی پوست و بافت پیوند اهمیت دارند.

از دیگر خواص رازیانه بر بدن :

-رازیانه اثر زیاد کننده ی شیر در زنان شیرده دارد .که برای آن می توان از دم کرده رازیانه استفاده کرد .-اشتها آور و مقوی معده است .- تنظیم کننده پریود است .- برای زیاد کردن ادرار و دفع سنگ کلیه از جوشانده رازیانه استفاده کنید .- جوشانده ریشه رازیانه ملین و مسهل است .- حالت تهوع را بر طرف می کند .- برای تقویت بینائی مفید است. حتی می توان چشم را با بخار رازیانه بخور داد .- برای بردن ورم ملتحمه چشم ، رازیانه را در آب بجوشانید و چشم خود را روی این بخار بگیرید .-اگر می خواهید نفخ کودکان را بر طرف کنید کمی رازیانه را پودر کرده و روی شکم اطفال بمالید .- برای رفع اسهال رازیانه را با زیر سبز به نسبت مساوی دم کرده و به مریض دهید .- رازیانه همراه عسل و سکنجبین تب های کهنه را درمان می کند .- از رازیانه می توان داروی ضد نفخ تهیه کنید .- رازیانه به دلیل داشتن هورمون زنانه در تسریع رشد دختران موثر است .- رازیانه مغز را فعال می کند .- دردهای مفاصل را بر طرف می کند .- همچنین برای از بین بردن موهای زائد استفاده می شود .مضرات رازیانه رازیانه چون گرم است بنابراین برای گرم مزاج ها خوب نیست و آن ها باید آن را با سکنجبین بخورند . بطور کلی استفاده بسیار زیاد از رازیانه معده را سست می کند .

نحوه ی مصرف رازیانه

1) دم کرده رازیانه : مقدار یک قاشق چای خوری رازیانه را کوبیده و در یک لیوان آبجوش 10 دقیقه دم کنید .می توانید به این چای عسل اضافه کرده و برای برطرف کردن نفخ شکم بعد از غذا بخورید .2) بخور رازیانه : استفاده از بخور رازیانه یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای بستن منافذ پوست است. اگرچه استفاده از بخورها به طور کلی منجر به گشودگی منافذ پوست مي‌شود اما این بخور به صورت استثنا در انقباض منافذ پوستی بسیار موثر است و پس از استفاده از این بخور نیازی به استفاده از مواد قابض کننده سطح پوست وجود ندارد. برای استفاده از این بخور کافی است ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری برگ رازیانه خشک شده را درون ۲ لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید به آرامی بجوشد سپس از بخار این آب برای بخور دادن صورت خود استفاده کنید. استفاده از این بخور دوبار در هفته به بسته شدن منافذ پوست که موجب از بین رفتن آراستگی پوست صورت مي‌شود، کمک مي‌کند. یکی از روش‌هایی که در برطرف کردن جوش‌های سرسیاه صورت بسیار قوی عمل مي‌کند، نوع دیگر استفاده از بخور رازیانه برای پوست ، استفاده از این گیاه به همراه بابونه و گل رز یا محمدی خشک است .شما بایستی از هرکدام از این گیاهان خشک یک قاشق سوپ خوری در یک کاسه آب جوش ریخته و بخور دهید . افرادی که پست خشک و حساس دارند بهتر است یک قاشق سوپ خوری گل همیشه بهار را به این بخور خود اضافه کنید و افرادی که پوست های چرب و آکنه دارند به جای گل همیشه بهار بهتر است از مرهم لیمو استفاده کنند .3) پودر رازیانه : رازیانه می تواند ورم پلک و چین و چروک پوست را برطرف میکند . برای این کار شما باید ابتدا بذر رازیانه را پودر کنید و سپس آن را با یک نوع روغن (مثل روغن زیتون، روغن کنجد یا روغن فندق) مخلوط کنید و به صورت ماسک روی صورت خود بگذارید. این ماسک باعث روشن شدن و شفاف شدن پوست می‌شود وخاصیت ضدچروک هم برای پوست خواهد داشت .4) طرز تهیه ی ماسکی از رازیانه برای رفع چروک پوست : ترکیبات مورد نیاز این ماسک عبارتند از : دو فنجان سرکه ، نصف فنجان رازیانه خشک ، نصف فنجان بابونه خشک ، نصف فنجان گل رز خشک ، برای تهیه این ماسک گیاهان خشک را در سرکه گذاشته و به آرامی تکان دهید . در ظرف را بسته و آن را به مدت دو تا سه هفته در دمای 10 تا 15 درجه سانتی گراد نگه دارید . لازم است هر روز ظرف را به مدت 15 دقیقه تکان دهید . پس از سه هفته ، محلول را با صافی ، صاف کنید و در یک ظرف تمیز بریزید . برای هر باز مصرف کافی است صورتتان را با آب ولرم شست و شو داده و سپس خشک کنید . آن گاه محلول (سرکه و گیاهان خشک ) را به نسبت شش به یک با آب مقطر رقیق کنید و سپس آن را روی صورتتان با حرکت چرخشی ماساژ دهید . دفت کنید ماساژ حداقل باید 15 دقیقه ادامه پیدا کند . جرکات ماساژ باید نرم و در جهت صحیح انجام شود تا موجب آسیب به پوست شما نشود . این محلول قابض بوده و برای پوست های دشل و کمی چرب و منافذ باز صورت بسیار مناسب است . بهتر است از این محلول یک روز در میان برای برطرف کردن چروک های صورت استفاده کنید . شما می توانید این محصول پر خاصیت را از سایت ما خریداری کنید : شما می توانید در هر کجای ایران که هستید ، این محصول و نزدیک 40 نوع از انواع گیاهان دارویی با برند نارین گل ( که به طور قطع با کیفیت ترین محصولات را از سرتاسر ایران جمع آوری کرده ).

مطالب این مقاله تا چه اندازه برای شما مفید بود؟


اگر پرسش یا نظری درباره این مطلب دارید، اینجا مطرح کنید

مقالات مرتبط

TEST candle
جست و جو
خانه
دسته بندی
حساب کاربری من
0 محصول سبد خرید